Čínsky stroj Hongdu L-15 Falcon                   / militaryarms.ru
Aktuality, Letectvo, Vojenská technika,

Ukrajinské vzdušné sily sú odsúdené na vymieranie – zachrániť ich už môže iba Čína

Velenie vzdušných síl kedysi bratskej Ukrajiny a nie veľmi prospievajúceho národného koncernu „Ukroboronprom“ pokračujú už nie prvý rok v rozhovoroch s kolegami z Čínskej ľudovej republiky. Jedným z cieľov ukrajinskej strany je rozbehnúť výrobu čínskeho viacúčelového lietadla Hongdu L-15 Falcon v ukrajinských závodoch.


Pripomeňme, že toto lietadlo bolo skonštruované pracovníkmi čínskej korporácie „Hongdu Aviation Industry Corporation, HAIG“ za spoluúčasti ich ruských kolegov z konštrukčnej kancelárie OKB Jakovleva, preto sa L-15 Falcon čiastočne podobá na výborný ruský cvično-bojový Jak-130. Mimochodom, slovenského čitateľa istotne zaujme informácia, že prvý prototyp sa odlepil od zeme 13. marca 2006 za pomoci slovenských motorov typu DV-2S (motor vznikol ešte v 80. rokoch 20. storočia pre česko-slovenské cvičné lietadlo typu Aero L-39MS Albatros, resp. L-59 Albatros).

„Číňan“ L-15 disponuje možnosťami rovnako tak cvičného demonštrátora ako aj ľahkého bojového lietadla. Neskôr vyvinula Čína na jeho základe čisto bojovú modifikáciu s označením Hongdu JL-10.

Prvých desať týchto útočných strojov bolo vybavených motormi AI-222-25, vyrobených na Ukrajine (záporožské konštrukčné kancelárie „Ivčenko-Progress“ a „Motor Sič“). Čína má v pláne vyzbrojiť svoje ozbrojené sily stovkami kusov daného typu. A ak s trupmi, avionikou a výzbrojou je s nimi všetko v poriadku, tak s pohonnými jednotkami je to nekonečné trápenie. Čína sa už dokonca pokúšala odkúpiť „Motor Sič“, avšak Američania takýto predaj Ukrajine zakázali.

Peking kvôli ukrajinskému odmietnutiu smútil len krátko. Čoskoro nadobudol od Kyjeva licenciu na výrobu tých istých leteckých motorov, a vyrábať ich začne vo svojom závode na letecké motory v Číne. Podnik svoju prevádzku spustí každým dňom, a Ukrajina, podľa všetkého, ešte uvoľní neznámy počet skúsených pracovníkov z leteckého odvetvia. Čínska strana je ochotná prijať na práce približne tritisíc zahraničných pracovníkov, aby si osvojila poznanie a montáž leteckých motorov , aktuálne nesúcich označenie AI-322-25.

Kyjev, nepozerajúc na všeobecný kolaps v obrannom sektore ukrajinského priemyslu, si zaumienil postaviť montážnu linku cvično-bojových lietadiel L-15 na základni odeského leteckého závodu. Peking voči tomu osobitne nenamieta, výrobu však podmieňuje tým, že na Ukrajine bude prebiehať len „samotná montáž“ a všetko ostatné, potrebné pre jej chod, bude vyrobené v Číne. Okrem toho, čínski súdruhovia prejavili počas posledného kola rokovaní eminentný záujem o technológie konštrukčnej kancelárie „Južnoje“ – producenta ukrajinskej raketovej techniky.

Č o sa týka plánov výroby cvično-bojového lietadla L-15 na Ukrajine, je úplne jasné, že je nutná masová produkcia, ak má byť projekt rentabilný. A národné vzdušné sily by potrebovali, lepšie povedané, môžu si dovoliť, nanajvýš dvadsať kusov takýchto lietadiel, nie viac. Bude preto potrebné nájsť za hranicami záujemcu, ak má projekt nadobudnúť charakter uskutočniteľnosti.

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov