Prečo sovietske MiG-15 zostrelili v júni 1952 švédsku Douglas DC- 3 a švédsky “lietajúci čln” Catalina
V júni 1952 sa ZSSR a Švédsko ocitli na hrane rozviazania diplomatických vzťahov, dôvodom bolo zostrelenie dvoch švédskych lietadiel, švédskeho Douglas DC-3 švédskeho “lietajúceho člnu” Consolidated PBY Catalina sovietskymi stíhačkami MiG-15 (DC-3 zostrelená dňa 13.6.1952 a Catalina zostrelená dňa 16.6.1952) . V Štokholme rozhnevaní Švédi dokonca hádzali na sovietsku ambasádu kamene a dôsledne protestovali proti útokom MiG-15. Sovieti však uviedli, že Švédi narušili sovietsky vzdušný priestor a vykonávali špionážne aktivity nad sovietskym územím.
Proti švédskemu Consolidated PBY Catalina s palubným číslom 47002 vyleteli dva MiG-15. Sovietske stroje pilotovali piloti námorného letectva Nikolaj Semernikov a Ilja Jacenko-Kosenko. Švédske lietadlo sa vtedy nachádzalo vo výške 4 000 metrov, štyri míle severovýchodne od mysu Ristina na estónskom ostrove Hiumi.
Sovietski piloti uviedli, že keď Švédi zaregistrovali oba MiG-15, tak sa snažili uletieť do neutrálnej zóny. Sovietske MiG-15 ich však dostihli za niekoľko sekúnd. Sovietski piloti signalizovali, aby Švédi nasledovali sovietske lietadla a pristáli na sovietskom letisku. No Švédi na sovietske výzvy nereagovali. Piloti nahlásili švédsku reakciu a zo zeme prišiel jednoznačný rozkaz, aby Švédov, ktorí narušili sovietsky vojenský priestor, sovietski piloti zostrelili. Ilja Jacenko-Kosenko švédsku Catalinu zostrelil, obaja piloti zaregistrovali na hladine záchranný čln a takisto cudziu loď, ktorá sa k švédskemu zostrelenému lietadlu približovala. Za likvidáciu švédskej Cataliny C-20 získali obaja piloti rád Červenej zástavy.
Posádku švédskeho hydroplánu Consolidated PBY Catalina tvorilo 5 mužov, dvaja utrpeli pri zostrelení zranenia. Posádku vylovila nemecká nákladná loď Munsterland, ktorá aj so Švédmi vplávala do jedného z fínskych prístavov. Podľa švédskych informácii Švédi hľadali švédske prieskumné lietadlo Douglas DC-3, ktoré sa stratilo z radarov dňa 13.6.1952.
Neskôr sa ukázalo, že Švédi napriek svojej neutralite tajne spolupracovali s NATO a dohodli sa s Američanmi, že budú pre Američanov vykonávať letecký prieskum v Pobaltí, kam by nemohli americké lietadlá za žiadnych okolností preniknúť. Američania dúfali, že Sovieti nebudú riskovať diplomatický škandál a budú sa správať k švédskym strojom benevolentnejšie, pričom sa Švédom podarí získať pre americkú tajnú službu dôležité informácie. Švédi dostali k dispozícii najmodernejšiu americkú špionážnu techniku a techniku pre vedenie rádioelektronického boja. Švédsky Douglas DC-3, ktorý sa stratil bol americkou špionážnou technikou doslovne prepchaný a toto švédske lietadlo cieľavedome narušilo sovietsky vzdušný priestor.
Čo sa stalo so švédskym špionážnym Douglasom DC-3 (TP 79001) sa definitívne vyjasnilo až po skončení Studenej vojny. Sovieti, ktorí nestrpeli, aby Švédi pre Američanov získavali tajné strategické informácie a dňa 13.6.2019 švédske lietadlo zostrelili. Švédske špionážne lietadlo zostrelil sovietsky MiG-15 pilotovaný Grigorijom Osinským. Švédske lietadlo bolo zostrelené približne 110 km západne od Vindavy. O tri dni neskôr Sovieti zostrelili aj spomenutú Catalinu. Následne švédske aktivity vo vzdušnom priestore ZSSR prestali.
video MiG-15