Kde všade bojovali MiG-21
Ruský portál history-doc.ru publikoval zaujímavý článok o tom, kde všade boli bojovo nasadené známe stíhačky MiG-21, ktoré sa svojho času nachádzali aj vo výzbroji letectva ČSSR.
MiG-21, sovietska nadzvuková a viacúčelová stíhačka slúži od začiatku 60 rokov až dodnes. Úspešne slúži už 50 rokov a v mnohých parametroch predstihuje dokonca aj neskôr skonštruované lietadlá. Jednoduchá, smrtonosná a lacná, taká je MiG-21, ktorá tvorila súčasť stíhacieho letectva vo viac ako 30 krajinách sveta. Dohromady bolo vyrobených viac ako 10 000 stíhačiek MiG-21 a okrem arabsko-izraelskej vojny či vietnamskej vojny bola táto stíhačka nasadená aj v ďalších exotických konfliktoch po rôznych kútoch sveta.
Jednou z exotických lokalít, kde bola MiG-21 bojovo nasadená bola Západná Sahara. V roku 1975 oblasť opustili Španieli a odovzdali svoju bývalú kolóniu Maroku a Mauretánii. Alžírčania sa však cítili byť podvedení a preto začali podporovať skupinu Polisario v Západnej Sahare. Cieľom Alžírčanov bolo posilniť v oblasti vlastný vplyv. Do bojov proti Maročanom Alžírčania nasadili aj MiG-21. Na začiatku 80 rokov sa však vzťahy medzi hnutím Polisario a Alžírom vyhrotili, Alžírčania svoje MiG-21 začali nasadzovať aj proti uvedenej skupine. MiG-21 bombardovali nepriateľské pozície a vykonávali aj vzdušný priestor. V bojoch proti Maročanom či Polisariu to nemali alžírski piloti ľahké, celkovo stratili 7 kusov MiG-21. Alžírčania nakoniec svoj vplyv a záujmy nepresadili.
Ďalšou krajinou, v ktorej sa dostali MiG-21 do bojového nasadenia bol Bangladéš. V roku 1973 dodal ZSSR do Bangladéša 14 kusov MiG-21. V roku 1975 sa však v Bangladéži uskutočnil štátny prevrat a prosovietskeho šejka Mudjibura Rahmana vzbúrení vojenskí dôstojníci zavraždili. Časť armády však stále zostala prosovietsky orientovaná a v Bangladéši sa rozhoreli regulérne boje medzi znepriatelenými frakciami, do bojov sa zapájali aj MiG-21. V roku 1977 počas jednej z bitiek medzi znepriatelenými frakciami prišlo aj k likvidácii 4 kusov MiG-21, obeťami bojov sa stali aj viacerí piloti týchto lietadiel.
MiG-21, respektíve jeho nelicencovaná čínska kópia Chengdu J-7 sa zapojila aj do občianskeho konfliktu v Mjanmarsku. Ide o kópiu sovietskeho MiG-21, v roku 1961 sa Sovieti dohodli o tom, že Číne dodajú technológie zastaralého MiG-21F-13, vrátane motoru R-11F-300. Odovzdali Číňanom niekoľko starších stíhačiek a časť technickej dokumentácie. Keďže sa vzťahy medzi oboma krajinami následne zhoršili, Sovieti kompletnú dokumentáciu Číne nedodali a zrušili Číňanom licenciu a technickú podporu.
To však Číňanom nevadilo, bez sovietskej podpory a s nekompletnou dokumentáciou Číňania ruské MiG-21 rozobrali a reverzným inžinierstvom zostrojili čínsku kópiu MiG-21. Čínsky stroj bola jedna katastrofa, Číňania však postupne svoju Chengdu J-7 upravili do celkom prijateľného stavu a v roku 1965 začali stíhačky sériovo vyrábať. Jedným z hlavných kupcov bolo Mjanmarsko, mjanmarskí vládni piloti bombardovali s čínskou kópiou MiG-21 nacionalistické opozičné skupiny ešte v roku 1990.
Ďalším konfliktom v ktorom boli nasadené MiG-21 bol konflikt medzi Mali a Hornou Voltou (dnes Bourkina Faso). Horná Volta mala v roku 1985 vo výzbroji dva MiG-21 a ich piloti útočili proti pozemným cieľom svojích súperov z Mali, útoky boli pomerne úspešné. Uvedené MiG-21 slúžia v stíhacom letectve Bourkini Faso dodnes.
Pokiaľ medzi Mali a Bourkinou Faso bolo nasadených málo MiG-21, oveľa viac MiG-21 bolo nasadených v konflikte v Jemene. V Jemene sa bojuje od roku 1974, (do roku 1990 bol Jemen rozdelený na severnú a južnú časť), dnes proti sebe bojujú proiránski šiíti a prosaudskí sunniti. MiG-21 používali v konflikte obe strany, technická úroveň jemenských strojov je však katastrofálna a dnes už v Jemene MiG-21 nebojujú, pretože chýbajú náhradné diely, mechanici i piloti. Napriek tomu sa v Jemene dodnes nachádzajú zakonzervované MiG-21, o ich stave a možnostiach však kolujú protichodné informácie, dlhú dobu lietadlá nasadené neboli.
MiG-21 sa dodnes nachádza vo výzbroji KĽDR Medzi Severnou a Južnou Kóreou vládne napätie a MiG-21 niekoľkokrát regulérne útočili proti juhokórejským cieľom. Severná Kórea však poskytuje minimum informácii, takže nie je presne známe, ktorých bojových akcií sa severokórejské MiG-21 zúčastnili. Akcie, ktorých sa ale Severokórejčiania zúčastnili stáli za to.
Seveokórejské MiG-21 majú na svojom konte aj neúspešné akcie, nedokázali napríklad v 70 rokoch ubrániť severokórejskú výsadkovú loď, z ktorej sa snažili na územie Južnej Kórei preniknúť členovia severokórejského komanda. Juhokórejské F-5 zlikvidovali severokórejskú loď aj s diverzantami, severokórejské MiG-21 prileteli neskoro. Severokórejčania pomáhali aj Číňanom pri snahách likvidovať čínskych dezertérov. Severokórejské MiG-21 sa pokúsili zostreliť MiG-19 na ktorom sa snažil čínsky pilot Čchen Pao Čun utiecť do Južnej Kórei (na Tchajwan by nedoletel), severokórejské MiG-21 však čínskeho pilota-dezertéra nezostrelili, museli ustúpiť pred presilou juhokórejských stíhačiek F-5.
Čína používala spomenutú stíhačku Chengdu J-7 (nelicencovaná kópia MiG-21) od roku 1965, v čase keď Američania začínali s agresiou vo Vietnamu. Američania po svojích útokoch často narúšali vzdušné priestranstvo Číny pri návrate na vlastné základne, pritom vykonávali automaticky aj prieskum čínskeho územia. Tento prieskum vykonávali nielen americkí piloti, ale aj americké drony. Podobne agresívne sa v čase Vietnamskej vojny správali voči Číne aj Tchajwančania.
Čínske Chengdu J-7 boli nasadené k obrane čínskeho vzdušného priestoru. Čínske stíhačky Chengdu J-7 zostrelili niekoľko desiatok amerických dronov rôznej úrovne, vrátane 6 dronov najvyššej kategórie. Americké a tchajwanské stroje v čínskom vzdušnom priestore stíhačky Chengdu J-7 na svojom konte nemajú.
V rokoch 1960 – 1980 sa postupne stupňovalo napätie v čínsko-sovietskych vzťahov, čo sa pretavilo aj vo ozbrojených incidentov. Najznámejších z týchto incidentov bol čínsko-sovietsky stret o ostrov Damanskij na Ussuri v roku 1969. Čínske Chengdu J-7 pomerne často narúšali sovietsky vzdušný priestor a provokatívne lietali v hĺbke 1 – 1,5 km nad sovietskym územím.