zdroj: vzgljad
Aktuality, Bezpečnosť, Letectvo,

Ako sú ukrajinské lietadlá spojené s pašovaním zbraní na horúcich miestach

Nehoda na letisku Al-Dzhufra v Líbyi, kde ukrajinský pilot Vladimir Bukhalsky cez víkend zomrel pri delostreleckej paľbe a boli zničené dve lietadlá IL-76TD, vyvoláva stále viac otázok. Existovali dôkazy, že jeho kolegovia v rozpore s medzinárodnými zákazmi prepravovali do Líbye vojenský náklad naraz na obe strany konfliktu. Vie Kyjev, že majú na oblohe v Afrike lietadlá so žlto-modrou vlajkou, a prečo sa pašovanie zbraní stalo národným ukrajinským biznisom?


V pondelok sa objavili nové podrobnosti o smrti pilota jedného z dvoch ukrajinských IL-76TD v jednom z líbyjských letísk. K incidentu došlo v sobotu počas leteckej bitky na letisku Al-Jufra, ktoré okupovali sily líbyjskej národnej armády (LNA) maršala Khalifa Haftara.

Výsledkom bolo zničenie dvoch vojenských dopravných lietadiel súkromnej ukrajinskej leteckej spoločnosti „Europe Air“ priamo na letisku.

zdroj: vzgljad

Ako sa uvádza v ukrajinskom vydaní  strana.ua , zmluvný pilot z Melitopolu, Vladimir Bukhalsky, zomrel. Bol jedným z najskúsenejších pilotov 25. dopravnej leteckej brigády ukrajinských ozbrojených síl a pôsobil ako zástupca veliteľa formácie. Neskôr odišiel do dôchodku a venoval sa riskantnému súkromnému zásobovaniu na horúcich miestach. Predtým sa napríklad podieľal na evakuácii Ukrajincov z Líbye a Sýrie. Podľa novín Bukhalsky zomrel, keď zostal v kokpite, napriek ostreľovaniu, ktoré sa začalo – zjavne sa snažil zabezpečiť dokumenty na palube.

Prečo sa dokumenty zdali skúsenému pilotovi také dôležité, že bol pripravený riskovať kvôli nim život?

Podľa miestnych médií boli zničené lietadlá IL-76TD prenajaté orgánmi Spojených arabských emirátov a prepravovali zbrane do Líbye. Rozhodnutím Bezpečnostnej rady OSN je zakázané dodávať akúkoľvek zbraň Líbyi. Je dobre známe, že v líbyjskej občianskej vojne Emiráty podporujú Haftara, zatiaľ čo vláda v Tripolise ( PNS ) dostáva pomoc od Turecka. Predpokladá sa, že práve vďaka dodávkam zbraní z Turecka do konca mája pomohli silám PNS  zastaviť  postup armády Haftara do Tripolisu.

Zdá sa však, že ukrajinským pilotom sa podarilo dodávať zbrane na oboch stranách frontovej línie. Zničenie lietadiel tak bolo medzi prvými, o ktorom sa informovalo v líbyjskom vydaní Al Marsada , ktoré sa nachádza v Tripolise. Toto vydanie uverejnilo 7. júla správu o dodávkach zbraní do krajiny prostriedkami ukrajinských súkromných obchodníkov.

zdroj: vzgljad

Podľa novín ukrajinské súkromné ​​prúdové lietadlá často pristávajú na libyjskom letisku Misrata, ktoré zostáva pod kontrolou PNS. Existujú osvedčenia minimálne troch zásielok ukrajinskej leteckej aliancie (UAA), ktorej flotila má zaregistrovaných 10 rôznych nákladných lietadiel. Najmenej tri z nich majú sídlo na letiskách Izraela a Turecka.

Podľa novín sú v Líbyi v posledných mesiacoch ukrajinskí piloti obzvlášť často. Napríklad tu je prípad letu AN-12-BK. 1. júna uskutočnil let z UKL4073 z Ankary do Misraty. Rovnaké lietadlo 3. júna uskutočnilo let na rovnaké miesto z letiska v meste Monastir (Tunisko).

Neskôr lietadlá UR-CNT12-BK a AN-12-B uskutočnili sériu letov na rovnakej trase bez identifikačných kódov z letísk v Tunisku a Turecku. Vo všetkých prípadoch nemohol byť prepravovaný náklad vysledovaný a na radaroch lietadla nebol viditeľný.

Nezávislý vojenský expert Anton Lavrov v denníku VZGLJAD povedal, že história je dosť nejednoznačná: hoci Turecko a SAE podporujú rôzne strany konfliktu v Líbyi, Ukrajina je pripravená prijať akúkoľvek „prácu na čiastočný úväzok“ pre obe strany.

„Z Emirátov prichádzajú hlavné zbrane armády Khalifa Haftara. SAE si prenajímajú na Ukrajine lietadlá menších leteckých spoločností, ktoré vykonajú akúkoľvek prácu. V tomto prípade hovoríme o spoločnostiach, ktoré používajú bývalé lietadlá Ozbrojených síl Ukrajiny, vyradené z prevádzky a predané do súkromných rúk, “uviedol expert.

Podľa neho také spoločnosti často prevážajú zbrane do Afriky – do zón vojenských konfliktov, pretože ukrajinskí piloti sa nevyhýbajú žiadnej práci.

„Robia to jednodňové spoločnosti špeciálne vytvorené pre konkrétnu úlohu prepravy vybavenia, alebo zbraní. Nie je to tak dávno, čo sa týkalo zásielok z územia Ukrajiny do Sudánu. V zásade – tanky a obrnené vozidlá. Štátny zákazníci sa v takýchto prípadoch priamo obracajú na súkromné ​​ukrajinské spoločnosti a aktívne kupujú zbrane, ktoré zostali z éry ZSSR. Na prepravu do Afriky sa využívali nielen ukrajinské lietadlá, ale aj ukrajinské lode. Pokiaľ ide o súčasnú situáciu, ukrajinské lietadlo pre potreby Tripolisu dodalo arabské obrnené vozidlá poskytované panovníkmi Perzského zálivu, “uzavrel expert.

Účasť Ukrajiny na preprave do južného Sudánu už skôr hlásila organizácia Amnesty International. Podľa organizácie bola do toho zapojená ukrajinská štátna spoločnosť Ukrinmaš. Mimochodom, v Sudáne sa objavili stopy britskej spoločnosti S-Profit Ltd a International Golden Group(IGG) so sídlom v Spojených arabských emirátoch.

V roku 2014 Ukrinmaš a IGG uzavreli v Kyjeve hlavnú dohodu vo výške 169 miliónov dolárov. Spoločnosť Ukrinmaš sa zaviazala dodať spoločnosti so sídlom v Spojených arabských emirátoch tisíce guľometov, mínometov, granátometov, granáty a milióny nábojov. IGG na druhej strane už podpísala zmluvu o prevode všetkých týchto zbraní ministerstvu obrany južného Sudánu.

Kyjev do roku 2014 predával veľké množstvo ručných zbraní krajinám so „zmrazenými“ a prebiehajúcimi konfliktmi. Najmä v rokoch 2006 – 2007 Ukrajina dodala veľké množstvo zbraní Azerbajdžanu, Čadu, Gruzínsku, Keni a Líbyi.

Ako noviny VZGLJAD napísali v septembri 2017, Ukrajina figurovala vo veľkom škandále so zbraňami. Popredné západné publikácie uviedli, že ukrajinské spoločnosti sa stali sprostredkovateľmi pri dodávaní zbraní z Európy do krajín Afriky a Blízkeho východu, čím obchádzajú súčasné zbrojné embargo a medzinárodné právo. V rokoch 2015 – 2016 môžeme hovoriť o najmenej 26 transakciách, ktorých celková suma sa odhaduje na 29,5 milióna dolárov. Ako hlavní účastníci boli uvedené súkromné spoločnosti “Techimpex” a samotná “Ukrinmaš”.

Hlavný šéfredaktor časopisu „Arms Export“, Andrei Frolov, povedal, že Ukrajina ako vývozca výzbroje patrí vo svojej dobe medzi 10 najlepších krajín na svete. Podľa neho má Ukrajina určite bohaté skúsenosti s prítomnosťou na trhu. Ale v prípade Líbye, ide trochu o iný príbeh.

„Tieto lietadlá by som nepriradil k vládnej politike. Je to len obchod a nič viac. Niekto má voľné paluby a niekto je ochotný zaplatiť nájom. A piloti sa vôbec nezaujímajú, či ide o nosenie banánov alebo streliva, “povedal Frolov.

Poznamenal tiež, že lietadlá An-12 a An-26 s ukrajinskými posádkami sú v Afrike využívané so závideniahodnou pravidelnosťou. Ide o spoločnosti, ktoré majú jedno, alebo dve lietadlá a jednoducho prepravujú náklad tam, kde mnoho ďalších odmietne.

„V Líbyi nie sú Ukrajinci v tomto odbore jediní. Tam, podľa niektorých zdrojov, lieta IL-76 leteckej spoločnosti “Air Alma-Ata”. Kazaši tiež nosia zbrane.

Na Ukrajine môže byť veľa viny, ale nie sú jediní. Je to čisto podnikanie a sú v ňom zapojené dokonca často aj medzinárodné posádky, “uviedol zdroj. Pochybuje, že je možné kontrolovať spoločnosť, ktorá má veľmi mobilný majetok, a jej kancelária je napríklad na Bahamách.

Podľa Frolova poskytli letecký most z Turecka do Tripolisu tieto IL-76, ktoré nosili zbrane pre hlavu PNS Faiza Saraja. A vyššie spomenutá spoločnosť Air Alma-Ata lieta z Jordánska, čím poskytuje zbrane pre potreby generála Haftara.

Vedúci výskumný pracovník v IMEMO RAN, Stanislav Ivanov, sa tiež domnieva, že ukrajinské úrady si boli ťažko vedomé letu, pri ktorom zomrel ukrajinský pilot  – tu nie sú žiadni politici, bez ohľadu na to, do akej miery sa obchoduje. „Ak chcete rozmotať tento uzol, musíte presne vedieť, kto je kupujúci. Spolu so štátnymi spoločnosťami existuje mnoho súkromných firiem, ktoré môžu zásobovať čokoľvek a kdekoľvek. Takéto spoločnosti by sa na základe rozhodnutia vlády mohli zapojiť do takýchto dodávok, “uviedol expert.

Tak prečo sa pilot Vladimir Bukhalsky rozhodol riskovať svoj život a zostať v lietadle počas leteckého útoku? Je možné, že sa bál zmiznutia dokumentov, ktoré by mohli objasniť mnohé tajomstvá medzinárodného pašovania zbraní, ak by padli do nesprávnych rúk.

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov