Vrtuľník Kamov Ka-65 Minoga bude aj vo verzii pre arktické podmienky
Informačná agentúra Izvestija, s odvolaním sa na Ministerstvo obrany RF, priniesla informáciu o tom, že boli rozpracované nové takticko-technické požiadavky ohľadom vrtuľníka Kamov Ka-65 Minoga. V správe sa uvádza, že k vrtuľníkom, ktoré budú vyrábané pre Vojenské námorníctvo RF, v ďalších modifikáciách pribudne aj nová verzia, s vylepšeniami pre využitie v ťažkých arktických podmienkach.
Nový model Minoga je vyvíjaný na základe zadania rezortu obrany RF a očakáva sa, že bude môcť vykonávať lety aj z arktických letísk, námorných základní typu Arktický trojlístok (vojenská základňa RF na ostrove Alexandrina Zem v súostroví Zem Františka Jozefa) a taktiež z palúb bojových lodí. Podľa dostupných informácii, pre lety do tak drsných klimatických oblastí, bude potrebné na Ka-65 zapracovať ešte významné úpravy.
Čo však stojí za to spomenúť už teraz je, že na stroji bude aj tlačná vrtuľa, ktorá by mala vrtuľníku umožniť dosahovať maximálnu rýchlosť až do 600 km/h. Štandardná maximálna cestovná rýchlosť by mala byť do 320 km/h a tá bude obstarávaná pohonom dvojice motorov typu Izotov TV3-117VK s max. výkonom po 2800 až 3000 konských síl (hp). Okrem toho sa v jeho výbave bude nachádzať špeciálny zdroj energie, ktorý umožní vrtuľníku možnosť fungovať v ľubovoľnom okamihu počas dňa a to aj za nepriaznivých poveternostných podmienok. Tiež bude obsahovať systém záchrany posádky a systém vykurovania. A v neposlednom rade bude vrtuľník disponovať unikátnym navigačným zariadením, ktoré umožní posádke vrtuľníka stanovovať súradnice bez použia GPS.
Viac podrobností o novom vrtuľníku zatiaľ nie je, do tlače však preniklo ešte, že by mal byť ľahší v porovnaní so svojím predchodcom, pretože na jeho výrobu bude použitý vysoký podiel kompozitných materiálov. A vďaka podobným rozmerom s Ka-27 bude môcť operovať zo zhodných plavidiel, využívať súčasné hangáry a palubné výťahy.
Plánuje sa, že nový vrtuľník Minoga perspektívne nahradí v zostave vojenského námorníctva RF práve palubné vrtuľníky Ka-27, zavedené do služby ešte v osemdesiatych rokoch (1981), ktorých maximálna dosahovaná rýchlosť je 291 km/h.
Prvé rozhovory o výrobe nového modelu sa začali ešte v roku 2015. Vtedy dal náčelník námorného letectva vyhlásenie, že vrtuľníky novej generácie sa môžu objaviť už v roku 2020. Nech to už bude akokoľvek, ešte v roku 2016 predstaviteľ informačnej agentúry TASS Sergej Michejev oznámil, že vývoj týchto modelov môže trvať aj desať rokov. Očakávať teda podrobnejšiu informáciu týkajúcu sa nového modelu vrtuľníka možno až vtedy, keď sa začnú testy prototypov.
V súčasnosti však, aj na základe nedávno uniknutých fotografií, už možno povedať, že nový vrtuľník by sa nakoniec predsa len mohol objaviť už v budúcom roku, čo znamená, že cesta k novému vrtuľníku, teda jeho vývoj a postavenie, trvala niečo málo viac ako päť rokov.
A zaujímavosť na záver – vrtuľník dostal svoje pomenovanie po mihuľách – vodné živočíchy, ktoré žijú parazitickým spôsobom života na rybách – tým po prichytení na tele sajú krv.
Zdroj: https://planet-today.ru , https://zen.yandex.ru , https://ruslet.webnode.cz
Preklad a úprava: Milan Paulus