Talianske stíhacie letectvo používa ľahké M-346FA pre výcvik svojích pilotov
Talianski stíhací piloti lietajú na ľahkých stíhačkách pre výcvik pilotov lietadiel 4 a 5 generácie,säčasťou talianskej výzbroje sa stalo 6 ľahkých lietadiel spoločnosti Alenia Aermacchi M-346FA (Fighter Attack). Toto lietadlo predstavuje novú variantu výcvikovo- tréningových dvojmotorových cvičných prúdových lietadiel M-346Master.
Detaily kontraktu Taliani udržujú pochopiteľne stále v tajnosti, zverejnili informáciu o 6 strojoch, ktoré vstúpili do služby v talianskom stíhacom letectve. Taliani chcú získať ďalšie stroje M-346FA v roku 2020 a 2021. Modifikácie lietadla Alenia Aermacchi M-346 Master využíva okrem Talianov aj izraelské bojové letectvo (30 kusov, pomenovanie Lavi), Singapur (12 kusov), Poľsko (8 kusov), Taliani majú momentálne k dispozícii 18 kusov M-346 (6x M-346FA)
M-346
Alenia Aermacchi M-346 Master vznikla v 90 rokoch 20.storočia na báze ruského Jak-130, ruskí konštruktéri z Jakovleva vyvíjali lietadlo spoločne s konštruktérmi Aermacchi. Spolupráca sa však medzi Rusmi a Talianmi po niekoľkých rokoch zastavila a dnes pracujú obe spoločnosti na vývoji vlastných lietadiel samostatne.
Sovieti v roku 1990 vyhlásili súťaž o nové cvičné lietadlo, výberového konania sa zúčastnili konštrukčné kancelárie MiG, Suchoj, Jakovlev a Mjasičev. V roku 1992 sa do užšieho výberu dostali kancelárie Jakovlev a MiG, rozpad ZSSR však so sebou priniesol koniec celého projektu, Rusi začali pociťovať značné finančné ťažkosti. Preto kancelárie Jakovlev a MiG začali spolupracovať so zahraničnými investormi, do hry vstúpila talianska spoločnost Aermacchi, ktorá svoje lietadlá MB-326 a MB-339 na sklonku 20.storočia predávala už do 14 krajín sveta. Taliani z Aermacchi začali spolupracovať s kanceláriou Jakovlev a Francúzi začali spolupracovať s MiG (Francúzi dodávali motory Larzac 04 od spoločnosti Turbomeca, avionika spoločnosti Thompson). Výsledkom spolupráce Talianov z Aermacchi a Rusov z Jakovleva sa stal aj prototyp Jak-130D.
V roku 1999 sa spolupráca Talianov a Rusov skončila, obe strany sa však rozišli pomerne kultivovane, rozdelili si aj existujúci trh. Rusi pokračovali vo vývoji Jak-130 a Alenia Aermacchi vytvorila M-346 Master. Prvý taliansky M-346 Master vzlietol v roku 2004, sériová výroba sa začala v roku 2008 a od roku 2011 prebrali prvé stroje talianski vojenskí piloti.
Podľa dostupných informácii na internete cvičné lietadlá Alenia Aermacchi M-346 (vrátane verzie FA) majú vynikajúcu manévrovateľnosť a ovládateľnosť, efektívny pohonný systém (dvojica prúdových motorov Honeywell F124-GA-200 s ťahom 28 kN), stúpavosť 111 m/s, maximálna rýchlosť lietadla je takmer 1100 km/h. Dolet stroja je takmer 2000 km a reálny dostup 13 700 metrov. Pre vzlet postačuje dráha 320 metrov a pre pristátie 470 metrov. Hmotnosť prázdneho lietadla cca 4600 kg, maximálna vzletová hmotnosť 9600 kg.
Kabína posádky zohľadňuje všetky moderné štandardy požadované bojovými pilotmi (HUD displej, farebné viacúčelové displeje, nočné videnie, ovládacie prvky usporiadané podľa HOTAS, prilby pilotov so zameriavačmi, kokpit môže byť vybavený vystreľovacími sedadlami MK16 od britských Martin Baker, komunikačný systém v pásme VHF/UHF, systém IFF, lasereový gyroskop, GPS navigáciu, taktický navigačný systém TACAN.
Výzbroj je takisto zaujímavá, 9 závesníkov, 6 pod krídlami, dva na koncoch krídel a jeden pod trupom. K integrovanej výzbroji patria bomby Mk82 a Mk83, rakety vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder, riadené rakety vzduch-zem AGM-65 Maverick, protilodná raketa Marte Mk-2A. Lietadlo môže mať podvesený aj prieskumný kontajner Vinten VICON-601, laserový označovač alebo kontajner pre elektronický boj Elettronica ELT-55