Rusko oživuje projekt hydroplánu Beriev A-40 Albatros, najväčšieho obojživelného lietadla na svete
Na Ministerstve obrany RF plánujú obnoviť projekt obojživelného lietadla Beriev A-40 Albatros. Podľa informácií novín Izvestija, ide o najväčší hydroplán na svete, ktorého vývoj bude teraz konečne dovedený do konca. Predpokladá sa, že modernizovaný hydroplán Albatros nájde využitie jednak ako záchranné lietadlo v službách Ministerstva pre výnimočné situácie (MVS) a taktiež ako univerzálne protiponorkové lietadlo v službách vojenského námorníctva.
Počiatky vývoja protiponorkového obojživelného lietadla Beriev A-40 spadajú ešte do konca 70-tych rokov 20. storočia. V tom čase začali konštruktéri Taganrožského leteckého vedecko-technického komplexu (TANTK Berieva, pôvodne OKB Berieva) ešte z vlastnej iniciatívy pracovať nad hydroplánom, ku ktorému napokon dostali oficiálne zadanie v apríli 1980 a teda aj financie. V súlade so spomenutým zadaním mala byť činnosť palubných systémov lietadla A-40 Albatros (v kódovom značení NATO – Mermaid) v maximálnej možnej miere automatizovaná, týkať sa to malo vyhľadávania, identifikovania, sledovania a ničenia ponorkových plavidiel protivníka a taktiež navigácie.
Prvý let prvého prototypu sa uskutočnil viacmenej neplánovane 8. decembra 1986. V ten deň testoval pilot s lietadlom vysoké rýchlosti na zemi a pri jednom z týchto testov pred koncom VPD (vzletová a pristávacia dráha) poryv vetra nadvihol lietadlo a pilotovi už nezostávalo iné len manéver dokončiť. K oficiálnemu prvému letu (teda celkovo druhému) potom prišlo až v apríli 1987. Prvý vzlet a pristátie na vodnej hladine sa uskutočnili 4. novembra 1987. Verejný debut lietadla potom v auguste 1989. V novembri 1989 opustil brány Taganrožského komplexu druhý a zároveň posledný prototyp A-40 Albatros („červená 20“). A hoci projekt úspešne pokračoval, kvôli nedostatku financií v Rusku 90-tych rokov 20. storočia a tiež kvôli strate záujmu zo strany Ministerstva obrany RF napokon v roku 1993 vývoj lietadla predčasne skončil.
Prvé pokusy o obnovenie vývoja prebehli už v roku 2008, v roku 2012 však práce na lietadle opätovne predčasne skončili. Neskôr, v roku 2016 rezort obrany vydal prehlásenie o zamýšľanom nahradení technicky i morálne zastaralých obojživelných lietadiel Beriev Be-12 lietadlami A-40 do roku 2020. V súčasnosti prebieha modernizácia časti výbavy Be-12 tak, aby boli schopné prevádzky do plánovaného náhradenia novými lietadlami A-40.
V prípade, že Beriev A-40 Albatros napokon „príde na svet“, bude najväčším obojživelným lietadlom na svete. Jeho predchodca, spomínaný Be-12 je dlhý 30,17 m a rozpätie krídiel má 29,84 m. Maximálna vzletová hmotnosť „starčeka“ bola, resp. je 36 ton a najvyššia dosahovaná rýchlosť do 550 km/h. Dolet potom približne 3600 km. K dnešnému dňu je však zatiaľ stále najväčším hydroplánom v danej triede čínsky hydroplán Avic AG600 Water Dragon s dĺžkou 37 metrov a rozpätím krídel 38,8 metra. Vodný drak však ešte nebol zaradený do stavu čínskeho námorníctva, naďalej je „iba“ v štádiu prototypu…
Dĺžka Albatrosa je ale až 43,84 m a rozpätie krídiel 41,62 m. Maximálna rýchlosť hydroplánu má byť 800 km/h a dolet okolo 5000 km. V súboji prototypov teda A-40 už teraz prekonáva čínsky ekvivalent.
V súčasnosti sa projekt obojživelného lietadla Beriev A-40 Albatros nachádza v štádiu odsúhlasovania definitívneho obnovenia a zároveň dokončenia vývoja. Odborníci z vojenského námorníctva sa zaoberajú novými takticko-technickými potrebami pre lietadlo – amfíbiu. Ak sa tento proces zavŕši úspešne, potom Ministerstvo obrany objedná výrobu troch kusov prototypov A-40. Tieto nové Albatrosy, ako sa očakáva, následne dostanú vybavenie pre vyhľadávanie ponoriek a najmodernejšie palubné prístroje. V budúcnosti sa plánuje využívanie Albatrosov ako univerzálnych protiponorkových a záchranných prostriedkov.
preklad a úprava: mip
zdroj: https://planet-today.ru , https://topcor.ru , https://ruslet.webnode.cz