Su-30SM
Aktuality, Letectvo,

F-16V alebo Su-30SM – Vietnam stojí pred neľahkou voľbou


V súčasnosti sú Vzdušné sily Vietnamu (Letectvo Vietnamskej ľudovej oslobodzovacej armády) tvorené siedmimi plukmi, z ktorých štyri prevádzkujú viacúčelové stíhacie lietadlá Su-27SK a Su-30MK2V a tri pluky prevádzkujú modernizované útočné (frontové) stíhacie bombardéry Su-22 v jednomiestnej verzii Su-22M4 a dvojmiestnej verzii Su-22UM3. Vietnam priebežne modernizuje svoje ozbrojené sily a vynakladá pre tento účel značné finančné prostriedky na nákup novej techniky vrátane systémov PVO, tankov, ponoriek a fregát. Vzdušné sily v tejto súvislosti zvažujú získanie nových moderných stíhacích lietadiel. Či sa Vietnam vydá cestou zvýšenia celkového množstva bojových lietadiel alebo sa rozhodne pre obnovu leteckého parku a vyradí pri tom staré Suchoje Su-22 ukáže až čas, nie je však možné si nevšimnúť rastúci záujem krajiny o získanie západnej vojenskej techniky, konkrétne zo Spojených štátov, Izraela a zo západoeurópskych krajín, hoci by to bolo iba v menšom množstve.

Otázky ohľadom budúceho obstarania bojových lietadiel vo Vietname boli položené počas prvej vietnamskej obranno-bezpečnostnej výstavy konanej v Hanoji, na ktorej bolo viacúčelové stíhacie lietadlo F-16V označené ako potenciálny adept nákupu pre vzdušné sily Vietnamu. Takouto myšlienkou sa bolo možné začať zaoberať vďaka zrušeniu embarga na vývoz zbraní (ešte administratívou predchádzajúceho amerického prezidenta Baracka Obamu) a taktiež kvôli v súčasnosti aktívnemu úsiliu vlády Donalda Trumpa o nájdenie nových zákazníkov pre americké zbrane. Rusko na druhej strane ponúka svoje lietadlo Su-30SM – modernizované dvojmiestne viacúčelové stíhacie lietadlo, ktoré sa výborne hodí pre vybojovanie vzdušnej nadvlády, ale rovnako tak aj pre vedenie útokov na pozemné a hladinové ciele. Porovnanie výhod nákupu jednej z týchto dvoch tried stíhacích lietadiel nám môže poskytnúť akú-takú predstavu o tom, čo si napokon Vzdušné sily Vietnamu vyberú.

Lietadlo General Dynamics F-16 Fighting Falcon bolo zaradené do služieb vojenského letectva USA ešte v roku 1978 ako lacnejšie a jednoduchšie lietadlo dopĺňajúce väčšie a ťažšie stíhacie lietadlo McDonnell Douglas F-15 Eagle. Niektoré krajiny, ako napríklad Izrael či Singapúr, už začali s postupným vyraďovaním týchto ľahkých stíhačiek z prevádzky, nakoľko ich považujú za zastaralé, a aj vedenie armády v USA sa na túto tému vyjadrilo, že okolo roku 2025 už lietadlá z rodiny F-16 nebudú spĺňať požiadavky doby. No vzhľadom na počet lietadiel v prevádzke v americkom letectve potrvá ešte dlhý čas, kým dôjde k ich úplnej výmene, takže aj v USA sa počíta s ich službou až do 50. rokov 21. storočia.

Verzia V lietadla F-16 (Block 70/72) je modernizovaná verzia navrhnutá aj s cieľom predĺžiť životnosť výrobnej linky. Využíva totižto ten istý drak lietadla a motor ako základná verzia F-16 Fighting Falcon, avšak bojové schopnosti a možnosti lietadla sú značne vylepšené okrem iného inštaláciou novšieho radaru AN/APG-83 (SABR) s aktívnym skenovaním (AESA), v lietadlách F-16 bol tento radar po prvýkrát inštalovaný v roku 2010, v lietadlách F/A-18 až v auguste 2018, ktorý dokáže vyhľadať a identifikovať ciele vo vzduchu i na zemi vo väčšej vzdialenosti než predchádzajúce modely, napríklad objekt s efektívnou odrazovou plochou (RCS) ekvivalentnou 2 m² dokáže vyhľadať a zamerať vo vzdialenosti 150 až 160 km. Pre lepšiu predstavu, človek má RCS približne 1 m². Verzia V je tiež vybavená novým palubným zariadením elektronického boja s vylepšeným systémom rušenia, štandardným zariadením pre prenos údajov datalink Link 16 a mnoho ďalších vylepšení.

Lockheed Martin F-16V Block 70

Takto zmodernizovaná verzia bola ponúknutá viacerým vojenským partnerom USA, povedzme že širšieho okruhu, ako napríklad aj Slovensku, či Bahrajnu a Maroku, zároveň však iným, „bližším“ partnerom je už ponúkaná modernizovaná verzia F-15 či najmodernejšie lietadlo USA súčasnosti, ktorým je Lockheed Martin F-35 Lightning II (z tých k nám geograficky najbližšie napríklad Poľsko ide kupovať F-35 a údajne o tom premýšľa aj Maďarsko). Ale napríklad Spojené arabské emiráty modernizovali svoje lietadlá F-16 ešte na verziu E (teda Block 60 so starším radarom AN/APG-80 typu AESA). So Slovenskom, ako bolo naznačené o pár riadkov vyššie, však bola podpísaná dohoda na dodávku v článku opisovanej verzie V, teda Block 70/72 s radarom AN/APG-83. Mimochodom ide o tú istú verziu, aká bola ponúknutá Indii, tam však s označením F-21 (Indii bolo ponúknuté i prenesenie výroby, nakoľko India si kladie výrobu domácimi firmami ako jednu z podmienok pre nákup).

Suchoj Su-30SM na druhej strane sa javí byť jedným z najpokročilejších ruských stíhacích lietadiel. Ak porovnáme výkony Su-30SM a F-16V, zistíme, že F-16V je pomalšia, s menšími manévrovacími schopnosťami, kratším doletom a unesie menší náklad zbraní/výzbroje oproti lietadlám, ktoré už Vietnam vo vojenskom letectve prevádzkuje. Suchoj Su-30SM je vďaka svojej univerzálnosti oveľa efektívnejší. Hmotnosť lietadla je porovnateľná s americkými lietadlami F-15 a F-22A (veľkosťou/hmotnosťou je ich priamym náprotivkom), disponuje širokou ponukou moderných zbraňových systémov, radarom schopným navádzania riadených striel krátkeho, stredného aj dlhého doletu tak proti vzdušným, pozemným ako aj hladinovým cieľom, je rýchlejší, disponuje vynikajúcou manévrovateľnosťou a väčšou nosnosťou užitočného zaťaženia. Okrem toho, že je toto lietadlo plne kompatibilné s existujúcou infraštruktúrou zbraní a technického zabezpečenia vietnamských vzdušných síl, je jeho obstarávacia cena takmer o polovicu nižšia ako cena stíhacieho lietadla F-16V Block 70/72. A nesmieme opomenúť sklony Spojených štátov uvaľovať embargo na dodávku zbraní a náhradných dielov, čo ešte zvyšuje príťažlivosť Su-30SM oproti F-16V. Indonézia a Pakistan, ktorých lietadlá sú prevádzkyschopné či zostávajú stáť bez náhradných dielov, podľa toho či sú práve priateľskými alebo nedôveryhodnými krajinami, sú živým príkladom politiky USA v oblasti sankcií voči jej obranným partnerom.

Napriek tomu, že Su-30SM ponúka zjavne väčšie výhody, stále existuje vysoká pravdepodobnosť, že sa Vietnam bude napokon snažiť kúpiť lietadlá F-16V, hoci by to bolo v malých množstvách a to kvôli politickým výhodám takejto dohody. Súčasný Vietnam sa totiž usiluje o užšie obranné vzťahy so Spojenými štátmi, ako príklad možno uviesť možnosť využívať loďami amerického vojnového námorníctva jeden z vietnamských prístavov (takáto ponuka zo strany Vietnamu prišla okolo roku 2015) a nákup lietadiel F-16V by bolo možné označiť za spôsob takejto užšej spolupráce. Nevýhody lietadla v porovnaní s ruským konkurentom sa potom dajú považovať za cenu, ktorú je potrebné zaplatiť pre vytvorenie tohto užšieho vzťahu.

Viacúčelové stíhacie lietadlo Su-30MK2 Vzdušných síl Vietnamu

Rusko by aj naďalej zostalo dominantným partnerom v oblasti dodávok zbraní počnúc od platforiem protivzdušnej obrany S-300 po ponorky Projektu 877 (v kóde NATO trieda Kilo). Vietnam tiež nedávno naznačil záujem zakúpiť koncom 20. rokov 21. storočia nové ruské viacúčelové stíhacie lietadlá 5. generácie Su-57, ktoré by v priebehu desiatich rokov mohli nahradiť zastarané lietadlá Su-27.

Vedomie toho, že sa Vietnam nebude spoliehať na schopnosti lietadla F-16V v potenciálnom súperení vo vzduchu s modernými stíhacími lietadlami Čínskej ľudovej oslobodzovacej armády a tiež, že sa chystá v blízkej budúcnosti kúpiť ruské stíhačky nasledujúcej generácie, by mohlo spraviť rozhodnutie Vietnamu ohľadom kúpy lietadiel F-16V prijateľnejším.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov