Vzdušné sily Poľskej republiky vracajú lietadlá MiG-29 po ich deväťmesačnom uzemnení späť do služby
Poľské MiGy-29 opäť vzlietnu na oblohu.
Predstavitelia poľských Vzdušných síl oznámili v pondelok 25. novembra tohto roku, že ich viacúčelové stíhacie lietadlá MiG-29 (v kóde NATO – Fulcrum) budú po mesiacoch neistoty, zaradené späť do normálnej prevádzky. Spoľahlivosť lietadiel MiG-29, resp. ich ďalšia prevádzka bola predmetom kontrol, pričom niekoľko incidentov z minulosti sa stalo predmetom otázok ohľadom ich technického stavu a prevádzkovej použiteľnosti.
Poľskí novinári prežívali posledný víkend v neistote, nakoľko Generálne velenie Ozbrojených síl oznámilo, že rozhodnutie bude zverejnené ešte v piatok 22.11.2019, teda v predchádzajúci týždeň.
Zástupcovia velenia dodali, že lietadlá počas odstávky, popri štandardnej údržbe dostali aj dodatočnú údržbu, ktorá vyplývala zo skutočnosti, že boli len uzemnené a skladované a mali teda byť udržiavané v letuschopnom stave.
Faktom je, že poľské stíhacie lietadlá MiG-29 boli uzemnené od poslednej havárie (bežný postup, uplatňovaný nielen vo vojenskom letectve, podľa ktorého minimálne do ukončenia vyšetrovania a stanovenia príčin sú lietadlá rovnakého typu uzemnené kvôli vylúčeniu možnosti opakovania sa rovnakej nehody, pozn. prekl.), ktorá sa stala v marci a to znamená, že ani stroje ani posádky lietadiel neboli už deväť mesiacov vo vzduchu. Čo sa týka životnosti typu, boli vyvinuté osobitné procedúry umožňujúce pilotom opätovne získať schopnosti a oprávnenia pre lety a ako naznačujú neoficiálne zdroje – skúsení inštruktori si navzájom obnovujú svoje oprávnenia lietať na type MiG-29 berúc do úvahy aj zvyšok posádok… Neoficiálne, jediný dôvod, ktorý brzdí v tejto chvíli prevádzku lietadiel, je zlé počasie, ktoré aktuálne vládne v Poľsku a bráni tak operáciám VFR (Visual Flight Rules – let za vidteľnosti).
Denník Rzeczpospolita citoval slová generála Jaceka Pszczołu, inšpektora letectva, ktorý povedal nasledovné: „Otvorene sme sa pilotov spýtali, či chcú stále lietať na lietadlách MiG-29 – a odpovedali áno. Akceptoval som preto žiadosť Macieja Trelku, veliteľa prvej letky na obnovenie operácií a následne som ju predložil generálnemu veliteľovi, generálovi Mikovi.“
Podľa informácií deníka Rzeczpospolita si proces, ktorý umožní všetkým pilotom opätovne lietať, vyžiada čas v trvaní približne 6 mesiacov.
Z vyššie uvedeného sú možné dva závery. Po prvé, ako fanúšikovia letectva sa môžeme tešiť, že jedno z posledných európskych letectiev prevádzkujúcich lietadlá MiG-29 Fulcrum bude naďalej lietať na uvedenom type. Ten druhý záver je však už menej optimistický. Skutočnosť, že poľské MiGy-29 budú naďalej lietať je totiž súčasne riskantným rozhodnutím, nakoľko hrozia potenciálne problémy s údržbou, s ktorými sa poľské Vzdušné sily môžu potýkať kvôli náhradným dielom. Tie totiž nejakým spôsobom napokon musia pochádzať z Ruska (…a poľské vyjadrenia smerom k Rusku, ktoré tradične nepatria medzi najsrdečnejšie, určite nenapomáhajú ústretovosti zo strany Ruska pri ich prípadnej dodávke).
Zdroj: theaviationist