V Chabarovskom kraji havarovala na Štedrý deň továrenská viacúčelová stíhačka 5. generácie T-50 (Su-57)
Prvý sériový kus ruského viacúčelového stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57, ktorý havaroval na Štedrý deň, mal byť pôvodne odovzdaný 27. decembra tohoto roku Ministerstvu obrany RF.
Ako povedal bývalý veliteľ 4. armády VKS a PVO RF generál poručík Valerij Gorbenko agentúre RIA Novosti, lietadlo 5. generácie Su-57, ktoré havarovalo na Štedrý deň v Chabarovskom kraji, vykonávalo let v rámci továrenských skúšok – z tohto dôvodu sa v tomto prípade ešte uvádza prototypové označenie T-50. Počas tohto skúšobného letu boli testované motory podľa špeciálnych zadaní pri maximálnom režime.
„Každé lietadlo je pred odovzdaním vojenskému letectvu dôkladne prekontrolované v súlade so špeciálnymi programami, ktoré umožňujú určiť prevádzkyschopnosť všetkých jeho systémov. Vo fáze letových skúšok motorov sú tieto spustené v maximálnych režimoch. Kontroluje sa pri tom, ako pracuje elektronika, prívody vzduchu a ďalšie systémy. Všetky sériové lietadlá sú pred odovzdaním vojenskému letectvu preverené továrenskými testovacími pilotmi, ktorí sú svojimi schopnosťami na najvyššej profesionálnej úrovni”, – povedal ešte V. Gorbenko.
Ďalší zdroj agentúry RIA prezradil, že tento stroj, označený ešte ako T-50 (Su-57), bol prvým sériovým strojom, ktorý mal byť odovzdaný 27. decembra 2019 Vzdušným a kozmickým silám RF.
24. decembra 2019 havarovala v Chabarovskom kraji počas skúšobného letu továrenská stíhačka T-50 (Su-57), pričom dopadla na zem asi 111 km od továrenského letiska. Katapultážny systém pracoval štandardne, testovací pilot sa katapultoval a je nažive. Na zemi nie sú zaznamenané žiadne obete či ranení ani škody. Pre určenie príčin nehody bola medzitým bola vytvorená osobitná komisia, ktorej členmi sú zástupcovia velenia Vzdušných a kozmických síl RF (VKS RF), zástupcovia Zjednotenej leteckej korporácie (OAK), konštrukčnej kancelárie Suchoj (OKB Suchoj) a tiež odborníci Letecko-výskumného inštitútu Žukova (LII Žukova) a 929. Štátneho letecko-výskumného centra (929. GLIC).
Predbežne sa uvažuje o poruche systému Fly-by-wire (rus. электродистанционнaя системa управления (ЭДСУ) – elektronický systém nahrádzajúci ručné riadenie lietadla a umožňujúci automatické vyrovnávanie lietadla počas letu (funguje na princípe umelej nestability lietadla) ako o jednej z možných príčin havárie stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57. Taktiež mohlo počas letu dôjsť k zlyhaniu automatického riadenia motorov, ktoré reguluje prevádzkové režimy motorov a prívod paliva.
Celkovo bolo vyrobených 10 letových prototypov a 3 prototypy pre pozemné skúšky pespektívneho leteckého komplexu frontového letectva Su-57 (PAK FA, T-50). Prvý let prototypu T-50 sa uskutočnil 20. januára 2010. Na medzinárodnom fóre Armija 2019 bola podpísaná zmluva na dodanie 76 ks sériových stíhacích lietadiel Su-57, ktoré majú následne do roku 2026 vytvoriť tri kompletné letecké pluky. 29. mája 2019 bola v Komsomoľskoamurskom leteckom závode J.A. Gagarina (Komsomoľskij-na-Amure aviacionnyj zavod imeni J.A. Gagarina – KnAAZ im. J.A.Gagarina) spustená sériová produkcia stíhacích lietadiel Su-57.
Zdroj: aviation21