Ilustračné foto: ruské viacúčelové stíhacie lietadlo 5. generácie Su-57
Aktuality, Letectvo,

V Chabarovskom kraji havarovala na Štedrý deň továrenská viacúčelová stíhačka 5. generácie T-50 (Su-57)

Prvý sériový kus ruského viacúčelového stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57, ktorý havaroval na Štedrý deň, mal byť pôvodne odovzdaný 27. decembra tohoto roku Ministerstvu obrany RF.


 

Ako povedal bývalý veliteľ 4. armády VKS a PVO RF generál poručík Valerij Gorbenko agentúre RIA Novosti, lietadlo 5. generácie Su-57, ktoré havarovalo na Štedrý deň v Chabarovskom kraji, vykonávalo let v rámci továrenských skúšok – z tohto dôvodu sa v tomto prípade ešte uvádza prototypové označenie T-50. Počas tohto skúšobného letu boli testované motory podľa špeciálnych zadaní pri maximálnom režime.

 

„Každé lietadlo je pred odovzdaním vojenskému letectvu dôkladne prekontrolované v súlade so špeciálnymi programami, ktoré umožňujú určiť prevádzkyschopnosť všetkých jeho systémov. Vo fáze letových skúšok motorov sú tieto spustené v maximálnych režimoch. Kontroluje sa pri tom, ako pracuje elektronika, prívody vzduchu a ďalšie systémy. Všetky sériové lietadlá sú pred odovzdaním vojenskému letectvu preverené továrenskými testovacími pilotmi, ktorí sú svojimi schopnosťami na najvyššej profesionálnej úrovni”, – povedal ešte V. Gorbenko.

 

Ďalší zdroj agentúry RIA prezradil, že tento stroj, označený ešte ako T-50 (Su-57), bol prvým sériovým strojom, ktorý mal byť odovzdaný 27. decembra 2019 Vzdušným a kozmickým silám RF.

 

24. decembra 2019 havarovala v Chabarovskom kraji počas skúšobného letu továrenská stíhačka T-50 (Su-57), pričom dopadla na zem asi 111 km od továrenského letiska. Katapultážny systém pracoval štandardne, testovací pilot sa katapultoval a je nažive. Na zemi nie sú zaznamenané žiadne obete či ranení ani škody. Pre určenie príčin nehody bola medzitým bola vytvorená osobitná komisia, ktorej členmi sú zástupcovia velenia Vzdušných a kozmických síl RF (VKS RF), zástupcovia Zjednotenej leteckej korporácie (OAK), konštrukčnej kancelárie Suchoj (OKB Suchoj) a tiež odborníci Letecko-výskumného inštitútu Žukova (LII Žukova) a 929. Štátneho letecko-výskumného centra (929. GLIC).

 

Predbežne sa uvažuje o poruche systému Fly-by-wire (rus. электродистанционнaя системa управления (ЭДСУ) – elektronický systém nahrádzajúci ručné riadenie lietadla  a umožňujúci automatické vyrovnávanie lietadla počas letu (funguje na princípe umelej nestability lietadla) ako o jednej z možných príčin havárie stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57. Taktiež mohlo počas letu dôjsť k zlyhaniu automatického riadenia motorov, ktoré reguluje prevádzkové režimy motorov a prívod paliva.

 

Celkovo bolo vyrobených 10 letových prototypov a 3 prototypy pre pozemné skúšky pespektívneho leteckého komplexu frontového letectva Su-57 (PAK FA, T-50). Prvý let prototypu T-50 sa uskutočnil 20. januára 2010. Na medzinárodnom fóre Armija 2019 bola podpísaná zmluva na dodanie 76 ks sériových stíhacích lietadiel Su-57, ktoré majú následne do roku 2026 vytvoriť tri kompletné letecké pluky. 29. mája 2019 bola v Komsomoľskoamurskom leteckom závode J.A. Gagarina (Komsomoľskij-na-Amure aviacionnyj zavod imeni J.A. Gagarina – KnAAZ im. J.A.Gagarina) spustená sériová produkcia stíhacích lietadiel Su-57.

Zdroj: aviation21

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov