Modernizovaný Tu-160M má za sebou prvý skúšobný let
Do stavu Vzdušných a kozmických síl RF (VKS RF) môže byť už čoskoro zaradený prvý modernizovaný strategický bombardér Tupolev Tu-160M. Tlačová agentúra spoločnosti Tupolev totiž zverejnila informáciu, podľa ktorej modernizovaný strategický bombardér Tu-160M uskutočnil 2. februára 2020 svoj prvý, skúšobný let.
„V priebehu letu boli vykonané všetky dôležité kontroly modernizovaných systémov a vybavenia, ktoré bolo nainštalované v rámci hlbokej modernizácie bombardéra. Podľa informácií od posádky, let prebehol v štandardnom režime, systémy a vybavenie pracovali bez problémov”, uvádza sa tiež v zverejnenej správe tlačovej agentúry spoločnosti Tupolev.
Let vo výške 1500 m v priestore letiska Kazanského leteckého závodu S. P. Gorbunova (KLZ im. S.P. Gorbunova) trval približne 34 minút. Lietadlo pilotovala posádka pod vedením skúšobného pilota Anri Naskiďjanca, pilota Žukovskej skúšobno-leteckej a dokončovacej základne. Uvedený modernizovaný bombardér je podľa informácií portálu bmpdlivejournal stroj so sériovým číslom 2-02 (štvrtý postavený sériový stroj, trupové číslo „19″), nesúci meno „Valentin Blizňjuk”.
V rámci vyššie spomínanej hlbokej modernizácie bolo na Tu-160M nainštalované nové letové a navigačné vybavenie (NO-70M s inerciálnym systémom BINS-SP-1, systém družicovej navigácie ANS-2009M, príjimač družicovej navigácie A737DP, autopilot ABSU-200MT), palubný komunikačný komplex (S-505-70), riadiaci systém, palubný radar („Novella” NV1.70 vyvinutý spoločnosťou AO Zaslon namiesto štandardného „Obzor-K”) a nový komplex elektronického boja („Redut-70M”). Nový stroj by mal mať tiež už tzv. „sklený kokpit” – digitálne prístroje a LCD obrazovky miesto klasických analógových prístrojov. Výsledkom týchto modernizačných prác má byť významné zlepšenie celkovej efektívnosti leteckého komplexu.
Nadzvukový strategický bombardér Tu-160 s premenlivou geometriou krídel bol zaradený do služby v rámci sovietskeho diaľkového letectva ešte v roku 1987. Lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou 275 ton je schopné dosahovať rýchlosť až 2200 km/h a je schopné niesť až 45 ton výzbroje. Ruské diaľkové letectvo aktuálne disponuje 16 kusmi strategických bombardérov Tu-160, tieto majú byť postupne modernizované na verziu Tu-160M. Modernizované stroje budú mať okrem uvedeného nového palubného vybavenia tiež nové motory NK-32-02 (séria 2) od spoločnosti Kuznecov (hoci v tomto prvom skúšobnom stroji by ešte nové motory nemali byť) a taktiež rozšírenú škálu výzbroje – stroje môžu niesť predovšetkým perspektívne strategické strely Ch-101 / Ch-102.
V roku 2015 bola zverejnená informácia o rozhodnutí obnovenia výroby bombardérov Tu-160 v modernizovanej verzii Tu-160M2 a súčasne o posunutí dokončenia vývoja bombardéra novej generácie PAK DA (perspektivnyj avijacionyj komplex daľnej avijacii – perspektívny komplex diaľkového letectva). Ministerstvo obrany RF zároveň informovalo o tom, že uvedená sériová výroba sa má spustiť v roku 2023. V rámci obnovenej výroby plánujú Vzdušné a kozmické sily RF získať najmenej 50 týchto nových strojov, hoci zmluva je zatiaľ podpísaná len na 10 kusov.
Zdroj: warspot, tupolev.ru/press/news, bmpdlivejournal