Čínske stíhacie lietadlá generácie 4++ J-10C dostanú nové výkonnejšie motory WS-10 – znamená to, že Číňania už nebudú potrebovať ruské motory pre svoje stíhačky?
USA, 13. marec 2020 ( militarywatchmagazine ) – Nedávno zverejnené fotografie s čínskym ľahkým stíhacím lietadlom generácie 4++ J-10C potvrdili, že posledné série lietadiel, ktoré boli dodané letectvu ČLOA, sú už vybavené novými prúdovými motormi WS-10B. Uvedené motory nahradili staršie a slabšie ruské motory AL-31FN, ktoré doteraz poháňali tento typ lietadla (verzie J-10A/B a dvojmiestnu verziu S).
J-10 je jednomotorové ľahké viacúčelové stíhacie lietadlo porovnateľné s americkým F-16C Fighting Falcon hoci jeho posledné verzie sa môžu oproti zahraničným konkurentom pochváliť značnými výkonnostnými prednosťami, vrátane schopnosti operovať pri vysokých rýchlostiach vo vyšších letových hladinách, inštaláciou výkonného radaru typu AESA, vektorovateľným ťahom motora pre zvýšenie manévrovateľnosti lietadla a integráciou nových riadených striel stredného až dlhého dosahu domácej výroby PL-15.
Tieto čínske stíhacie lietadlá sú tiež pokryté stealth nátermi pre zníženie radarového odrazu a zachytenia a priebežne sú zaraďované k jednotkám zároveň s oveľa viac špecializovanými lietadlami J-20 a J-16, pričom ale všetky tri platformy disponujú vysokými dodatočnými schopnosťami. Výkon platformy J-10C umožňuje týmto lietadlám podľa správ amerických vojenských predstaviteľov čeliť, ako vážna až rovnocenná hrozba i ťažším typom lietadiel, akým je napríklad viacúčelové americké lietadlo pre vybojovanie vzdušnej prevahy F-15C Eagle.
Stíhacie lietadlá J-10C s už inštalovanými motormi WS-10 mali svoj verejný debut v roku 2018 na leteckej výstave Čuchaj (Zhuhai Airshow 2018), ktorá sa konala krátko po ich zaradení do služby k jednotkám v letectve ČĽOA) a kde na pozorovateľoch zanechali veľmi silný dojem vďaka svojmu pokročilému trojdimenzionálnemu systému vektorovateľných trysiek motora. Stíhacie lietadlo J-10C zostáva v súčasnosti jediným jednomotorovým lietadlom ťažiacim z tejto schopnosti a zároveň druhým lietadlom na svete, po ruskom viacúčelovom stíhacom lietadle vzdušnej prevahy Su-35, ktoré disponuje všesmerovým systémom vektorovania ťahu motora.
Zatiaľčo v USA vyvinuli vektorovanie ťahu motorov pre svoje stíhacie lietadlo vzdušnej prevahy F-22A Raptor (len dvomi smermi, vertikálne, hore a dole o 20°, čo údajne v prípade F-22A zlepšuje manévrovateľnosť lietadla o 50%), novšie verzie lietadiel 4+ generácie akými sú F-16V, F-16E či F-21 a dokonca ani viacúčelové jednomotorové lietadlo 5. generácie F-35 nemajú možnosť ťažiť z použitia takejto technológie. Skutočnosť, že je lietadlo F-35 silne zamerané primárne na útočné úlohy a nie na vzdušný boj, to do veľkej miery vysvetľuje. Táto odlišná úloha, vybojovanie vzdušnej prevahy, oproti vyváženejšiemu viacúčelovému ľahkému čínskemu lietadlu J-10 s menšou špecializáciou, bola v spoločných bojových misiách pridelená ťažším lietadlám J-20 a J-16.
Čína dosiahla v poslednom období značný pokrok v technológiách a výrobe motorov v porovnaní s relatívne slabým technologickým základom, ktorým disponovala ešte na začiatku aktuálneho storočia a ku koncu roka 2019 začala s inštaláciou motorov domácej produkcie do lietadiel 5. generácie J-20, aby tak nahradila silnejšie deriváty motorov AL-31, konkrétne AL-31F-M2, ktoré dovtedy v spomínaných lietadlách používala. Významný pokrok tiež dosiahla pri vývoji motora WS-15 určeného primárne pre stíhacie lietadlo J-20, a ktorý sa počas skúšok ukázal výkonnejší ako doterajší držiteľ rekordu, motor F135 amerického lietadla 5. generácie F-35. Uvedený motor WS-15 sa podľa očakávaní má začať naplno používať ešte pred rokom 2025. Zdá sa, že sa Čína napokon začína vymaňovať zo závislosti na ruských leteckých motoroch…
Článok: Nielen Su-57. Ako môže Rusko reagovať na poľské F-35?