Je HAL Tédžas drahší ako Su-57? Indická stíhačka sa ukazuje ako veľmi drahá
India, 24.marec 2020 ( AM, militarywatchmagazine ) – Indické vzdušné sily sú pripravené priviesť do finále dohodu o nákupe 83 kusov ľahkých jednomotorových stíhacích lietadiel HAL Tédžas Mk1A, čo bude zároveň druhá významná objednávka tohto typu lietadla, tá prvá bola na 40 kusov stíhacích lietadiel, ešte vo verzii Mark 1.
Vývoj domáceho ľahkého stíhacieho lietadla Tédžas sa začal ešte začiatkom osemdesiatych rokov 20. storočia, nasledovalo obrovské meškanie v ďalších prácach. Výsledkom je, že až po dlhých štyridsiatich rokoch, vo februári 2019, získal Tédžas od Indickej certifikačnej autority osvedčenie o plnej operačnej spôsobilosti (FOC – Final Operational Clearance). Stíhačka je v porovnateľnej hmotnostnej kategórii ako švédsky JAS-39 Gripen alebo čínsko-pakistanské stíhacie lietadlo JF-17 Thunder, je však zároveň výrazne ľahšie ako pokročilejšie jednomotorové stíhacie lietadlá, akými sú americké lietadlo F-16 Fighting Falcon/Viper alebo čínske J-10 Firebird.
Hoci je Tédžas propagovaný ako výsledok programu domáceho vývoja, mnohé z kľúčových systémov lietadla sú nakupované od zahraničných dodávateľov, a to vrátane americkej pohonnej jednotky F404, rovnakej, aká bola navrhovaná pre pohon ľahkej stíhačky F-20 Tigershark ešte v sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Alebo sú to napríklad izraelské elektronické systémy a senzory či ruské riadené strely typu vzduch-vzduch.
Vývoj ľahkých domácich stíhacích lietadiel s relatívne nízkymi prevádzkovými nákladmi prebieha vo viacerých krajinách, od Švédska po Taiwan a to z viacerých dôvodov. Vzdušné sily tej ktorej krajiny si tak dokážu jednoduchšie prispôsobiť bojové lietadlo vlastným špecifickým potrebám, podporujú vývoj a produkciu pokročilých a highend technológií vlastným priemyslom (čím okrem iného umožňujú domácim firmám držať krok s pokrokom v technológiách vo svete) a môžu tak zároveň klásť väčší dôraz na vlastné návrhy a filozofiu, a v neposlednom rade je tiež produkcia bojových lietadiel domácim leteckým priemyslom lacnejšia ako jej čistý nákup zo zahraničia za trhové ceny.
Ak vezmeme do úvahy ambiciózne plány Indie ohľadom rozširovania počtu jej stíhacích lietadiel, ktoré mimochom počítajú s tuctami nových letiek v najbližšej budúcnosti, efektívne ľahké stíhacie lietadlo dodávané domácim leteckým priemyslom by bolo naozaj účinným prostriedkom pre dosiahnutie takéhoto cieľa, pričom by zároveň zostal v medziach obmedzení, ktoré má indický obranný rozpočet.
V súvislosti s vyššie uvedeným sa však objavil „jediný” problém indického Tédžasu, jeho značná závislosť na drahých zahraničných technológiách, čím sa neplánovane vzdialil od pôvodnej myšlienky „lacného” domáceho lietadla. Príkladom je nedávna objednávka, ktorá vyšla indické ministerstvo obrany v prepočte na 62,7 milióna amerických dolárov za jednu stíhačku.
Nákupom amerických pohonných jednotiek F404 a izraelských senzorov a elektronických systémov za exportné ceny, ktoré zároveň tvoria tú najdrahšiu časť lietadla, sa Tédžas nedá ďalej vyrábať ako lacná domáca platforma cenovo porovnateľná so zahraničnými – s pakistanským lietadlom JF-17, taiwanským AIDC F-CK-1 ChingKuo/Hsiang Sheng respektíve jeho novou generáciou Yong Ying (Brave Eagle), čínskymi J-10 a JL-15 alebo americkým F-16.
Môžeme použiť americké lietadlo F-35A ako príklad rozdielu v cenách domácim priemyslom vyrábaného a exportovaného lietadla – americké vojenské letectvo nakupuje uvedené lietadlo za cenu približne 80 miliónov amerických dolárov, na export je však ponúkané za cenu približne 144 miliónov amerických dolárov za kus.
Podobne je to s ruským stíhacím lietadlom Su-57, ktoré je v súčasnosti najdrahším nezápadným pokročilým stíhacím lietadlom ponúkaným na vývoz. Jeho odhadovaná vývozná cena je okolo 110 miliónov amerických dolárov, kým nákupná cena pre ruské Vzdušné a kozmické sily sa pohybuje na úrovni okolo 35 miliónov dolárov.
V porovnaní k cenám Ruska, respektíve USA, za ktoré nakupujú svoje Su-57 a F-35A (obe lietadlá patria do 5. generácie, sú ťažšie a sofistikovanejšie ako Tédžas), sa napokon zdá, že indické stíhacie lietadlo poskytne krajine výrazne menšiu hodnotu za vynaložené finančné prostriedky, ako sa pôvodne myslelo.