Francuzske Ministerstvo obrany dostalo ďalších 100 nových taktických vozidiel 4×4 (VT4)
Francúzsko, 23. júl 2020 (AM ) – Generálne riaditeľstvo pre zbrane (DGA) prijalo a dodalo armáde ďalšiu dávku 100 taktických vozidiel 4×4 (VT4) v požadovanom štandarde 2 11. júna 2020, čím sa počet už dodaných vozidiel VT4 zvýšil na 300 v roku 2020. Florence Parly, ministerka ozbrojených síl, víta tieto dodávky:
„VT4 odráža obnovu vybavenia našich armád, a najmä pozemnej armády. Univerzálne a moderné vozidlá VT4 postupne nahradia vozidlá P4, ktoré sa datujú od 80. rokov.”
Taktické vozidlo 4×4 (VT4)
Toto je prvá dávka dodaná od apríla, keď sa v apríli obnovili výrobné činnosti v areáli Arquus v Saint-Nazaire. Napriek prerušeniam spôsobeným pandémiou, v súlade so zdravotnými predpismi, výrobca môže pokračovať v dodávkach očakávaných vozidiel. DGA (Generálne Riaditeľstvo vojsk) napriek sanitárnym komplikáciám mohli overiť predošlé 2 dávky po 100 kusov vozidiel a zaradiť ich tak do služby. Zákon o vojenskom plánovaní na roky 2019 – 2025 zdôrazňuje obnovu vojenských zdrojov v rámci ozbrojených síl. Pre program VLTP sa ustanovuje počet 4 380 vozidiel VT4, z čoho je 3 980 pre armádu, zvyšok je určený pre letectvo, národné námorníctvo, vojenskú palivovú službu. K dnešnému dňu bolo dodaných už 1 300 vozidiel s rôznym vybavením (konfiguráciou).
Norma 2 ponúka okrem funkcií normy 1 mnoho nových funkcií, ktoré jej umožňujú najmä integrovať informačné a komunikačné systémy, aby mohli byť použité počas bojových misii. Je tiež navrhnutý tak, aby bol prenosný lietadlom (aérotransportable), a mal tak ďalší potrebný rozmer taktickej mobility. VT4 nahrádza ľahké terénne vozidlo P4. Ľahké a všestranné, neozbrojené veliace a styčné vozidlo určené na prepravu 5 vojakov alebo 4 bojovníkov vybavených systémom Félin, zaisťuje rýchly pohyb vojakov na všetkých druhoch terénu, na území štátu – najmä pre naliehavé zásahy v rámci bezpečnostných misií operácie Sentinel – a do stabilizovaných vonkajších operačných sál. P4 pritom nemalo jednoduchý nástup. Jeho začiatky boli v regimentoch spojené s neznalosťou nových dieselových motorov, ktoré boli úplne odlišné od amerických benzínových džípov.
Tie boli skutočnou perlou pre pohyb v teréne. Horšie to bolo s rýchlosťou, ktorej maximálna hodnota bola niekde pri 60km / h pri optimálnych podmienkach na rovnej ceste bez stúpania. 3 rýchlosti napriek tomu bohato stačili na pohyb v teréne, kde bolo nemožné ísť 60km rýchlosťou. Americký ešte povojnový JEEP bol ľahký a veľmi jednoduchý na údržbu. Avšak nové misie v nových podmienkach ho prerastali a Francúzi ho nahradili P4, ktorý bol výsledkom spolupráce medzi značkami Peugeot a Mercedes.
P4 bol však veľkým prínosom pre vojaka, ktorý sa potreboval presunúť v teréne rýchlo a relatívne komfortne. Vozidlo má veľmi robustný interiér a ovládacie prvky. Karoséria je tiež veľmi robustná a pohyb v štandardnom teréne kde prichádzalo ku kontaktu s rôznymi porastami nerobilo žiadne vážnejšie problémy. P4 si nakoniec získal svoje miesto a bol nasadený všade tam, kde boli Francúzski vojaci. Veľmi vítaný nový doplnok bolo kúrenie pre interiér, ktoré v JEEP-e nebolo. Priestor pre posádku bol veľmi rýchlo upraviteľný. Dal sa rýchlo z neho urobiť cabriolet a aj sklopiť čelné sklo. Rám v strede auta nebolo odporúčané demontovať kvôli bezpečnosti. Okrem iného na ňom býval zvyčajne namontovaný 12,7 guľomet, prípadne iná zbraň. Protitankový systém MILAN (Missile Léger AntiChar) mal v zadnej časti svoj podstavec pre namontovanie odpaľovacej rampy. Táto verzia bola však málo bezpečná obzvlášť čo sa týka presnosti streľby.
P4 sa veľmi ľahko rozhúpal aj pri malom pohybe. Strelec preto musel byť v aute sám, aby mal akú takú stabilitu streleckého postu a mohl tak priviesť riadenú strelu (lankom riadená) až do cieľa. Výhoda MILAN-u opoti P4 bola jeho schopnosť okamžitého presunu a tak sťaženie možnosti zamerania nepriateľskej protitankovej batérie. Túto výhodu sme my nepoužívali a strelecké posty sme používali zo zeme. Používali sme ich aj z VAB, ale len na účely pozorovania. Ale o tom v inom článku.
RZF