Ilustračné foto: Sovietska prúdová stíhačka MiG-15bis, vďaka ktorej skončili každodenné nálety amerických bombardérov Boeing B-29 Superfortress na Kórejskom polostrove, zdroj: airspacemag.com
Aktuality, História, Letectvo,

Bola to vec cti – americké prieskumné lietadlo bolo pred 67 rokmi zostrelené nad teritoriálnymi vodami ZSSR

 


ZSSR/Rusko, 30. júl 2020 (AM, rg) – Pred šesťdesiatimi siedmimi rokmi, 29. júla 1953, zostrelil pilot sovietskej stíhačky MiG-15bis v sovietskom vzdušnom priestore americké prieskumné lietadlo Boeing RB-50G Superfortress. Podľa názorov mnohých odborníkov a leteckých historikov to bola reakcia sovietskeho letectva na americký útok na sovietske vojenské transportné lietadlo Il-12 letiace nad územím Číny dva dni predtým.

Bolo leto 1953, takmer koniec Kórejskej vojny, neprebiehajú už žiadne väčšie vojenské akcie, menšie šarvátky na zemi sa však kde-tu objavujú, rovnako tak aj na nebi. Napokon 27. júla podpísali bojujúce strany dlhoočakávanú dohodu o prerušení vojenských operácií a uzavretí prímeria. Nehľadiac však na práve podpísané prímerie sa USA ešte v ten deň rozhodli pre uskutočnenie dobrodružnej operácie, ktorá mohla skomplikovať situáciu v celom regióne. Počas preletu z prístavného mesta Port Artur do Vladivostoku bolo zostrelené sovietske vojenské transportné lioetadlo Il-12, na ktoré zaútočila štvorica amerických stíhačiek.

Alexander Orlov, doktor historických vied, vo svojom článku „Vzdušný prieskum USA nad územím ZSSR v rokoch 1950-1955″, uverejnenom v časopise Novaja i novejšaja istorija, 2000, No.6, uvádza nasledovné: „27. júla 1953 zaútočili štyri americké stíhačky na sovietske vojenské transportné lietadlo Il-12 letiace po plánovanej trase, ktorá prechádzala nad územím ČĽR v značnej vzdialenosti, približne 300 km, od čínsko-kórejskej hranice”.

To znamená, že tento útok nebol náhodným stretnutím na oblohe nad Kóreou. Navyše, americkí piloti mali oficiálne zakázané vstupovať do čínskeho vzdušného priestoru. Podľa jednej z verzií sa Američania domnievali, že na palube vojenského transportného lietadla budú členovia sovietskeho vojenského velenia a kvôli tomu sa rozhodli pre lov aj v zakázanom území. Výsledkom ich akcie bola smrť 21 ľudí, z ktorých väčšina boli vojenskí lekári.

O dva dni neskôr, v oblasti ostrova Askold ležiaceho v zálive Petra Veľkého v Japonskom mori, asi 50 km juhovýchodne od Vladivostoku, bolo zostrelené americké prieskumné lietadlo Boeing RB-50G (jedna z posledných verzií amerického strategického bombardéra Boeing B-29 Superfortress, s novými, silnejšími motormi a zvýšenou nosnosťou bojového nákladu) z 343. strategickej prieskumnej letky letectva USA, ktoré vzlietlo z leteckej základne Yokota v Japonsku. Zo 17 členov posádky prieskumného lietadla sa podarilo zachrániť len jednému členovi, ktorého vylovila z mora americká loď približne 18 hodín po udalosti.

Ilustračné foto: Trosky havarovaného amerického strategického bombardéra B-29 Superfortress, zostreleného počas Kórejskej vojny sovietskou stíhačkou MiG-15bis, zdroj: wiki commons

Zo správy veliteľa námorných síl ZSSR admirála Nikolaja Kuznecova ministrovi obrany Sovietskeho zväzu sa dozvedáme, že okolo 7:01 miestneho času sa americké prieskumné lietadlo nachádzalo nad sovietskymi teritoriálnymi vodami. O 5 minút neskôr k nemu už smerovali dve sovietske stíhačky MiG-15bis. “Počas približovania kvôli rozpoznaniu bola na naše stíhačky spustená streľba z lietadla-narušiteľa, na vedúcej stíhačke bola poškodená časť ľavého krídla a predná časť trupu”, – uvádza sa v správe. Po tejto streľbe bolo americké prieskumné lietadlo zostrelené a pilotov, kapitána Alexandra D. Rybakova a nadporučíka Jurija M. Jablonovského neskôr vyznamenali Radom červenej zástavy.

Podľa americkej verzie udalosti, ako ju popísal preživší člen posádky, John E. Roche (z posádky sa našli ešte tri ďalšie telá, zvyšní členovia posádky boli vyhlásení za stratených v akcii), bolo na americké lietadlo strieľané náhle, pričom podľa jeho slov na Sovietov nestrieľali.

Sovietske vedenie sice oficiálne nikdy nedalo priamu súvislosť medzi incidenty z 27. a 29. júla, mnohí odborníci sú si však viacmenej istí, že pomstiť sa za protizákonne zostrelené lietadlo Il-12 bolo pre príslušníkov sovietskej armády vyslovene vecou cti a zároveň tak tým spôsobom tiež splatili svoj dlh voči mŕtvym súdruhom.

Pavel Levšov, bývalý veliteľ prieskumu námorného letectva Tichomorskej flotily vyslovil k danej téme pred niekoľkými rokmi nasledovné slová: „Rozhodujúce udalosti z 29. júla (jednoznačne) spájam so zostreleným transportným lietadlom Il-12.” „Bola to adekvátna odpoveď pilotov Tichomorskej flotily na zničenie nášho transportného lietadla. Vec sa má tak, Američania v danom čase vykonávali lety v blízkosti nášho územia systematicky. Považovalo sa to za bežné. Nik ich nezostreľoval. A tu hľa…”

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov