Satanovskij o etnických mafiách v dnešnom svete
Rusko, 03. január 2020 (AM) – Zrazu som si na Silvestra pomyslel: čo sa vo svete líši rovnako … mafie! Zvláštna téma? Ale nie veľmi. Vždy som mal rád etnografiu a sociológiu a spoločenstvá mafiánskeho typu absolútne spadajú pod jednu alebo druhú vedu v predmete štúdia.
Je to viditeľné aj pri najpovrchnejšom pohľade, najmä keď sa v krajine alebo regióne, do ktorého nedávno vstúpili, ako v dnešnej Európe, zrazia skupiny rôzneho pôvodu. A USA majú túto skúsenosť, najmä migranti a osadníci z posledných dvoch storočí.
Akýkoľvek národný gang sa vlastne akosi zmení na mafiu. Slovo je samozrejme talianske a slovo „ndrangheta“ od slova „Cosa Nostra“ sa tiež líši, ale zovšeobecňuje to isté … Niekde sú to čisto rodinné klany, niekde rodinno-územné, niekde čisto územné alebo územno-etnické a dokonca územné -náboženské. A národné charakteristiky sa v zločineckých komunitách prejavujú nie menej zreteľne ako v kuchyni, umení alebo literatúre rôznych krajín a národov.
Japonská „yakuza“ – disciplína, rituály, regulované správanie a jasne stanovené miesto v spoločnosti, až po účasť na charite a boj proti prírodným katastrofám. Čínske „triády“ sa od nich líšia rovnako ako Čína od Japonska. Zároveň tieto aj ďalšie fungujú hlavne vlastným spôsobom – japonským, respektíve čínskym. Čo ich zásadne odlišuje od Izraelčanov, nemeckých Jezídov, Poliakov či Turkov.
Arabské skupiny na juhu Francúzska na Azúrovom pobreží na ktorých sa Sarkozy v tejto časti podieľal, opäť vytlačili Čečenci. Ale v Belgicku, kde čelili Somálčanom, v Ostende, museli Vainakovia ustúpiť. Predtým, ako začali strieľať, sa ale predsa rozprávali. Somálčania vôbec nemali s nikým rozhovor. Podľa nich bolo najskôr potrebné všetkých zabiť, a až potom, ak by niekto mal stále otázky … Opäť platí, že rozdiel medzi nigérijskými drogovými dílermi a juhoafrickými „tsotsi“ bol a je obrovský. Rôzne sféry činnosti, iný prístup k „podnikaniu“, iná mentalita. Rovnako je to s iránskymi, afganskými, pakistanskými alebo indickými gangmi. A koniec koncov sa zdá, že región je jeden, alebo takmer jeden, ale rozdiely ostávajú.
Kolumbijské a salvádorské gangy, brazílske a mexické sa tiež navzájom veľmi, veľmi líšia. Jediná vec je, že názov je bežný – „drogové kartely“. Rovnako ako Peruánci a Bolívijčania, obaja majú základ podnikania – koku. Barmčania, Laosania a Thajčania s Vietnamcami iba teoreticky pracujú s ópiom a heroínom (na tomto trhu nepochybne dominujú Afganci, dnes sú takmer monopolní). Dávno prešli na pašovanie, nelegálny obchod so zbraňami a orgánmi, ženami, archeologickými artefaktmi a vzácnou zoológiou. Takisto ruské a gruzínske, ukrajinské a stredoázijské skupiny … Keď si predstavíte tento svet, keď ho spoznáte zvnútra, sú navzájom odlišné ako deň a noc.
Áno! Prinajmenšom talianska, írska a židovská mafia sú pre USA klasické. Prví dvaja sú pôvodom katolíci, čo vždy neznamenalo, že sú si podobní. Rovnako ako Haiťania a Portoričania, aj keď teoreticky sú obaja z Karibiku. Čo sa týka starej dobrej židovskej mafie … Prvá generácia banditov, ale žiadne dedičstvo, ako Taliani. Deti chodia do školy, vnúčatá vyštudujú vysoké školy a prestížne univerzity, na chromej koze sa k nim už nemôžete dostať.
Zároveň farba pleti nie je vôbec dôležitá. Čierne gangy z amerického juhu alebo Washingtonu sa zásadne líšia od Afričanov žijúcich v štátoch, ale obidve sa líšia od Karibiku. Rovnakým spôsobom južní a východní Ázijčania, Latinskoameričania, Slovania a celkovo belosi , alebo spoločenstvá na Strednom východe … A tu politická korektnosť a túžba potlačiť policajný rasizmus v krajine, hrá s Amerikou zlú hru a výrazne uľahčuje život jej kriminálneho sveta, rovnako ako zúrivý boj proti fajčeniu pomáha drogovým dílerom zarábať peniaze. Malo by sa to brať do úvahy, ale pre koho? Ľudstvo začína otupievať a to stále rýchlejšie. A cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami politikov a verejných aktivistov …
Jevgenij Satanovskij