TURECKO : Tank Leopard 2 po turecky
Turecko, 29. január 2021 (AM) – Turecký BMC predstavil tank kombinujúci podvozok Leopard 2 s vežou Altay. Podobné pokusy nedopadnú vždy úspešne kvôli rôznym technologickým rozdielom vo výrobe jedného, či druhého komponentu. Z toho čo predviedli Turci sa však na prvý pohľad zdá, že by mohlo ísť o zvládnutý sobáš týchto dvoch tankov. Rusi urobili niečo podobné s ich T-72 a T-80 a vznikol T-90 (veľmi stručne povedané). Oni však mali výhodu, že všetko bolo vyrábané z jednej ocele a pod jednou vlajkou. Tým zlúčili to najlepšie z oboch a vytvorili novšiu verziu, ktorá sa veľmi dobre predáva aj vzhľadom k vynikajúcemu pomeru kvalita / cena v porovnaní s inými výrobcami.
Počas vydania veľtrhu pozemných zbraní EuroSatory v roku 2018 predstavil KNDS (spoločný podnik vytvorený Krauss Maffei Wegmann a Nexter Systems), Euro Main Battle Tank, bojový tank vychádzajúci z projektu zahájeného o rok skôr a išlo o združenie podvozku Nemeckého Leopard 2A7 na ktorý posadili 120 mm samonabíjaciu vežu z francúzskeho Leclerc. To nebolo jednoduché, pretože bolo nevyhnutné integrovať rôzne mechanické a elektronické rozhrania.
Táto myšlienka pravdepodobne inšpirovala tureckú skupinu BMC, ktorá bola poverená programom hlavných bojových tankov „Altay“. Pre nedostatok motorov a prevodoviek však tento systém čelil veľkým problémom. Turci sa nemôžu sa obrátiť na nemeckých výrobcov zariadení MTU a Renk kvôli embargu, o ktorom rozhodol Berlín po tureckej intervencii v severnej Sýrii a preto prebiehajú diskusie s dvoma subdodávateľmi juhokórejského Hyundai Rotem, známymi v Doosan a S&T Dynamics, s cieľom nájsť riešenie ako vymeniť nemecké kone za iné, ktoré nebude nikto blokovať.
Medzitým BMC našlo riešenie integrovaním veže z Altay do upraveného podvozku Leopard 2A4, tanku, ktorý v súčasnosti používa turecká armáda. Fotografia tohto stroja bola zverejnená počas ceremoniálu organizovaného 23. januára pri príležitosti dodávky 13 húfnic „Firtina“, tj juhokórejských K-9 vyrobených v licencii v Turecku.
Zatiaľ čo je výroba Altay stále neistá a aj keď v roku 2018 bola podpísaná objednávka na 250 kusov, cieľ BMC s týmto tankom „Leopard-Altay“ je nejasný. Je však možné, že ak by Turci nahradili problematických dodávateľov prevodoviek a motorov (problematickí kvôli embargu a nie kvalite), mohlo by ísť o predzvesť plánu na širokú modernizáciu možno celého parku Leopard 2A4, ktoré aktuálne Turecká armáda používa.
Pripomíname, že veža Altay je vybavená kanónom MKEK 120 mm L55 s hladkým vývrtom, teleskopickou optickou jednotkou YAMGOZ pre 360 ° otáčaním pre pozorovanie, aktívnym ochranným systémom AKKOR a a doplnkom na laserovú detekciu.
A priori by sa zdalo, že kanón z „Leopard / Altay“ nie je L55 (vyrábaný v Turecku na základe licencie udelenej spoločnosťou Rheinmetall), ale 120 mm L44, ako napríklad Leopard 2A4.
Najstaršia verzia kanónu bola vyrobená od roku 1974, známa ako L / 44, bola použitá na nemeckom tanku Leopard 2 a išla veľmi rýchlo na export na tanky ako americký M1 Abrams, K -1A1, Type 90(Japonsko od 1991), Type 10(Japonsko od 2010) a Altay (alebo T1A1, Turecko). Táto verzia je dlhá 5,28 m a váži približne 3 317 kg. V roku 1990 sa však L / 44 nepovažoval za dostatočne výkonný na to, aby zvládol modernizáciu sovietskych tankov, ako napríklad T-80B1, ktorá vyvolala potrebu novej, účinnejšej verzie.
Kanón L / 55 je dlhší o 1,32 metra, a preto umožňuje zvýšenie počiatočnej rýchlosti vystreleného náboja. Ponecháva si napriek tomu rovnaký priemer ako L/44, čo umožňuje použitie rovnakého streliva. Používa sa na modeloch Leopard 2A6 (vrátane verzie Leopard 2E) a K2 Black Panther(Južná Kórea).
V súčasnosti sa už tieto tanky modernizujú na základe spätnej väzby z nedávnych bojov v Sýrii, počas ktorých boli identifikované zraniteľné miesta (a prišli tam o celú radu tankov obzvlášť v bojoch v mestských zónach), najmä v ich bokoch a zadnej časti veže.
Adam Riečanský