Na internete bol uverejnený návrh nového ruského útočného dronu Argument, vyvíjaného na základe cvičného prúdového lietadla SR-10
Rusko, 7. marec 2021 (AM) – Na základe ruského ľahkého prúdového cvičného lietadla SR-10 by mohol byť vyvinutý nový útočný bezpilotný prostriedok. Predbežne dostal označenie AR-10 Argument.
Ilustrácie nového dronu boli predstavené na prezentácii ruskej konštrukčnej kancelárie KB SAT (Sovremennyje aviacionnyje technologii, Moderné letecké technológie), správu o prezentácii priniesol ako prvý nezávislý ruský portál dambiev.livejournal.com, informáciu následne prevzali aj ďalšie portály.
Súdiac podľa zverejnenej propagačnej ilustrácie je navrhovaný dron v zásade podobný pôvodnému návrhu cvičného, ľudskou posádkou pilotovaného, lietadla SR-10 – zachovalo si rovnaký netradičný konštrukčný prvok, odlišujúci stroj od väčšiny ostatných súčasných lietadiel – krídlo s negatívnou šípovitosťou (-10°). Ďalšie podrobnejšie informácie o vývíjanom útočnom drone nateraz nie sú dostupné.
Zo zverejnenej ilustrácie na prezentácii sú však predsa len zrejmé niektoré základné charakteristiky – maximálna dĺžka dronu by mala byť 9,7 m, rozpätie krídel – 8,4 m, výška – 5,4 m.
S deklarovanou nosnosťou 680 kg pri maximálnej vzletovej hmotnosti 3850 kg je dron (má byť podzvukový) schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 910 km/h (vo výške 6 000 m), pričom cestovná rýchlosť má byť 800 km/h. Praktický dostup má byť 11 500 m, dolet s prídavnými podvesenými nádržami 2 100 km, akčný rádius – 950 km, výdrž vo vzduchu – 6 hodín. Pohonnou jednotkou má byť Saturn AL-55.
Čo sa týka možností výzbroje, okrem podkrídelných závesníkov bude AR-10 disponovať aj vnútrotrupovým priestorom (s dĺžkou 4,4 m), v ktorom bude môcť niesť rôzne typy moderných vysokopresných zbraní, medziinými napríklad aj riadené strely typu vzduch-zem Ch-38.
Prvé správy o vývoji ťažkého útočného dronu Argument konštrukčnou kanceláriou KB SAT boli zverejnené ešte v roku 2017. Podľa v tom čase zverejnených informácií mal byť dron určený pre prienik protivzdušnou obranou, zachytávanie nepriateľských dronov a útoky na pozemné ciele.
Pripomeňme, že základný prototyp cvičného lietadla SR-10 bol vyvíjaný v KB SAT z vlastnej iniciatívy a po prvýkrát vzlietol ešte v roku 2015 (25. decembra) a už v tom čase bol vysoko hodnotený odborníkmi z oblasti letectva. Predpokladalo sa, že ľahké cvičné prúdové lietadlo s negatívnou šípovitosťou krídla bude použité na výcvik (ako medzistupeň pri prechode z vrtuľových cvičných lietadiel na pokročilé prúdové lietadlá, pričom sa počítalo, že nahradí napríklad lietadlá Aero L-39 Albatros) a taktiež ako súťažné – lietadlo bolo konštruované pre akrobatické manévry s maximálnym preťažením v rozmedzí +10/-8 g.
Pohon mal zabezpečovať ukrajinský motor Ivčenko AI-25TL (korý mimochodom poháňa aj Aero L-39 Albatros či čínske cvičné lietadlo Hongdu K-8 Karakorum) resp. ruská pohonná jednotka Saturn AL-55. Projekt cvičného lietadla však v danom čase nebol prijatý.
V súčasnosti prebieha v Rusku vývoj viacerých typov vojenských bezpilotných prostriedkov, napríklad známy Orion, ktorého exportná verzia bola nedávno odprezentovaná na medzinárodnej výstave IDEX 2021 v Abú Zabí. A pokračujú taktiež testy ťažkého útočného dronu S-70 Ochotnik (Hunter – lovec).
Fero Kysucký