.
Aktuality, Námorníctvo,

Projekt „Varan“ a jeho technológie

Vlajkovou loďou z produkcie Nevskej projektovej a konštrukčnej kancelárie je lietadlový nosič „Varan“, ktorý je na krídlach chránený univerzálnymi výsadkovými plavidlami.


 

Informácie o tejto novej lietadlovej lodi sa objavili relatívne nedávno. No hneď sa začalo hovoriť o jej rozsiahlych bojových možnostiach a aj o tom, že na jej základe sa bude dať konštruovať univerzálna unifikovaná platforma, aj pre lode iných tried. Pri všetkom budú využité už existujúce unikátne riešenia z možností stavby univerzálnej námornej lode (UNL) „Varan“.

 

.

 

Základný projekt UNL je už hotový, v tomto čase sa začínajú projektovať jednotlivé elementy lode. Lietadlová loď alebo univerzálna námorná loď typu „Varan“ má mať dĺžku okolo 250 m, šírku paluby do 65 m a výtlak 45 tisíc ton. Plavidlo bude mať na palube uhlovú štartovaciu a pristávaciu dráhu. Pričom tá by mala byť bez mostíka, aké sme doposiaľ vídali na lietadlových krížnikoch sovietskej výroby. Na štart budú použité katapulty, na pristátie brzdiace aretačné zariadenia.

 

.

 

„Varan“ bude mať pohonnú jednotku v podobe spaľovacej turbíny, ktorej obdoby sa už používajú v moderných plavidlách ruského námorníctva. Jeho maximálna rýchlosť bude 26 uzlov.

 

.

 

Lodná letecká skupina bude pozostávať z 24 stíhacích bombardérov typu MiG-29K a 6 helikoptér. Lodné letectvo môže byť doplnené o 20 dronov.

 

Vymyslené riešenia pri stavbe UNL „Varan“, môžu byť využité aj pri stavbe univerzálnej výsadkovej lode (UVL). Tá má byť kratšia o 30 m s výtlakom cca 30 tisíc ton. Všetok jej užitočný náklad sa bude musieť zmestiť do podpalubia. Na palube bude len sedem miest na vzlet a pristávanie helikoptér.

 

Základom UNL a UVL bude unifikovaná platforma obsahujúca trup, energetický agregát a niekoľko všeobecných lodných systémov. Potom už bude na zákazníkovi aby si vybral, ak bude chcieť mať z toho plavidlo iného druhu. V ponuke je napr. lodná nemocnica, loď pre arktickú zónu a iné.

 

Tvorbu finálneho výzoru „Varana“ ovplyvnili výrobné možnosti ruského lodiarstva. Plavidlá takýchto parametrov a na takýchto platformách môžu byť vyrábané vo všetkých ruských lodeniciach.

 

Takto vyprojektovaný lietadlový krížnik bude niesť do 24 lietadiel a do 6 helikoptér na palube i v hangáre. Na presun techniky bude mať plavidlo dva nákladné výťahy. Na palube bude umiestnené aj veľké množstvo dronov rôznych tried a typov

 

 

Projekt „Varan“ umožňuje využiť modulovú architektúru výstavby ďalších plavidiel. Pričom sa predpokladá samostatné zhotovenie jednotlivých sekcií trupu s ich kompletným vnútorným vybavením, ktoré sa potom budú spájať do jedného celku. Takáto metóda môže byť využitá pri výstavbe akýchkoľvek lodí na univerzálnej platforme.

 

Dodatočné prednosti pri výstavbe a používaní takto vyrobených plavidiel poskytne používanie radu hotových agregátov, ktoré si námorníctvo už osvojilo. Navrhuje sa, aby UNL „Varan“ bola vybavená takými motormi, energetickými zariadeniami a všeobecným vybavením, ktoré sa už v ruskom námorníctve osvedčili. Tento princíp, spolu s maximálnou unifikáciou a odštartovaním sériovej výroby dielcov,… skráti termíny stavieb lodí a aj ich jednotkovú cenu.

 

Bojové možnosti
Navrhovaná Univerzálna námorná loď vo variante lietadlovej lode môže mať dostatočne široké bojové možnosti, hoci jej potenciál limitujú dostupné objemy a výtlak. Je očividné, že lietadlový krížnik „Varan“ bude podľa svojich základných parametrov zaostávať za veľkými loďami, lenže súčasné technológie mu umožnia siahať na maximálnu kvalitu.

 

Tu umiestnené drony budú môcť prevziať plnenie radu úloh palubného pilotovaného letectva. Navyše môžu mať rad predností pred lietadlami i vrtuľníkmi. Zvolením si správnych dronov „Varan“ dosiahne vo vzduchu neustály dozor a prieskum bez rizika ohrozenia ľudí, ktoré ich obsluhujú. No a keďže najmodernejšie bezpilotníky ťažkých tried sú v porovnaní so štandardnými plnohodnotnými lietadlami omnoho ľahšie, získavajú tým prednosť, ktorá má v palubnom letectve osobitý význam.

 

Na záver treba dodať, že „Varan“ od Nevskej projektovej a konštrukčnej kancelárie nie je jediným úspechom ruských špecialistov na lietadlové loďstvo. V ostatných rokoch aj iné organizácie neraz ponúkali varianty lietadlových lodí s rôznymi špecifikami a osobitosťami. Lenže zatiaľ ani jeden nebol schválený na konečnú výstavbu. Obdobnú situáciu kedysi zažili aj univerzálne výsadkové lode.
Vladimír Mikunda podľa topwar.ru

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov