Námorník slúžiaci na ponorke Varšavjanka odhalil tajomstvo jej bezhlučnosti
Legendárna nehlučnosť ponoriek triedy Varšavjanka, kvôli ktorej boli v NATO označené tieto stroje za “čierne diery”, majú na svedomí osobitne navrhnuté elektromotory a ich úplne správne použitie.
Uvádza sa, že pre pohyb pod vodou sa pre úspornejší chod používa elektrický motor. Je to najtichší a najekonomickejší variant. Zároveň existujú aj ďalšie dve hriadeľové línie: tie môžu fungovať každá zvlášť, vďaka čomu je loď schopná otáčať sa na mieste a kotviť. Pre ruskú armádnu televíznu stanicu Zvezda to uviedol veliteľ elektromechanické časti ponorky Velikij Novgorod – Denis Bajdačnyj.
Pre núdzové vylodenie, alebo núdzový ponor je k dispozícii ďalší elektromotor. Ten je síce hlučnejší, ale vyvíja oveľa viac sily. Používa sa napríklad v prípade, keď je naliehavo potrebné zmeniť smer alebo hĺbku. Spravidla teda vtedy, aby sa zabránilo kolízii s iným plavidlom.
Za týmto účelom, ale ponorky majú aj ďalšie zariadenia. V piatej komore je nainštalovaná miniatúrna torpédová trubica, ktorá vystreľuje signálne svetlá – zelené a červené. S ich pomocou ponorka označuje miesto svojho budúceho vylodenia. Zelené svetlo označuje normálne vylodenie, červené svetlo označuje núdzový stav. Ak sa takéto znamenia objavia, všetky lode sa musia od ponorky okamžite vzdialiť na bezpečné miesto.
Pripomeňme, že v septembri roku 2016 podpísalo ruské ministerstvo obrany a Admiraltejskije Verfi zmluvu na výstavbu radu šiestich ponoriek Varšavjanka pre Tichomorské loďstvo. Prvá Varšavjanka bola spustená na vodu v Petrohrade koncom marca roku 2019.
Ponorky tohto projektu patria do tretej generácie, majú výtlak 3,95 tisíc ton, podvodnú rýchlosť 20 uzlov, hĺbku ponorenia 300 metrov a riadi ich posádka 52 ľudí. Sú vybavené najnovším inerciálnym navigačným systémom, moderným automatizovaným systémom správy informácií, vysoko presnými raketovými zbraňami a výkonnými torpédovými zbraňami. Ponorky sú vyzbrojené torpédami kalibru 533 mm, muníciou a raketovým systémom Kaliber. Môžu detekovať cieľ na vzdialenosť trikrát až štyrikrát dlhšiu, než na ktoré ich môže detekovať ich nepriateľ. Pre svoje dokonalé krytie boli tieto ponorky v NATO označené ako “čierne diery”.
Po prvýkrát v histórii sa tri jadrové ponorky vynorili vedľa seba spod ľadu v Arktíde
Najvyšší hlavný veliteľ ozbrojených síl RF Vladimir Putin si v piatok prostredníctvom videokonferencie vypočul správu hlavného veliteľa ruského námorníctva admirála Nikolaja Jevmenova o prebiehajúcej arktickej výprave Umka-21.
Hlavný veliteľ ruského námorníctva admirál Nikolaj Jevmenov informoval ruského prezidenta Vladimira Putina, že v rámci arktickej výpravy sa po prvýkrát v histórii ruského námorníctva vynorili spod ľadu tri jadrové ponorky. na obmedzenom území s polomerom 300 metrov.
Okrem toho sa v rámci expedície uskutočnil let do polárnej oblasti s doplňovaním paliva do vzduchu dvojice stíhačiek MiG-31 s prechodom geografického bodu severného pólu, praktická streľba torpéda jadrovou ponorkou z pod ľadu, ako aj taktické cvičenia jednotky arktickej streleckej brigády v nepriaznivých poveternostných podmienkach.
“Výsledkom prijatých opatrení bolo, že vzorky zbraní, vojenského a špeciálneho vybavenia zúčastňujúce sa na vojensko-technických pokusoch vo všeobecnosti potvrdili svoje taktické a technické vlastnosti v podmienkach vysokých zemepisných šírok a nízkych teplôt,” uviedol Nikolaj Evmenov.
Zdôraznil, že arktické výpravy námorníctva budú pokračovať aj v budúcnosti. Zároveň bude hlavnou podmienkou pre každú nasledujúcu výpravu rozvoj nových, predtým nepreskúmaných oblastí, dodal hlavný veliteľ námorníctva.
Karol Jerguš