Hybridná loď. Čo je známe o vyvíjanej ruskej ponorke Straž
Ruský exotický projekt by mal zvládnuť kontrolu lodí a kontrolu pobrežia, ale v prípade potreby môže spustiť torpédo. Je určený pre zahraničného zákazníka, ale môže byť tiež užitočný pre školenie ruských námorníkov. Čo je to, ponorka alebo hliadkovacia loď? Všetko dohromady!
Pred pár dňami ma môj kolega, námorný historik H.I. Sutton, oslovil s otázkou: “Čo je to za správu o novom projekte ruskej ponorky?” A poslal mi kresbu s krátkym popisom. Hovorili sme o tom a rozhodli sme sa, že to bol oneskorený aprílový žart blázna, pretože bolo príliš málo informácií a detailov.
12. apríla sa však ukázalo, že ide o hodnovernú informáciu. Rubin, popredná ruská námorná inžinierska dizajnérska firma, ktorá sa venuje vývoju ponoriek, predstavila projekt, ktorý by spĺňal výhody ponorky a hliadkovej lode. Projekt sa volal Straž. Pre zahraničných zákazníkov, ktorí si ho objednali, Border and Offshore Submersible Sentry (BOSS).
Potrebuje to vysvetlenie. Straž označujú ako “ponornú hliadkovú loď”, druhý ako “ponorenú” alebo “obojživelnú”, ale v podstate ide o ponorku, ktorá nahradí loď niektorými funkciami. Podobne ponorky pracovali počas svetových vojen. Táto relatívne lacná ponorka by však mohla vykonávať veľké množstvo funkcií vrátane:
1. Hliadkovania a kontrole lodí
2. Boj proti obchodovaniu s drogami (napríklad v Latinskej Amerike, kde sa malé podomácky vyrobené ponorky používajú na prepravu omamných látok
3. Prieskum morského dna v oblasti kontinentálneho šelfu v nízkej hĺbke.
4. Výcvik námorníkov na ponorkách pre bežné ponorky.
5. Záchranné operácie.
6. A nakoniec, bojové operácie s torpédom odpaľované na lode a ponorky
Podľa projektanta sa nová ponorka bude najviac podobať jednému z najrozlišovanejších projektov domácich nejadrových ponoriek – projektu 613. Na Západe ho volali Whiskey.
Boli to klasické sovietske dieselové ponorky s dvoma trupmi, ktorých konštrukcia pozostávala z pevného vodotesného trupu a nevodotesného aerodynamického vonkajšieho ľahkého trupu. Architektúra dvoch trupov je lacnejšia. Existuje tiež názor, že tieto ponorky majú väčšie šance na prežitie, keď ich zasiahnu torpéda, rakety a míny. Motor moderných ponoriek tohto typu má výkonný diesel-elektrický generátor, spoločný elektromotor na plavbu pod a nad vodou. Toto riešenie je efektívnejšie a lacnejšie ako delenie motorov pre podvodnú a vodnú plavbu.
Predpokladá sa, že výtlak Straže bude asi 1000 ton, dĺžka asi 60-70 metrov. Ak Straž naozaj zdedí mnoho zvláštností projektu 613, potom hĺbka ponorenia novej multifunkčnej lode môže byť až 200 metrov. Ponorka dostane palubu schopnú transformácie, na ktorej môžu byť umiestnené hliadkovacie člny na pristátie hliadkovacieho oddielu, menšie výsadkové, alebo diverzné jednotky. Môže sa tiež, samozrejme, zúčastniť záchranných operácií, vziať na palubu posádky havarovaných lodí.
Výzbroj hliadkovej ponorky Straž musí zahŕňať delostrelecké rýchlo palné zariadenie s navádzaním. Môže mať aj proti lodné a proti ponorkové torpéda. Možno predpokladať, že pre ich použitie, ako aj pre prehľad situácie pod vodou bude táto ponorka vybavená vodným akustickým zariadením. Myslím si tiež, že Straž môže používať morské míny pri operáciách na obranu vlastného pobrežia.
Tieto zbrane umožnia ponorke Straž bojovať proti akýmkoľvek narušiteľom teritoriálnych vôd v čase mieru a zúčastniť sa na bojových operáciách na mori v prípade útoku menšieho námorníctva. Projekt je dosť nezvyčajný. Podobné projekty si možno pripomenúť napríklad vo francúzskej bojovej ponorke SMX-25. Tento projekt bol predstavený pred desiatimi rokmi na špeciálnej výstave, ale odvtedy sa o ňom nič nepočulo.
V zásade bola výstavba jadrových ponoriek vždy podstatne lacnejšia ako výstavba veľkých bojových lodí, torpédoborcov, fregát, krížnikov. Obávam sa však, že výstavba malej hliadkovej lode Straž nebude lacnejšia ako výstavba ponorky. Existujú tiež pochybnosti o ziskovosti tejto investície, ako aj o správnosti samotnej koncepcie. Vojenský expert Viktor Litovkin napríklad v rozhovore pre RT poznamenal, že projekt hybridných plavidiel ešte nebol hromadne stelesnený”, “pretože akékoľvek viacúčelové lode majú vždy horšie vlastnosti ako špecializované lode, pretože nemôžu 100% dokončiť úlohy ani na vode, ani pod vodou.” Ale na druhej strane, keď je ponorka postavená pre zahraničného zákazníka, tieto problémy by mali znepokojovať najmä jeho.
Použitie tejto ponorky ruskou vojenskou flotilou tiež nie je vylúčené. Ako variant pre prieskumné a potápačské činnosti. Straž však bude pravdepodobne užitočný nie ako bojová ponorka, ale ako výcviková ponorka. Výcvik námorníkov pre ponorky by sa mal konať nielen v triedach, ale aj v mori, s ponorením, s hľadaním možného nepriateľa, s použitím zbraní a výsadkom bojových plavcov. Stručne povedané, napriek všetkej nezvyčajnosti projektu je veľmi zaujímavé sledovať jeho osud a zistiť, koho flotila dostane tieto univerzálne plavidlá.
Dmitrij Kornev