Ilustračné foto
Aktuality, História,

300. výročie Ruského impéria prebehlo úplne bez povšimnutia

2. október v starom kalendári (2. novembra, nový) si pripomína 300. výročie Ruskej ríše. Práve v tento deň, po víťazstve nad Švédskom v Severnej vojne a po konsolidácii Ruska v Baltskom mori, bol cár Peter vyhlásený za cisára celého Ruska a za Otca ľudu. Rusko sa začalo nazývať Ruská ríša. Táto správa bola ticho prijatá Európou, nie okamžite, ale bez špeciálnych námietok.


 

Žiaľ, 300. výročie založenia Ruskej ríše teraz prechádza úplne bez povšimnutia. Chýba veľká šanca nielen pripomenúť si ruskú imperiálnu minulosť, ale aj načrtnúť kontúry budúcnosti Ruska, vážne sa porozprávať o ruskej identite. O budúcnosti krajiny, ktorá dnes čelí výzvam, ktoré sú sotva horšie ako tie, ktorým svojho času čelil Peter.

 

Ukazuje sa, že je pre nás pohodlnejšie viesť veselé guľaté tance okolo chimérických „potomkov rodu Romanovcov“, ktorí premieňajú posvätnosť cárskej moci na šiator, ako vážne uvažovať nad minulosťou a budúcnosťou ruskej krajiny. Všetci sme takí „leniví a pobúrení“ ako za čias Puškina. Neprebudí hrom revolúcií ruské národné povedomie?

 

Ak nie sme duševne zrelí na skutočný celoruský festival venovaný ruskému triumfu, potom aspoň na vedecké konferencie načasované tak, aby sa zhodovali s dátumom výročia, vydanie serióznych monografií venovaných cisárskej minulosti – naozaj nie? Ako sme zrelí? Svadbou pochybného potomka dynastie v katedrále svätého Izáka?

 

Je skromnosť v takýchto veciach skutočne cnosťou? No aj samotné vyhlásenie Ruska za impérium bolo zariadené dosť skromne. Arénou historickej udalosti bola katedrála Najsvätejšej Trojice v Petrohrade, kde sa na slávnostnom stretnutí celého dvora a pri zhromaždení mnohých ľudí po slúženej liturgii prečítala Ništadská mierová zmluva, potom Feofan Prokopovič predniesol kázeň- prejav, pripomenul všetky vynikajúce činy a zásluhy ruského cára.

 

Potom kancelár gróf Golovkin, obklopený senátormi, pristúpil k cárovi a slávnostne ho požiadal, aby prijal „titul otca vlasti, Petra Veľkého, cisára celého Ruska“. “Vivat, vivat, vivat Peter Veľký, Otec vlasti, cisár celého Ruska!” – kričali trikrát senátori. Tento výkrik zachytila ​​celá rada a ľudia, ktorí stáli pred kostolom. Potom „znelo zvonenie zvonov, zvuky trúbok, tympánov a bubnov, streľba z kanónov a pušiek“ (S.M. Soloviev).

 

Je tiež zaujímavé sledovať, ako bolo Ruské impérium uznané v Európe. Sotva tu uvidíme veľa nezrovnalostí s neskoršou dobou. Prvý, v novembri toho istého roku, uznal ruskú ríšu pruský kráľ Fridrich Wilhelm I. Po ňom jej uznanie potvrdil listom z 21. decembra benátsky dóža Ján Kornélius. Po nich nasledovalo niekoľko nemeckých krajín a Holandsko (máj 1722), švédsky kráľ Fridrich I. (júl 1723). Najdlhšie (čo nie je prekvapujúce) odďaľovali uznanie ruskej cisárskej vlajky cisári Svätej ríše rímskej, Briti a osmanskí sultáni. Ale aj oni to nakoniec museli urobiť.

 

Chcel by som poukázať na najdôležitejšiu, podľa mňa, zápletku udalosti. Zdalo by sa: čo je to impérium? Záleží nám dnes na impériu? Sú dôležité veci, ktoré treba robiť: stále je veľa ľudí pod hranicou chudoby, treba pozdvihnúť demografiu, priemysel. Otázky demografie, chudoby a priemyslu však v konečnom dôsledku spočívajú na vôli žiť. A vôli žiť národa, ľudí – v zmysle svojej existencie. Impérium je spojením s celou históriou, a teda aj budúcnosťou. Nikomu sa ešte nepodarilo zachovať krajinu, národ a ľudí bez toho, aby sa im neukázali jasné ciele existencie. Takáto krajina a taký ľud bez jasného cieľa čaká neodvratný kolaps (čo nám demonštruje napríklad rozpad sovietskej ríše).

 

Čo je to Ruské impérium? V akých významoch žilo? Aké významy sprostredkovalo svojim štátom tvoriacim ľuďom?

Boli to Veľké (s veľkým písmenom) významy. Už za čias Ivana Tretieho sa Rusko uvedomovalo ako Tretí Rím, keďže vnímalo svoje duchovné nástupníctvo po Byzancii. Právo na to mu dal, samozrejme, nielen Ivanov sobáš s princeznou kráľovského rodu Sofiou Palaeologus, ale predovšetkým samotné grécke pravoslávie – tá svätyňa, tá hodnota, zodpovednosť za jej uchovávanie, od čias po páde Konštantínopolu, prešlo do Ruska. Áno, Tretí Rím nie je o národnej márnivosti, je to predovšetkým o veľkej zodpovednosti.

 

Impérium v ​​kresťanskom zmysle je sila pravdy (imperio je najvyššia moc, sila Všemohúceho), preto je jediná legitímna. Ríša môže byť iba jedna: jeden Boh v nebi, jeden cisár na zemi. Na podstate veci nič nezmenil ani fakt, že Ríša (už v predkresťanských časoch Diokleciána) bola rozdelená na západnú a východnú. A túto podstatu veci nespochybnil ani Karol Veľký, ktorý obnovil západnú časť ríše, ani Ottóni, cisári Svätej ríše nemeckého národa, ktorí vynaložili veľa úsilia na spojenie oboch častí ríše. impéria. Bohužiaľ, bezvýsledne.

 

Až pád Konštantínopolu pod údermi Turkov zastavil tieto neprestajné pokusy. A spôsobil vzostup východného Ríma v osobe Svätej Rusi. S vyhlásením samotného Ruska za Tretí Rím a potom – Ruskej ríše, zjednotenia svetového kresťanstva, je opäť možná obnova plnohodnotnej Rímskej ríše. Takéto pokusy robili ruskí cári. Najvýraznejším pokusom tohto druhu je posvätná Alexandrova únia. Myšlienka zjednotenia kresťanskej Európy (proti revolučne-demokratickej infekcii) nikdy neopustila ruské mysle: spomeňte si na Gogoľove vybrané miesta, Čadajevov mesianizmus, alebo napríklad bl. Solovjeva o zjednotení Európy pod vládou ruského cára a pápeža.

 

Skutočnosť, že sa tieto projekty ukázali ako utopické, neznamená, že sa ontologicky mýlili. Len možno ešte neprišiel ich čas. A ak sa Rusko opäť uvedomí ako impérium, bude musieť prijať imperiálne poslanie. Tentoraz je poslaním skôr Archa spásy: záchrana zvyškov grécko-rímskej civilizácie, zvyškov jej kultúry, zvyškov kresťanského sveta.

Vladimir Možegov

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov