Konvertoplán MV-22 Osprey v tzv. transportnej konfigurácii – so zloženými krídlami a rotormi, natočenými súbežne s trupom, zdroj: wikimedia commons
Aktuality, Letectvo,

Ministerstvo obrany USA pozastavilo používanie ďalšieho typu lietadiel ozbrojených síl USA – konvertoplány V-22 Osprey

Aj na pozadí dvoch nehôd, ktoré sa udiali v minulom roku, sa Ministerstvo obrany USA z dôvodu technických problémov rozhodlo pre pozastavenie prevádzky konvertoplánov Bell Boeing V-22 Osprey na bližšie neohraničený čas. Verejnosť o tom informoval 4. februára tohto roku hovorca amerického ministerstva obrany USA, pričom upresnil, že počas prevádzkovania leteckej techniky boli zistené poruchy na pohonných jednotkách, a identifikácia týchto porúch, ako aj ich odstránenie práve prebieha.


 

Hovorca ministerstva síce nezachádzal do ďalších technických podrobností a odmietol sa taktiež vyjadriť, akého počtu strojov sa bude uvedené uzemnenie týkať, americké médiá však, s odvolaním sa na vlastné zdroje vo vojenských štruktúrach, informovali, že problém je oveľa širší. Chyby boli objavené aj pri prevodovke (reduktore). Podľa posledných zistení neboli – po nalietaní predpísaného počtu letových hodín – dodržané výmenné intervaly mechanizmov, ktoré spájajú pohonné jednotky (a reduktory) s rotormi.

 

Video – 5.augusta 2017 vzlietol z obojživelnej útočnej lode USS Bonhomme Richard jeden MV-22 Osprey Námornej pechoty USA (USMC) patriaci k 265. strednej tiltrotorovej letke námornej pechoty (Marine Medium Tiltrotor Squadron) s 31. expedičnou jednotkou USMC (Marine Expeditionary Unit) a v rámci cvičenia mal letieť smerom k druhej obojživelnej útočnej lodi USS Green Bay, keď sa zrazu všetko, bez akéhokoľvek varovania, zmenilo. Konvertoplán tesne pred pristátím narazil do USS Green Bay a následne sa zrútil do vôd Shoalwater Bay na východnom pobreží Austrálie. Napriek úsiliu zachrániť 26 členov posádky konvertoplánu si udalosť napokon vyžiadala smrť troch členov posádky lietadla:

 

Druhé video – zobrazuje okrem havárie z 5. augusta 2017 aj ďalšie udalosti – haváriu na Okinawe v Japonsku (v roku 2016), v Maroku (2012) a „stretnutie“ s dvojmotorovým turbovrtuľovým lietadlom s pevným podvozkom pre 12 až 20 cestujúcich, De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter:

 

K aktuálnemu uzemneniu bližšie nešpecifikovaného počtu konvertoplánov sa vyjadrili aj kompetentní vysokopostavení dôstojníci a predstavitelia Námornej pechoty USA (USMC), Námorníctva (Navy) a Armádneho letectva (USAF) a verejnosti prostredníctvom médií oznámili, že jednotlivé časti ozbrojených síl pokračujú vo výcviku a v uskutočňovaní vojenských operácií aj s využitím strojov Bell Boeing V-22 Osprey, pretože nie všetky rotorové lietadlá boli uzemnené. Tie, ktoré prešli kontrolou s pozitívnym výsledkom, nemajú žiadne obmedzenie pre ďalšiu prevádzku.

 

Čo sa týka ďalších technických problémov, ktoré sa v nedávnej dobe pri prevádzke konvertoplánov V-22 Osprey vyskytli, odborníci zaznamenávajú zvýšený nárast prípadov tzv. „tvrdého záberu spojky“ (hard clutch engagement). Ak dôjde k uvedenej situácii, piloti konvertoplánov sú povinní okamžite pristáť, aby bolo možné predísť nehode. Pre ilustráciu pripomíname, že v marci 2022 došlo v Nórsku k nehode amerického konvertoplánu, pri ktorej zahynuli štyria členovia námornej pechoty. A v júni 2022 došlo k mimoriadnej udalosti v Kalifornii – vtedy na palube stroja zahynulo päť vojakov.

 

MV-22 Osprey Námornej pechoty USA počas dopĺňania paliva za letu z tankera KC-130J Hercules pri pobreží Severnej Karolíny, 14. apríla 2014, zdroj: wikimedia commons

 

Konvertoplány Bell Boeing V-22 Osprey predstavujú viacúčelové vojenské lietadlá so schopnosťou vertikálneho vzletu a pristátia (Vertical Take-Off and Landing – VTOL) a krátkeho vzletu a pristátia (Short Take-Off and Landing – STOL). Boli navrhnuté tak, aby v sebe kombinovali prednosti vrtuľníka s dlhým doletom a vysokú rýchlosť turbovrtuľových lietadiel. Námorná pechota USA (USMC) disponovala na jar 2022 celkovo 296 kusmi lietadiel vo verzii MV-22, armádne letectvo (USAF) prevádzkovalo 52 strojov vo verzii CV-22 a námorníctvo (Navy) očakávalo dodanie 44 strojov vo verzii CMV-22B, objednaných pre podporu svojich úderných skupín lietadlových lodí.

I. Stodola

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov