.
Aktuality, Námorníctvo,

Dôležitá je šírka rozbitého ľadu a rádius. Rusko dostane ďalšie dva jadrové ľadoborce Arktika

Stanovili sa termíny položenia piateho a šiesteho sériového univerzálneho ľadoborca ​​s jadrovým pohonom projektu 22220 „Arktika“, ktorého kontrakt na stavbu dostal vo februári tohto roku „Baltijskij Zavod“ v Petrohrade – uviedol Maxim Kulinko, zástupca vedúceho riaditeľstva Severnej námornej cesty Štátnej korporácie Rosatom.


 

Piaty a šiesty sériový ľadoborec typu Arktika s jadrovým pohonom bude položený v máji 2024 a v októbri 2025. Stavbu bude realizovať spoločnosť Baltijskij Zavod, ktorý stavia celú sériu lodí s jadrovým pohonom projektu 22220. Finančné prostriedky na stavbu nových plavidiel budú prideľované podľa zmiešanej schémy, kde jedna časť bude vyčlenená z rozpočtu, a druhá z mimorozpočtových zdrojov.
Baltijskij Zavod dostal začiatkom februára nový kontrakt na pokračovanie série ľadoborcov typu Arktika s jadrovým pohonom. Rezanie kovu pre piaty sériový ľadoborec poháňaný jadrovým pohonom je plánované na tretí štvrťrok tohto roka, spustenie do prevádzky v decembri 2028. Šiesty sériový ľadoborec bude zákazníkovi odovzdaný v decembri 2030. Zatiaľ neexistujú žiadne informácie o menách nových lodí s jadrovým pohonom.

 

Najväčší ľadoborec na svete Arktika prerazí 3 metre hrubý ľad

 

K dnešnému dňu Baltijskij Zavod uviedol do prevádzky tri univerzálne ľadoborce projektu 22220: hlavný “Arktika”, ktorý dal názov celej sérii, ako aj prvý a druhý v poradí “Sibír” a “Ural”. Dve ďalšie lode s jadrovým pohonom, Jakutsko a Čukotka, sú vo výstavbe s termínmi dodania v rokoch 2024 a 2027. Ľadoborce projektu 22220 sa stavajú tak, aby poskytovali celoročnú navigáciu pozdĺž severnej morskej cesty.

 

Rosatom študuje možnosť získania kompetencií lodeníc z Číny a Turecka na stavbu ľadoborcov, vrátane nejadrových, ďalej uviedol Maxim Kulinko. Vo vývoji ľadoborcov je aktívne aj ministerstvo priemyslu a obchodu, poznamenal v rozhovore pre RIA Novosti .
Podľa Kulinka spoločnosti najmä Norilsk Nickel, Novatek a Rosnefť v súčasnosti využívajú služby lámania ľadov v Rusku.

 

“Ilja Muromec” a “Jevpatij Kolovrat” v Arktíde. Bojové ľadoborce

 

Kľúčovým aspektom je šírka trupu ľadoborca ​​a šírka kanála, ktorý musí prerezať ľadom. Pretože každý investor plánuje svoje lode pre kanál, ktorý môže ľadoborec vytvoriť – vysvetlil zástupca Rosatomu. Za druhý dôležitý aspekt pri stavbe ľadoborcov označil silu a dosah ich pôsobenia. Je dôležité pochopiť ekonomiku ich výstavby a načasovanie, aby sa do roku 2030 dostal taký počet ľadoborcov, ktorý zabezpečí dosiahnutie cieľov prepravy. Riaditeľ odboru hospodárskej spolupráce ministerstva zahraničných vecí Dmitrij Biričevskij už skôr povedal, že Rusko nemieni vystúpiť zo Svetovej obchodnej organizácie napriek pokusom viacerých krajín vytlačiť ho. Vysvetlil, že WTO zostáva nespornou globálnou platformou, na základe ktorej Moskva buduje obchodné vzťahy so spriatelenými krajinami.

 

Čo ak Si Ťin-pching nesie Putinovi raketové torpédoborce?

 

V západných armádach chýbajú velitelia schopní zabezpečiť interakciu veľkých formácií

Úplne iné problémy trápi západné námorníctvo. Realizácia rozsiahlych vojenských cvičení krajín NATO v Atlantickom oceáne ukázala, že v moderných armádach už nezostali velitelia schopní riadiť rozsiahle operácie. Po skončení 2. svetovej vojny nebolo potrebné zabezpečiť súhru desiatok a stoviek formácií ako celku. Moderná rozsiahla vojenská operácia sa rozpadá na niekoľko prvkov. Samostatné brigády alebo zoskupenia vojsk plnia rôznorodé úlohy, keďže sa stratili skúsenosti s velením veľkých armád ako celku. Pozoruhodným príkladom toho boli cvičenia NATO, na ktorých sa zúčastnili lietadlové lode z piatich krajín.

 

Podľa plánu organizátorov námorných manévrov mali lode Spojených štátov, Talianska, Francúzska a Veľkej Británie plne spolupracovať a spoločne vykonávať bojové misie. V skutočnosti však každý z tímov lietadlových lodí plnil svoje úlohy s veľmi nízkou úrovňou koordinácie. Ako konzultanti musia Američania priviesť vyslúžilých veliteľov z čias studenej vojny. Vrstovníci súčasného amerického prezidenta, ktorý za éry Ronalda Reagana riadil veľké letky, si pamätajú zásady riadenia veľkých formácií. V súčasnej generácii generálov a admirálov nie sú žiadni velitelia tejto úrovne.

 

Problémy pri organizovaní interakcie veľkých formácií existujú v americkej armáde nielen na mori, ale aj na súši. Uvažuje sa o rozsiahlom cvičení v Pentagone s účasťou jednej pozemnej brigády s podpornými a riadiacimi jednotkami. Manévre alebo bojové operácie s účasťou veľkej armády sa rozpadajú na niekoľko samostatných operácií a ani moderné cvičenia nedokážu zabezpečiť koordináciu spoločných akcií.

Peter Nagy

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov