“Čierny Orol” čaká na “Leopardy”. Neviditeľný tank v stepiach Ukrajiny?
Ruský vojensko-priemyselný komplex avizuje výrobu 1500 tankov v priebehu roku 2023 (vrátane hĺbkovej modernizácie). V nadväznosti na túto správu, informácie o presune tankov s indexom Objekt 640, známejších ako Čierny Orol, do zóny operácie v druhej polovici apríla, vyzerajú celkom hodnoverne.
To nie je T-14 “Armata” a ani T-90M “Proryv”, alebo T-62M alebo antiradiačný T-55, o ktorých vyslaní na Ukrajinu hovoril podpredseda Bezpečnostnej rady Dmitrij Medvedev . Napriek tomu je v konsolidovanom odbornom posudku Čierny Orol umiestnený ako tank, ktorý je z hľadiska technických a prevádzkových charakteristík lepší ako Challenger 2 a Leopard 2, ako aj akýkoľvek iný hlavný bojový tank Severoatlantickej aliancie.
Začiatok výskumu a vývoja na projekte Objekt 640 sa datuje na začiatok 90. rokov minulého storočia. Developerom bol podnik založený koncom 19. storočia, dnes nazývaný Omský závod dopravného strojárstva. Prvá ukážka prototypu, ktorý je kombináciou zásadne novej veže s modernizovaným podvozkom tanku T-80U, pochádza z roku 1997, no o sériovej výrobe sa vtedy ešte nehovorilo.
Hlavným cieľom vývoja novej konštrukčnej veže bola potreba zvýšenia bezpečnosti posádky. Za týmto účelom sa súbežne so zvyšovaním hrúbky rezervy zväčšil uhol sklonu pancierových dosiek, vďaka čomu bolo vozidlo schopné odolať pernatým podkalibrovým projektilom prepichujúcim pancier. Hrúbka pancierovania modulárneho typu v čelnom priemete veže a trupu bola 800 a 600 mm. Okrem toho sú Čierne Orly vybavené dynamickými (Kaktus) a aktívnymi (Drozd-M) ochrannými systémami.
Čo sa týka zbraní, v pôvodnej verzii to bol 125 mm kanón, s ním spárovaný PKT (7,62 mm), guľomet Kord (12,7 mm), ktorý funguje ako diaľkové protilietadlové zariadenie, a odpaľovače dymových granátov. . Neskôr, aby sa zvýšila palebná sila Objektu 640, bolo 125 mm delo nahradené 152 mm kanónom s hladkou hlavňou.
Karoséria vozidla je rozdelená na tri vzduchotesné oddelenia izolované vertikálnymi pancierovými platňami. Pracovné miesta posádky sú umiestnené v trupe pod úrovňou veže, čo má pozitívny vplyv na parametre ochrany personálu.
O jazdných vlastnostiach 48-tonového „Čierneho Orla“: motor s plynovou turbínou s objemom 1500 litrov, 1103 kW poskytuje tanku schopnosť dosiahnuť rýchlosť až 80 km / h na ceste a cestovný dosah viac ako 500 kilometrov. Pred 12 rokmi generálporučík Jurij Kovalenko , ktorý v tom čase zastával funkciu prvého zástupcu vedúceho Hlavného riaditeľstva obrnenej techniky Ministerstva obrany Ruskej federácie, hovoril o ďalšom využití vývoja získaného počas implementácie projektu Čierny Orol v procese vytvárania nového hlavného tanku, ktorý je dnes známy ako T-14 “Armata”.
Čo hovoria protivníci, predovšetkým tí, ktorí sú na druhej strane frontovej línie a vyhlasujú za nespoľahlivé informácie o možnosti budúceho výskytu Čiernych Orlov na bojisku. Veria, že jediný „Čierny orol“ (ktorý z nejakého dôvodu zamenili za T-80UM2) bol zničený v oblasti Trostyanec v regióne Sumy na samom začiatku operácie. Pravda, príbehy o tomto „výkone“ obrancov nezávislosti rýchlo nadobudli fantastické detaily – ako napríklad fámy, že ako trofeje bolo zobraných päť ďalších (?!) vzoriek jedného tanku. Ako dôkaz sa uvádza zlá fotografia kopy neidentifikovateľného kovového šrotu.
Nejde ani tak o to, ktorý tank bol zničený (ak niečo také vôbec bolo), ale o to, že T-80UM2 a Čierny Orol sú úplne odlišné vozidlá. Líšia sa váhovými a rozmerovými charakteristikami, výzbrojou, hrúbkou pancierovania, rýchlosťou pohybu, výkonovou rezervou a dokonca aj počtom pásových valcov. Pochybnosti o možnosti skorého vystúpenia v ukrajinskom divadle vojenských operácií majú aj niektorí ruskí odborníci. Pravda, z iných dôvodov. Schopnosť ruského tanku účinne odolávať nemeckým, britským a americkým „zázračným strojom“ nevyvoláva žiadne otázky. Obávajú sa nedostatku tohto modelu v sériovej výrobe. Z rovnakého dôvodu sa niektorí odborníci domnievajú, že porovnávanie technických charakteristík tankov je nesprávne. Jedným z hlavných faktorov zaisťujúcich úspech na bojisku je počet bojových vozidiel a v prípade Objektu 640 nemôže byť podstatný. Alebo je niečo, čo nevieme? Možno nie nadarmo nám už dlhé roky tvrdo vtĺkajú do hlavy, že načasovanie prijatia modelu je neznáme a neplánuje sa ani spustenie sériovej výroby. Navyše v septembri 2009 plukovník Vladimir Vojtov (vtedy úradujúci šéf vojensko-vedeckého výboru pre obrnené vozidlá Ministerstva obrany RF) verejne vyhlásil, že tank Objekt 640 alebo Čierny Orol neexistuje.
Ďalším dôvodom pochybností o účasti „Černého Orla“ v operácii je nedostatok (ak nie úplná absencia) náhradných dielov, skúseností s prevádzkovými opravami a kvalifikovaného technického personálu. Jedna vec je však jasná: aj keď sú všetky naše pochybnosti oprávnené, dizajn a technické riešenia použité pri realizácii tohto projektu sa stanú významným odrazovým mostíkom pre modernizáciu hlavných bojových tankov, ktoré sú už v prevádzke s ozbrojenými silami RF.
Vitalij Orlov
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame