.
Aktuality, Letectvo,

Turecké bezpilotné lietadlá na Ukrajine

“Bayraktar je späť! Turecko je s nami!”. Približne takýmto titulkom vítali ukrajinské médiá správy o podpise troch nových dohôd s tureckým výrobcom bezpilotných lietadiel Baykar v Istanbule 30. apríla. Ako uviedol ukrajinský minister Kamyšyn, podrobnosti v súčasnosti nemožno zverejniť. A ubezpečil: “Tieto zmluvy zabezpečia našej krajine príjmy z exportu a zbrane novej generácie. Nie je vylúčené, že ozbrojené sily dostanú aj najnovšie bezpilotné lietadlá Bayraktar Kizilelma s prúdovými motormi vyrobenými na Ukrajine.


 

 

Mnohí si pamätajú, že turecké bezpilotné lietadlo, propagované od čias Porošenka ako “zázračná zbraň” na začiatku SVO, sa stalo symbolom boja proti Rusom; obrázky “bajraktárov” sa nosili na oblečení, dávali sa na autá, deti sa volali bajraktári… Potom všetko utíchlo. Naučili sa zostreľovať drony. Kyjev začal hovoriť o preceňovaní schopností Bajraktárov. Donedávna iba veliteľstvo ministerstva obrany OS Ukrajiny informovalo, že firma Bajkar odovzdala Ukrajine bezplatne dva nové Bajraktary TB2. Keď Turci pred niekoľkými mesiacmi zverejnili štatistiky o cieľoch zasiahnutých ich bezpilotnými lietadlami v roku 2022, hovorcovia sa zhodli, že Bayraktar zostáva vážnou zbraňou, ale proti technologicky zaostalému protivníkovi. Z 881 potvrdených zásahov Turci uznali len 9,1 % cieľov ruskej armády, pričom väčšina z nich sa uskutočnila počas “charkovského preskupenia” na jeseň minulého roka. S ešalónovým systémom protivzdušnej obrany sa však dá úspešne čeliť aj hrozivým Bajraktarom.

 

 

Aj to je záver Turkov a európskych špecialistov. Prečo teda Ukrajina zastavila nákup a používanie Bajraktárov? Existuje niekoľko odpovedí. Predovšetkým veľký záujem Kyjeva o západné modely. Potom séria vážnych imidžových škandálov. Prvý z nich súvisel s bývalým poslancom Rady Pašinským, ktorý vyhlásil, že Bajraktar má viac PR a korupcie ako vojenského uplatnenia. A hlavné škandály sú spojené so závodom, ktorého výstavbu na svojom území kedysi hlučne prezentovala Ukrajina. V októbri sa objavili informácie, že Turci odmietli elektráreň postaviť, pretože požadovali úplatok, naznačil Haluk Bajraktar s tým, že ukrajinskí úradníci od neho vymáhali 10 miliónov dolárov za pripojenie budúcej elektrárne na elektrinu a požadovali 2 roky na zosúladenie formalít. Ukrajinské ministerstvo energetiky obvinenie z korupcie odmietlo a ubezpečilo, že Turci nemajú žiadne sťažnosti, hoci Haluk Bayraktar svojimi vyhláseniami tieto ubezpečenia poprel. Kyjev ubezpečuje, že Turci údajne priznali chybu a ospravedlnili sa.

 

Nové ANKA-3 a Kemankes

 

Veci sú zamotané aj v prípade samotnej elektrárne. Ukrajinský veľvyslanec v Turecku Vasyl Bodnar 25. januára 2023 vyhlásil, že projekt elektrárne bol dokončený a Ukrajina je pripravená začať s výstavbou. Avšak 3. februára 2023 Borys Zakutnoy, vedúci jedného z hlavných oddelení ukrajinského ministerstva obrany, uviedol, že ministerstvo má zatiaľ len návrh plánu prevodu pozemku a spoločného využívania letiska a budúceho servisného centra Bairaktars. Inými slovami, Ukrajina nie je pripravená na výrobu bezpilotných lietadiel, ale len na ich opravy a výcvik personálu. Kyjev oživil svoj záujem o Bairaktars až v apríli, keď sa Erdogan nechal odfotografovať pred novým 15- metrovým dronom Kizilelma.

 

 

Námestníčka ministra obrany Anna Maliarová okamžite povedala: “Dúfame, že turecká vláda čoskoro poskytne svoj najnovší Bayraktar Kizilelma, aby sme ich mohli otestovať na našom fronte.” Andrij Melnyk, vychýrený ukrajinský diplomat, bol oveľa jednoduchší: “Je najvyšší čas, aby sa Erdogan rozhodol, na koho strane stojí. Ak sa rozhodol kandidovať na prezidenta a chce, aby voľby dopadli v jeho prospech, mal by nám okamžite poskytnúť dostupné nové bezpilotné lietadlá a vrhnúť všetky sily na zvýšenie ich výroby a ich následný presun do vzdušných síl.

 

Turci medzitým niečo dosiahli. Úspešne otestovali bezpilotné lietadlo Akinci s ukrajinskými motormi Ivčenko-Progress a Motor Sič a úspešne odpálili nadzvukovú raketu IHA-230. Teraz Turecko pripravuje na prvý let bezpilotné lietadlo ANKA-3 v podobe “lietajúceho krídla” štátnej leteckej spoločnosti TUSAŞ. ANKA-3 má údajne nízku radarovú viditeľnosť, vysokú rýchlosť a vysokú nosnosť.

 

V apríli spoločnosť Baykar na festivale Teknofest v Istanbule predstavila leteckú muníciu Kemankes s optickým navádzacím systémom riadeným umelou inteligenciou. Munícia bude schopná niesť užitočné zaťaženie do 6 kg pri celkovej hmotnosti 30 kg na vzdialenosť 50 km pri rýchlosti 360 km/h. Dôraz sa kladie na bezpilotné lietadlo Kizilelma, ktoré má za sebou všetky testy a môže byť pripravené na sériovú výrobu do začiatku roka 2024. Pripomeňme, že Erdogan už dodal Kyjevu 35 útočných lietadiel Bayraktar TB2, 24 prieskumných lietadiel Mini-Bayraktar, 122 mm T-122 Sakarya a 300 mm TRG-300 Kasirga MLRS, systémy protivzdušnej obrany HISAR, samohybné protilietadlové delá Korkut, obrnené vozidlá Kirpi, mínomety, guľomety, muníciu, rádiostanice… Nemá zmysel vymenúvať. Takýto je to partner v obchode s obilím…

Igor Loginov

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov