.
Aktuality, Pozemná technika,

M10 Booker zbavený čara ľahkého tanku

Prvé nové vozidlo americkej armády po dvoch desaťročiach dostalo meno M10 Booker po dvoch vojakoch s rovnakým priezviskom. Jedne padol v roku 1943 v Tunisku a druhý v roku 2003 v Iraku.


M10 Booker predtým známy ako Mobile Protected Firepower (MPF) je nové pásové bojové vozidlo americkej armády, ktoré navrhla a vyvinula americká spoločnosť GDLS (General Dynamics Land Systems) na zlepšenie bojových schopností pešej brigády americkej armády, resp. U.S. Army Infantry Brigade Combat Team (IBCT). IBCT je jedným z hlavných typov jednotiek veľkosti brigády, navrhnutých tak, aby boli vysoko mobilné a flexibilné. Armáda mala záujem o vytvorenie ľahkého pozemného bojového vozidla, aby zachovala význam IBCT počas rozsiahlych bojových operácií proti porovnateľnému protivníkovi. Pôvodne predpokladaný „ľahký tank”, predstavitelia americkej armády premenovali a nový koncept označili ako Mobile Protective Firepower – Mobilná ochranná/chránená palebná sila (MPF). Išlo o to, aby odradili vojakov od zaobchádzania s novým vozidlom ako s tradičným tankom a používali ho podobným spôsobom ako hlavný bojový tank M1 Abrams (MBT). MPF má vyplniť medzeru v schopnostiach, ktorú zanechalo vyradenie tanku M551 Sheridan, resp. obrneného prieskumného/vzdušného útočného vozidla (AR/AAV).

 V júni 2023 americká armáda oznámila udelenie kontraktu v hodnote 1,14 miliardy USD spoločnosti GDLS na výrobu a uvedenie do prevádzky až 96 vozidiel MPF. Akvizičný cieľ americkej armády (AAO) pre MPF je 504 vozidiel so 14 kusmi MPF na IBCT. Cieľovým termínom prvej jednotky vybavenej (FUE) je fiškálny rok (FY) 2025.
Čo je M10 Booker z pohľadu technicko-taktických charakteristík?
Booker je oveľa ľahší ako najnovšie verzie tankov Abrams, ktoré majú kanóny kalibru 120 mm s hladkým vývrtom hlavne ako hlavnú zbraň. Americký armádny tank M1A2 SEPv3 Abrams váži takmer 74 ton a M10 bude vážiť asi 42 ton. M10 bude tiež výrazne lacnejší. Najnovší Abrams stojí asi 24 miliónov dolárov za tank, ale očakáva sa, že Bookers budú stáť asi 12,9 milióna dolárov na vozidlo, čo zahŕňa náhradné diely a náklady na výcvik.
Hlavnú výzbroj M10 Booker MPF tvorí 105x617mmR kanón s drážkovaným vývrtom hlavne založený na americkom kanóne M35 a 7,62mm guľomet namontovaný koaxiálne. Kanón 105 mm môže strieľať nábojmi APDS (Armour-Piercing Discarding Sabot) a HE (High Explosive) s maximálnym dostrelom 1,8 km pre APDS a 4 km pre HE. APDS je typ projektilu s kinetickou energiou stabilizovaného rotáciou pre protipancierový boj. Hlavná zbraň sa nabíja ručne. Takže vozidlo má štvorčlennú posádku aj s nabíjačom. Na poklop veliteľa je namontovaný jeden 12,7×99 mm ťažký guľomet. V prednej časti veže sú na každej strane namontované dve štvorité vrhače (dymových) granátov.
Kanón M35 je pokračovateľom slávneho britského tankového kanónu L7, resp. jeho americkej verzie M68, ktorá bola použitá na amerických tankoch rokov studenej vojny M48A5, M60A1, M60A3 a M1 Abrams do jeho prezbrojenia na kanón kalibru 120mm a tiež recyklovaná na vozidle 8×8  Stryker M1128 Mobile Gun System. Oproti M68 má M35 kratší záklz pri výstrele a je aj o asi 816 kg ľahší.
Konštrukcia vozidla M10 Booker je relatívne konvenčná s vodičom a motorom vpredu a vežou umiestnenou v zadnej časti trupu. Veža pojme trojčlennú posádku vrátane veliteľa, strelca a nabíjača. Architektúra veže je založená na tanku M1 Abrams s použitím systému riadenia paľby M1A2 Sep V3 a CITV (Commander’s Independent Thermal Viewer).
Vozidlo obsahuje komponenty a systémy z platformy pásového bojového vozidla pechoty ASCOD spoločnosti GDELS (General Dynamics European Land Systems). M10 Booker je vybavený doplnkovými pancierovými panelmi a ochranou pod vozidlom proti improvizovaným výbušným zariadeniam (IED). Pre bezpečnosť posádky sa uplatnil aj odskúšaný systém oddeleného skladovanie munície. M10 Booker MPF je poháňaný najmodernejším dieselovým motorom MTU s výkonom 800 koní a prevodovým systémom Allison 3040 MX™, špeciálne navrhnutým na uľahčenie pohonu, riadenia a brzdenia v stredne ťažkých pásových bojových vozidlách. M10 Booker je vybavený hydropneumatickým odpružením vyvinutým spoločnosťou Horstman Group, ktoré využíva vysokotlakový plynný dusík a integrovaný olejový tlmič, ktoré sú obsiahnuté v ramenách pojazdových kolies podvozku. Podvozok pozostáva na každej strane zo šiestich pojazdových kolies, hnacieho ozubeného kolesa vpredu a vodiacej kladky/napínacieho kolesa vzadu.
Vozidlo má teda dobrý pomer výkonu a hmotnosti a hydropneumatické odpruženie. To dáva vojakom solídnu rýchlosť a stabilitu pri jazde v teréne. M10 Booker má maximálnu rýchlosť 65 km/h a jeho obrovskou nevýhodou je nízky jazdný dosah do 305 km (190 míľ), čo ho prakticky diskvalifikuje v úlohe ľahkého tanku. Autonómne môže fungovať 24 hodín po vysadení na bojisku.
M10 Booker MPF je vybavený diaľkovým panoramatickým zameriavačom PASEO Commander’s Independent Tactical Viewer (CITV) od Safran Optics 1. Zvyšuje situačné povedomie obrnených a prieskumných vozidiel vo všetkých bojových scenároch (stacionárne a v pohybe), dokonca aj pri vysokých rýchlostiach. Ide o pokročilý panoramatický zameriavač na zlepšenie schopnosti prežitia a bojových schopností IFV (bojových vozidiel pechoty) a MBT (hlavných bojových tankov).
Rusko súbežne začína sériovú výroby ľahkého tanku/stíhača tankov Sprut-SDM1, o ktorom sme informovali v časti článku z 21.5.2023.
Vozidlo sa absolútne nehodí pre slovenské ozbrojené sily hlavne z titulu logistiky a nákladov na výcvik na dodatočnom podvozku, keďže tieto si vybrali kolesové 8×8 platformy Patria AMV XP aj pásové bojové vozidlá pechoty CV90 Mk.IV.
Patria AMV XP s vežou Hitfact s tankovým kanónom s hladkým vývrtom hlavne kalibru 120mm:
Ktovie, možno sa po voľbách nájde niekto kto oznámi, že sú k dispozícii v podstate zadarmo, prípadný doplatok neprevýši 340 miliónov USD alebo tak nejak. Na vybraných platformách by Slovensko mohlo umiestniť napríklad vežu firmy Cockerill typu XC-8. To je pomerne univerzálny výrobok, ktorý umožňuje integráciu 105mm kanónu s drážkovaným vývrtom hlavne na štandardnú muníciu NATO ale aj 120mm kanónu s hladkým vývrtom hlavne. Vozidlo vyzbrojené 105mm kanónom má eleváciu hlavne až +42° čo mu navyše umožňuje plniť úlohy nepriamej palebnej podpory aj v zložitejšom teréne. Vzniká hybridné vozidlo, ktoré môže pôsobiť ako ľahký tank, prostriedok palebnej podpory a aj náhradné samohybné delo. Na kolesovom podvozku Patria AMV XP tiež bola v roku 2019 predstavená inštalácia talianskej veže so 120 mm kanónom Hitfact 120.
MK

*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

*FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame


Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov