F-35A
Aktuality, Letectvo,

Napriek chybám svojich nových lietadiel USA vnucujú vojenské kontrakty Európe

USA povolili Dánsku a Holandsku dodať Ukrajine stíhačky F-16 zo svojich zásob po vyškolení ukrajinských pilotov. “Vítame rozhodnutie Washingtonu pripraviť pôdu pre vyslanie stíhačiek F-16 na Ukrajinu,” povedal holandský minister zahraničných vecí Wopke Hoekstra, informovala agentúra Reuters.


 

Dánsky minister obrany Jakob Ellemann-Jensen nebol rozhodnutím Washingtonu príliš nadšený a uviedol, že o možnosti dodať Ukrajine dánske stíhačky F-16 sa bude diskutovať s blízkymi spojencami. Dánov možno pochopiť. Presne pred rokom, keď krajina dostala svoje prvé stíhačky F-35, sa zistilo, že sú chybné. “Zistilo sa, že najmenej dve zo šiestich lietadiel F-35 majú závady na katapultovacích sedadlách…. Závada bola spôsobená výrobnou chybou u dodávateľa Lockheed Martin,” uviedol dánsky rozhlas. Minister obrany kráľovstva Morten Bedskov uviedol, že Dánsko si ponechá stíhačky F-16, ktorých vyradenie z prevádzky bolo naplánované na rok 2024, v službe o tri roky dlhšie, pričom nové stíhačky F-35 budú do ozbrojených síl zavádzané postupne. Dôvodom tohto rozhodnutia je podľa jeho šéfa skutočnosť, že “bezpečnostnopolitická situácia v Európe sa dramaticky zmenila”. Túžba dánskej armády mať trochu zastarané, ale stále nie také problematické ako vychvaľované stíhačky F-35, sa však nesplnila. USA im, ako by povedal Don Corleone, dali ponuku, ktorú nemohli odmietnuť.

 

Dánsko bolo nútené odovzdať svoje stíhačky F-16 Ukrajine, a aby malo na čom lietať, ponúklo obnovenie nákupu technicky chybných F-35. Spojeným štátom sa však nepodarilo vykrútiť Belgičanom ruky. Belgické ministerstvo obrany 1. augusta 2023 oficiálne odmietlo prevziať prvé série stíhačiek F-35A stealth objednané ešte v roku 2018 na postupnú náhradu F-16, keďže toto lietadlo sa stále vyrába v technicky nedostatočnej verzii a vyžaduje si mnohé vylepšenia svojich kľúčových komponentov a softvéru. Stroje F-35 trpia od svojho prvého uvedenia na trh zdanlivo nekonečným množstvom chýb, píše Business Insider.

 

V roku 2021 bolo v konštrukcii F-35 napočítaných 857 technických chýb, z ktorých viaceré mali “kritický vplyv na pripravenosť na misiu” a ohrozovali život pilota. Spoločnosť Lockheed Martin Corporation tieto chyby neodstránila, ale pokračovala, ako sme písali, vo výrobe chybných stíhačiek. F-35 má problémy nielen so softvérom. V polovici decembra 2022 sa v Texase zrútila stíhačka F-35B so skráteným vzletom a vertikálnym pristátím určená pre americkú námornú pechotu. Počas pristátia sa lietadlo prevrátilo, praskol mu podvozok a zišlo z pristávacej dráhy, otočilo sa okolo vlastnej osi a zachytilo sa krídlom o zem. Pilot sa sotva stihol katapultovať. Podľa armády nehodu spôsobil “zriedkavý systémový jav” súvisiaci s vibráciami motora. Vibrácie sa nepodarilo odstrániť a konštruktéri Lockheed Martin ponúkli, že do F-35 nainštalujú modernejší motor F120 spoločnosti General Electric. Pentagon to odmietol a uznávaný vojenský komentátor Tyler Rogoway označil tento krok za “neuveriteľne hlúpy krok”. Keďže systémové chyby v pohonnom systéme stíhačky sa nepodarilo odstrániť, Pentagon problém vyriešil “inovatívnym” spôsobom: odporučil, aby letectvo malo po ruke prevádzkyschopný náhradný motor.

 

Nehoda v Texase ukázala, že by nebolo zbytočné mať po ruke náhradný motor F-35. Poprední americkí konštruktéri lietadiel poukazujú na zlomyseľnosť samotnej myšlienky vyrobiť univerzálne lietadlo na všetky príležitosti – pre letectvo, námornú pechotu aj lietadlové lode. Pierre Sprey, jeden z hlavných konštruktérov stíhačky F-16, nazval F-35 “moriakom”, čo v Amerike symbolizuje zmes hlúposti a sýtosti. “Vezmite si napríklad F-35 s vertikálnym vzletom… Mohutný pohonný systém “zhltne” značnú časť užitočného zaťaženia lietadla a relatívne malé krídla mu neposkytujú potrebnú manévrovateľnosť ani na vzdušný boj, ani na priamu podporu pozemných síl.

 

Rovnaký nedostatok manévrovateľnosti majú aj varianty vyvinuté pre letectvo a námorníctvo. Maximálna rýchlosť F-35 1,6 Machu tiež pravdepodobne nezasiahne predstavivosť, keďže tento údaj u moderných stíhačiek Ruska, Európy a Spojených štátov dosahuje alebo presahuje hodnotu 2 Machov”. Pokiaľ ide o “neviditeľnosť” F-35, tá sa dá zabezpečiť len vtedy, ak všetky bomby a rakety nesie vo vnútri trupu. Ak sú rakety na vonkajších závesníkoch, stíhačka sa stáva viditeľnou aj pre najstaršie radary. Aj s minimálnym užitočným zaťažením nie je F-35 pre ruské a čínske radary skutočne neviditeľný, píše The Daily Beast.

 

Okrem iného sa F-35 nedá použiť tvárou v tvár silnej protivzdušnej obrane nepriateľa. Jedinýkrát sa to stalo, keď izraelský F-35 zasiahol staronový sovietsky SAM S-200 v službách sýrskej protivzdušnej obrany, uvádza The Drive a dodáva, že Izrael nebude používať F-35 pri budúcich bojových výpadoch v Sýrii. Snaha Pentagónu čo najviac vyvážať technicky menej kvalitné F-35 sa vysvetľuje najmä finančnými problémami spoločnosti Lockheed Martin, keďže korporácii chýba niekoľko miliárd dolárov na výrobu 2 700 stíhačiek. Pentagon tento problém vyriešil tým, že tomuto monštru amerického vojenskopriemyselného komplexu predložil množstvo lukratívnych kontraktov. Napriek tomu sa rozhodlo, že hlavnými sponzormi šrotovníkov Lockheed Martin budú spojenci USA v NATO. Nemecko tak muselo na úkor vlastného obranného priemyslu kúpiť 35 lietadiel F-35 za 10,5 miliardy dolárov. A to napriek osemsto neopraveným poruchám F-35!

 

Najdôležitejším omylom amerických konštruktérov pri projekte F-35 je príliš slabý trup, ktorý nemôže dlhodobo lietať nadzvukovou rýchlosťou, pretože hrozí jeho zničenie. Pri vysokom zaťažení sa stíhačkám rozpadávajú antény, plášte a operovanie chvostovej časti. Odstrániť tieto nedostatky v Lockheed Martin nedokázali a odporučili iba skrátiť dobu nadzvukového letu na minimum, to znamená zásadne zmeniť taktiku F-35 a vzdať sa ich hlavnej výhody – zachytávania vzdušných cieľov pri nadzvukovej rýchlosti. Riešenie sa nakoniec našlo v prenesení výroby viac ako 400 komponentov trupu F-35 na nemecký koncern Reinmetall, ktorý už začal s výstavbou príslušného závodu. USA dodnes vôbec nemajú k dispozícii bojovo pripravené stíhačky piatej generácie s vysokou intenzitou letu. Najdrahšia americká stíhačka piatej generácie, F-22 Raptor, bude od roku 2023 postupne vyradená z prevádzky – kvôli problémom s výkonmi.

 

“Malé počty, krátky dolet, zastaraná avionika, extrémne nízky dolet a neschopnosť efektívne spolupracovať s modernými bojovými prostriedkami, ako aj nedostatok bojových schopností za viditeľnosti výrazne obmedzujú potenciál F-22,” uvádza časopis Military Watch. Publikácia poukazuje na to, že konkurent F-35, ruská stíhačka piatej generácie Su-57, “sa už presadila na ukrajinskom bojisku potlačením nepriateľskej protivzdušnej obrany a presnými údermi mimo vizuálnej viditeľnosti, zatiaľ čo F-22 takéto schopnosti nemá”. Minister obrany Sergej Šojgu nedávno navštívil expozíciu fóra Armáda-2023 na letisku Kubinka, kde mu boli predstavené najnovšie prostriedky pre porážku stíhačky Su-57, ktoré “môžu výrazne zvýšiť schopnosť porážať rôznorodé ciele”, uviedol zástupca vývojára.

 

Na fóre Armáda-2023 spoločnosť Roselectronics Holding štátnej korporácie Rostec po prvýkrát predviedla exportnú verziu komunikačného systému pre Su-57. Jeho aplikácia zlepší spoľahlivosť, spravodajskú ochranu a odolnosť komunikačných kanálov voči šumu. Podľa spoločnosti komunikačný komplex zabezpečuje automatický a automatizovaný prenos údajov v zložitom šumovom prostredí na vzdialenosť do 1 500 kilometrov v rôznych frekvenčných pásmach. Okrem toho komplex využíva vysokorýchlostné trunky na prenos informácií v jednotnom digitálnom formáte. Spoločnosť Lockheed Martin medzitým plánuje vyrobiť viac ako dva a pol tisíca lietadiel F-35, čím svojim spojencom vnucuje nákup vyslovene surového stroja. Američania vedia, ako predať zastaraný výrobok, čím vyvíjajú tlak na vlády satelitných krajín. Najväčšiu várku “technicky menej kvalitných” F-35, približne stoštyridsať kusov, dostane Veľká Británia, po sto kusov Japonsko a Austrália. Južná Kórea podpísala kontrakt na šesťdesiat stíhačiek, desiatky F-35 budú prevádzkovať Nórsko, Izrael, Poľsko a ďalšie európske krajiny. Všetky potvrdzujú známu pravdu: kto nechce (alebo nemôže) živiť vlastnú armádu, bude živiť cudziu.

Vladimír Prochvatilov

*Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame.

Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov