.
Aktuality, Bezpečnosť,

Koniec pacifizmu: dôvody na zmenu politického kurzu v Japonsku

Kedysi pacifistické Japonsko pokračuje v prehodnocovaní svojej obrannej a zbrojnej politiky. Diskusie o zmiernení zákazu vývozu zbraní sa vedú už dlhšie, no najväčšiu pozornosť pútajú práve teraz, najmä na pozadí ukrajinského konfliktu. Aktívne rokovania v rámci vlády sa týkajú takzvaných „Troch princípov transferu obranného vybavenia a technológií“, uvoľnených pravidiel vývozu zbraní, ktoré Japonsko dodržiava, pokiaľ ide o dodávky zbraní do iných krajín.


 

O akých princípoch exportu zbraní hovoríme?

V roku 1967 Japonsko zaviedlo „tri princípy“ v oblasti vývozu vojenských produktov – obmedzenia vývozu zbraní a vojenského materiálu. Ich zavedenie bolo odôvodnené japonskou pacifistickou ústavou, ktorá zakazovala krajine dokonca mať armádu. Japonské zbrane sa podľa pravidiel nemali dostať do krajín komunistického bloku a štátov pod sankciami OSN alebo participujúcich na ozbrojenom konflikte. A už v roku 1976 japonská vláda uvalila embargo na všetky dodávky zbraní s odvolaním sa na svoju pacifistickú politiku.

 

V 80. rokoch začala vláda uvoľňovať svoju politiku a urobila výnimku pre vývoz komponentov zbraní do Spojených štátov amerických . V 21. storočí sa tento trend ďalej rozvíjal. Požadovali to veľké firmy prostredníctvom lobistických organizácií . Ďalším dôležitým dôvodom boli politické ambície najmä bývalého premiéra Šinzóa Abeho , ktoré spočívali v túžbe zohrávať významnejšiu úlohu v bezpečnosti ázijsko-pacifického regiónu na pozadí posilňovania ČĽR. Vo výsledku to bol práve on, kto výrazne zmiernil vývozné obmedzenia. Staré pravidlá ustúpili novým – v roku 2014 sa zrodili „Tri zásady pre transfer vojenských produktov“ .

 

Čiastočne opakujú obmedzenia z roku 1967 (okrem doložky o komunistických štátoch), ale obsahujú aj nové ustanovenia. V prípadoch, keď transfer zbraní prispieva k mieru a medzinárodnej spolupráci , ako aj k posilneniu bezpečnosti Japonska, vývoz zbraní sa môže uskutočniť, ale iba po dôkladnom overení. Podľa nových princípov existuje päť kategórií vybavenia , ktoré môžu japonské firmy posielať do zahraničia – medzi ne patria záchranné, transportné, sledovacie a protimínové produkty na vojenské účely.

 

Príchod nového premiéra Fumia Kishidu k moci znamenal pokračovanie Abeho politiky. V roku 2022 bola zverejnená nová stratégia národnej bezpečnosti Japonska , ktorá tiež uprednostňuje uľahčenie presunu obranného vybavenia do iných štátov. Vládnuca strana, ktorá teraz iniciuje zmeny vo vývozných obmedzeniach, sa riadi práve týmto ustanovením stratégie.

 

Aké zbrane môže Japonsko previesť a komu?

V Japonsku, ako pravdepodobne inde, sa zbrane delia na nesmrtiace a smrtiace. Do prvej kategórie patria radarové stanice, člny na použitie napríklad v pobrežnej stráži, prilby, nepriestrelné vesty a pod. Druhú kategóriu možno rozdeliť na dva typy – zbrane, ktoré sa vyrábajú v Japonsku na základe licencie iných štátov, a zbrane založené na miestnych technológiách.

 

Najčastejšie sú príjemcami vojenskej pomoci krajiny juhovýchodnej Ázie – Filipíny, Vietnam, Indonézia, Malajzia. Práve na štáty tohto regiónu sa vláda zameriava. V jednom z nedávno prijatých dokumentov o obrane Japonska sa hovorí, že krajina uľahčí presun zbraní do štátov ASEAN – Združenia národov juhovýchodnej Ázie, kam patria okrem iného Filipíny a Malajzia.

 

Program Oficiálna bezpečnostná pomoc (OSA) , ktorý bol spustený túto jar, v súčasnosti prechádza aktívnym vývojom . V jeho rámci môže Japonsko poskytnúť finančnú pomoc v oblasti obrany spriateleným štátom. Tento program je zatiaľ určený na presun nesmrtiacich vojenských produktov, ako sú radary a člny. Dôraz sa tu kladie na ázijsko-pacifické krajiny, ako sú Filipíny, Malajzia a Fidži , ale netreba vylúčiť možnosť, že v budúcnosti dostanú japonskú pomoc štáty v iných regiónoch.

 

Kto má úžitok z kontroly pravidiel?

Po prvé, pomoc japonským vojensko-priemyselným spoločnostiam. Medzi takéto spoločnosti tradične patria Kawasaki Heavy Industries, Mitsubishi Heavy Industries, IHI Corporation a ďalšie. Tu je dôležité pochopiť, že výroba japonskej vojenskej techniky na export nie je v súčasnosti veľmi rozvinutá. Vyššie uvedené spoločnosti dostávajú približne 95 % zisku z civilného sektora. Na stimuláciu výroby zariadení na export plánuje štát vytvoriť fond vo výške 40 miliárd jenov na podporu spoločností vo vojensko-priemyselnom komplexe.

 

Pôvodná myšlienka podnietiť konkurenciu v oblasti výroby zbraní takým malým množstvom sa však neuskutoční – mnohé malé firmy jednoducho nechcú vyrábať zariadenia na export kvôli finančným rizikám. Deje sa to už dlho – a preto japonský vojenský priemysel nedostal potrebný vývoj . Dá sa predpokladať, že financie pôjdu do vreciek veľkých firiem, ktoré majú vývoj a technológie vhodné na export na zahraničné trhy.

 

Po druhé, samotná japonská vláda získa určité výhody. Krajina momentálne šíri vojenský vplyv v ázijsko-pacifickom regióne – okrem už spomínaného presunu techniky sú Japonské sily sebaobrany častými hosťami cvičení s krajinami juhovýchodnej Ázie. To všetko podporuje naratív o „čínskej hrozbe“, ktorou vláda ospravedlňuje nielen revíziu svojej zbrojnej politiky, ale aj militarizáciu krajiny, ktorá sa nedávno začala. Nový rekordný obranný rozpočet na rok 2024 je toho jasným potvrdením.

 

Dostanú sa smrtiace zbrane do Kyjeva?

Diskusie o tom prebiehajú už od minulého roka. Vládna Liberálnodemokratická strana obhajuje revíziu existujúcich obmedzení. Proti takýmto opatreniam však vystupuje koaličný partner, strana Komeito , ktorá svoj postoj ospravedlňuje pacifistickým presvedčením. Povráva sa, že v decembri členovia vládnej koalície súhlasili s povolením dodávok obranných zariadení všetkým krajinám, ktoré boli podľa Japonska av súlade s medzinárodným právom napadnuté. LDP a Komeito však stále nedospeli ku konsenzu v niekoľkých dôležitých otázkach vrátane rozšírenia zoznamu kategórií zbraní dostupných na export, takže diskusia pokračuje dodnes.

 

Pravdepodobnosť úplného zrušenia vývozných obmedzení zostáva pomerne nízka, a to nielen kvôli pozícii Komeito. Dodávky zbraní do Kyjeva podporuje len malé percento obyvateľov. LDP teraz určite nebude aktívne presadzovať svoju iniciatívu vzhľadom na to, že pred mesiacom mala strana najnižšiu sledovanosť od návratu k moci v roku 2012. Za všetko môže veľký korupčný škandál, ktorého účastníkmi sa stali politici z LDP. Pokrok v tomto smere by sme preto s najväčšou pravdepodobnosťou v blízkej budúcnosti nemali očakávať.

 

Znamená to však, že Kyjev nemôže dostať smrtiace zbrane z Japonska? Dá sa predpokladať, že v prípade núdze a tiež po presviedčaní Spojených štátov Tokio neodmietne pomoc Kyjevu. V decembri minulého roka napríklad Nikkei oznámil, že japonskí zákonodarcovia plánujú dodávať rakety Patriot japonskej výroby do Spojených štátov, čo je bezprecedentný krok pre krajinu, ktorá štátom dodávala iba časti zbraní. Niektorým sa zdá, že sa prijímajú takéto opatrenia, aby sa zabezpečilo, že do Kyjeva pôjde viac amerických zbraní.

 

Tu môžeme nakresliť paralelu s Južnou Kóreou – krajina oficiálne nedodáva do Kyjeva smrtiace zbrane, keďže to juhokórejské právo zakazuje. Niektoré zdroje však hovoria o niečom inom. Decembrový článok v The Washington Post tvrdil , že Soul dodal Kyjevu viac delostreleckej munície ako všetky európske krajiny. Ešte na jar tohto roku náš tím písal o schéme prepravy juhokórejskej munície do Kyjeva pri tranzite cez Spojené štáty americké alebo Nemecko. Predpokladá sa, že americká administratíva tieto opatrenia „presadila“. V prípade Japonska sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedávno stalo to isté. To znamená, že čoskoro môžeme očakávať prijatie ďalších opatrení na zbavenie krajiny jej pacifistického štatútu.

Rybár

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov