Prečo sa na Ukrajine obávajú veľkých problémov s americkými stíhačmi F-16?
Na otázku odpovedá plukovník vo výslužbe Viktor Litovkin. Tvrdí, že Ukrajina nielenže nemá miesto odkiaľ by tieto stíhače vylietali, ona nemá ani miesto, kde by boli pred letom a po lete ošetrované. Poukazuje pri tom aj na poradcu velenia vzdušných síl OSU plukovníka Jurija Ihnata, ktorý sa v ukrajinskej televízii “Rada” nechal počuť, že Ukrajina má seriózne komplikácie s obsluhou F-16 na svojom území.
Ukrajina generálne nahrádza sovietsku techniku na západnú, no nemá to jednoduché…
– Samozrejme, veď značnú časť jej sovietskej vojenskej techniky sme už v ŠVO zomleli. V Kyjeve teraz neustále hovoria o potrebe dodávok západných tankov, delostreleckých samochodiek, raketových odpaľovacích zariadení a lietadiel. Zároveň však sami priznávajú, že ich nedokážu poriadne ani obsluhovať, ani opravovať, ba i to, že veľakrát nevedia čo s nimi robiť. Napríklad v zimných podmienkach.
Možno len nie sú úprimní.
– Nie, také sú fakty. Veď aj tam sú triezve názory. Uvažujme logicky! Aby sme kvalitne ošetrili a obslúžili západnú techniku, musíme minimálne ovládať jazyky, v akých sú dané inštrukcie napísané – anglický, nemecký, či francúzsky jazyk. Pritom tu nejde o hovorovú reč, ale o technický jazyk!
Veď sú tam špecialisti z Nemecka, V. Británie, Poľska…
– To áno, žoldnieri sú vo funkciách veliteľov obslúh alebo navádzačov, napríklad pri PVO komplexe Patriot alebo pri raketometoch HIMARS. Nevylučujem, že aj velitelia tankov Leopard sú občania SRN alebo Poľska, vo výzbroji, ktorých sú tieto tanky.
Plukovník Jurij Ihnat tvrdí, že im bude ťažké obsluhovať stíhače F-16.
– O tomto nehovorí len lenivý! Problém s F-16 nespočíva len v príprave ukrajinských pilotov. Je to aj o tom, ako nájsť miesto, odkiaľ bude môcť F-16 vzlietať a kam potom pristávať, pričom tak, aby stíhač najskôr pripravili na let a po jeho absolvovaní ho aj ošetrili.
Navyše pilotov treba naučiť vzdušnému boju sólo, v páre, v roji. Čiže tomu, čo sa učí minimálne dva-tri roky.
Ukrajinské letecké eso musí tiež dobre ovládať technickú angličtinu?
– Áno, anglické indexovanie, anglickú technickú reč – veď všetky zariadenia sú označené po anglicky.
A čo letištná technická obsluha amerických stíhačov?
– Letisko musí byť technicky dokonale vybavené. Riadiaca veža, skupina radarov, ktoré budú vidieť ďalej ako vidí pilot a informovať riadiacu vežu o svojom pozorovaní. No a z riadiacej veže musia riadiť letca. Na letisku v podstate musí byť malá technicko-prevádzková fabrička, ktorá bude lietadlá obsluhovať pred letom i po ňom. Aj tam musia byť technici ovládajúci profesionálnu angličtinu, aby poznali náhradné dielce, inštruktážne postupy a zariadenia…
Kde vziať takých špecialistov? Je pravdou, že všetko sa dá preložiť do ukrajinčiny či ruštiny, lenže ani ten najdokonalejší preklad nevytvorí presnú predstavu o téme.
Palivo?
– Potrebujete závod na vysoko čistý letecký benzín. Na výrobu vzduchu s vysokým tlakom. Potrebujete sklady na uloženie rakiet vzduch-vzduch i vzduch-zem atď.
Sú posledné verzie F-16 pokročilé a výkonné?
– Sú dobré, ale našim Su-35, a to už nehovorím Su-57, nesiahajú ani po členky. Radar F-16 nevidí tak ďaleko ako naše radary, jeho rakety nelietajú tak ďaleko ako naše rakety. Je jednomotorový. Nemá premenlivý vektor ťahu, aký je na našich lietadlách. No a na to, aby uskutočnil manéver, potrebuje obehnúť polovicu neba. Naše stíhače sa skrútia na mieste, odkiaľkoľvek môžu akcelerovať, padať… Výhodou je to pri vyhýbaní sa raketám, ktoré letia smerom na naše lietadlá.
Kde ich teda budú rozmiestňovať? Na hranici s Poľskom?
– To je otázka. Veď ani my nebudeme sedieť so založenými rukami, kým si vybudujú letiská. Budeme ich bombardovať a ničiť.
Vladimír Mikunda
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942