.
Aktuality, Letectvo,

Francúzsko dodá Ukrajine leteckú muníciu miesto Nemecka, kupuje stíhačky Rafale

Nemeckí zákonodarcovia v stredu hlasovali proti návrhu stredopravých opozičných kresťanských demokratov, ktorý žiadal podporu pre dodanie riadených striel s plochou dráhou letu Taurus na Ukrajinu. Predsedníčka výboru pre obranu Marie-Agnes Strack-Zimmermannová v rozhovore pre verejnoprávnu televíziu ARD pred hlasovaním kritizovala kresťanských demokratov za to, že použili takzvanú “stranícku taktiku” spájania nezáväzného návrhu “Taurus” s diskusiou o stave Bundeswehru.


 

Bez ohľadu na hlasovanie bude konečné rozhodnutie o dodávkach Taurus na Ukrajinu závisieť na predsedovi nemeckej Federálnej bezpečnostnej rady, nemeckom kancelárovi Olafovi Scholzovi. Kancelár v minulosti odmietol, keď zákonodarcovia naliehali na dodávku Taurus na Ukrajinu. A to aj napriek tomu, že Francúzsko, Spojené kráľovstvo a Spojené štáty posielajú ukrajinským silám dodávky podobnej munície.

 

Letecká riadená strela s plochou dráhou letu Taurus KEPD:

 

Francúzsky prezident Emmanuel Macron ešte pred nemeckým hlasovaním v utorok oznámil balík pomoci pre Ukrajinu, ktorý zahŕňal ďalších 40 riadených striel SCALP-EG a stoviek leteckých bômb. Francúzsky minister ozbrojených síl Sébastien Lecornu o deň neskôr počas tlačovej konferencie oznámil, že Francúzsko dodá Ukrajine rakety SCALP-EG a navádzané bomby typu AASM (Air-to-Ground Modular Weapon). Táto vojenská pomoc bude zahŕňať počiatočnú dávku 40 riadených striel SCALP-EG, po ktorých bude nasledovať niekoľko stoviek bômb AASM.

 

Podľa ministra Lecornu bude prvá dodávka 50 bômb AASM odoslaná na Ukrajinu už v januári. To bude pokračovať každý mesiac so záväzkom udržať toto tempo minimálne do konca roka. To by znamenalo, že Ukrajina dostane spolu okolo 600 kusov tejto modernej munície, okrem rakiet SCALP-EG, v súlade so sľubom prezidenta Emmanuela Macrona.

 

Ide o prínos pre ukrajinské letectvo, ktoré sa snaží zvýšiť svoje schopnosti a presnosť úderov na veľké vzdialenosti. AASM, známe svojou obratnosťou a predĺženým dosahom, umožnia Ukrajine zamerať sa na vzdialené ciele s väčšou presnosťou, čím sa zvýši operačná účinnosť ukrajinského letectva v zložitých bojových scenároch.

 

Systém AASM, tiež známy ako HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range), je pokrokom v oblasti navádzaných leteckých bômb. Táto francúzska modulárna munícia sa vyznačuje flexibilnou architektúrou, ktorá umožňuje prispôsobenie sa rôznym kalibrom a typom misií. Každá bomba AASM sa skladá z neriadeného základného tela, ku ktorému sú pridané dva kľúčové moduly: riadiaci modul vpredu vybavený satelitným navigačným systémom a/alebo senzorovou hlavicou (infračervenou alebo laserovou) a súpravou stabilizátorov v tvare X s kormidlami pre zvýšenú manévrovateľnosť. Konštrukcia zahŕňa aj skladacie krídlo na predĺženie doletu bomby. Tento modulárny dizajn umožňuje presnosť úderu s pravdepodobnou kruhovou chybou (CEP) 8 až 10 metrov pre súradnicové navádzanie a 1 až 3 metre pri použití senzorovej hlavice. Najnovšie verzie obsahujú malý motor na tuhé palivo na ďalšie zvýšenie doletu dosahujúceho až 50-70 kilometrov alebo viac. Pôvodne založená na bombe Mk 82 navrhnutej v USA, AASM sa vyvinula tak, aby zahŕňala verzie založené na bombách v rozsahu od 125 do 1000 kg kalibrov, čím preukázala veľkú všestrannosť a prispôsobivosť rôznym prevádzkovým potrebám.

 

Integrácia bômb AASM do ukrajinských vzdušných síl predstavuje výzvu. Po prvé, hlavným problémom je materiálová kompatibilita. AASM boli navrhnuté pre západné bojové lietadlá ako Rafale, zatiaľ čo ukrajinské letectvo prevádzkuje predovšetkým lietadlá sovietskeho alebo ruského pôvodu. To znamená buď úpravu existujúcich lietadiel, čo je potenciálne nákladné a technicky zložité, alebo získanie nových kompatibilných lietadiel. Okrem toho je dôležité školenie pilotov a pozemného personálu. Takýto výcvik musí zahŕňať nielen obsluhu samotných bômb, ale aj ich integráciu do systémov plánovania a riadenia letovej misie a zameriavacích systémov lietadla.

 

Okrem technických a logistických výziev musí použitie AASM zo strany Ukrajiny zohľadňovať strategickú realitu konfliktu. Vyspelá ruská protilietadlová obrana je schopná odhaliť a zachytiť ciele, ako sú napríklad riadené bomby, čo predstavuje riziko z hľadiska účinnosti tejto munície. AASM, hoci sú presné a schopné dosiahnuť vzdialené ciele, môžu byť citlivé na protiopatrenia. Navyše každá misia zahŕňajúca použitie týchto bômb vystavuje ukrajinské lietadlá, ktorých počet je obmedzený, zvýšenému riziku. Na posúdenie skutočného vplyvu integrácie AASM do ukrajinského arzenálu je teda priskoro.

 

Francúzske bomby AASM v súčasnosti používa okrem Francúzska, Egypt, India, Katar a Maroko. Vo všetkých týchto prípadoch je bomby nesúcim lietadlom Dassault Rafale, pokročilé bojové lietadlo navrhnuté pre optimálnu integráciu a efektivitu s AASM. Táto preferencia vyvoláva otázku, či by mohlo Francúzsko poskytnúť lietadlá Rafale Ukrajine, ktoré by používali bomby AASM.

 

Francúzsko by s ohľadom na maximalizáciu účinnosti týchto zbraní mohlo zvážiť poskytnutie stíhačiek Rafale Ukrajine, čím by výrazne rozšírilo svoju vojenskú podporu. Úspešná adaptácia rakiet SCALP-EG na ukrajinské bojové lietadlá Su-24M naznačuje rastúcu ukrajinskú schopnosť integrovať pokročilé západné technológie.

 

Riadená letecká bomba AASM Hammer na stíhačkách Rafale je v tomto videu označená ako strela:

 

V tejto súvislosti zaujme sprievodná informácia, že Francúzsko si objednalo 42 stíhačiek Rafale od Dassault Aviation v rámci dohody v hodnote viac ako 5 miliárd eur (5,5 milliárd USD). Oznámilo to v piatok ministerstvo ozbrojených síl. Kúpa prichádza v čase, keď francúzski zákonodarcovia vyjadrujú obavy z francúzsko-nemeckého projektu vývoja nástupcu Rafale. O Future Combat Air System je známe, že nevstúpi do služby pred rokom 2045-2050, čo potvrdil obranný výbor francúzskeho Senátu. Francúzska agentúra pre obstarávanie obrany informovala Dassault Aviation, ako aj dodávateľov subsystémov Thales, Safran a MBDA o zmluve na piatu výrobnú fázu lietadla.

 

Rafale vstúpil do služby u francúzskeho námorníctva v roku 2004 a francúzskeho letectva v roku 2006 a zúčastnil sa akcií v Afganistane, Líbyi, Mali, Iraku a Sýrii. Najnovšia zmluva zvyšuje celkový počet Rafale objednaných Francúzskom na 234, vrátane špeciálnej objednávky v roku 2021 na 12 stíhačiek, ktoré nahradia lietadlá presunuté do Grécka. Exportné objednávky na Rafale v súčasnosti predstavujú 261 nových lietadiel od zákazníkov ako Egypt, India, Spojené arabské emiráty, Indonézia a Katar. Okrem toho Grécko a Chorvátsko kúpili po 12 olietaných stíhačiek Rafale od francúzskych vzdušných síl.

 

Zábery z výcviku chorvátskych pilotov na stíhačkách Rafale:

 

Nové lietadlo, určené pre vzdušné a vesmírne sily, bude jednomiestne a bude dodané v súlade s výrobným štandardom F4, ktorého vývoj sa začal v roku 2018. Verzia je zameraná na konektivitu a zahŕňa riadené strely vzduch-vzduch Mica stredného doletu od MBDA, ako aj modernizáciu systému sebaobrany Spectra vyvinutého spoločnosťou Thales. Safran dodáva stíhačke motory M88 s prídavným spaľovaním.

 

Podľa ministerstva majú lietadlá dostať modernizáciu na štandard F5 v 30. rokoch 20. storočia. Senát vyzval spoločnosť Dassault Aviation, aby začala pracovať na modernizácii – ktorá by mohla zahŕňať loyal wingman UAV založený na európskom programe bojových dronov nEUROn – už v roku 2024 kvôli neistote okolo Future Combat Air System. Lietadlo FCAS by mohol stáť dvakrát až trikrát toľko ako Rafale, pričom prípadný vývoz by podliehal schváleniu nemeckým partnerom, uviedli senátori v novembrovej správe.
Kým FCAS nebude funkčný, Francúzsko bude potrebovať špičkovú stíhačku, ktorá zabezpečí vzdušnú zložku jeho jadrového odstrašenia, uviedol výbor pre obranu.

 

Rafale sa považuje za stíhačku 4,5 generácie, podobne ako Eurofighter Typhoon a Saab’s Gripen, a zahŕňa technológiu stealth, schopnosť dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť bez použitia prídavného spaľovania, zapojiť sa do boja za hranicou viditeľnosti.
Dassault Aviation uviedol, že existujúce objednávky Rafale, vrátane novej zmluvy, znamenajú, že výrobná linka lietadla bude aktívna počas nasledujúcich 10 rokov.

 

Najnovšia dohoda je prvým veľkým výdavkom podľa francúzskeho zákona o vojenskom rozpočte na roky 2024-2030 a podporí viac ako 7000 pracovných miest vo viac ako 400 spoločnostiach, uviedlo ministerstvo. Je príznačné, že Rafale nemohol uspieť v tendri na prezbrojenie slovenského letectva. Viaceré iné talentovanejšie a lepšie riadené ministerstvá obrany po celom svete tento stroj ešte zvažujú. Ide o napríklad o Uzbekistan, Kazachstan, Srbsko či Kolumbiu. V roku 2018 nebola výrobná linka Rafale vybookovaná na roky dopredu a bežne dostupný bol uniknutý materiál švajčiarskeho letectva. Ten porovnával Rafale pri plnení rôznych misií s porovnateľnými lietadlami vtedajšej doby a Rafale zvíťazil vo všetkých parametroch. Neskôr sa však Švajčiarsko po rôznych peripetiách rozhodlo kúpiť 36 amerických lietadiel piatej generácie F-35A Lightning II a 5 systémov PVO Patriot.

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. Google aj FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov