.
Aktuality, Letectvo,

Aero predviedlo lietadlo určené na výcvik budúcich českých pilotov F-35

Rok po začatí sériovej výroby predviedlo Aero vo vzduchu prvé lietadlo L-39NG určené pre LOM PRAHA a jeho Letecké výcvikové centrum Pardubice. Dodávka prvých dvoch cvičných lietadiel českému zákazníkovi je naplánovaná na tento rok.


 

 

Aero dodá celkovo štyri cvičné prúdové lietadlá L-39NG s opciou na ďalšie štyri stroje vrátane komplexného výcvikového systému. Súčasťou dodávky je okrem iného úvodný výcvik pilotov a pozemného personálu, špeciálne a výškové vybavenie, pozemné vybavenie vrátane úvodnej sady náhradných dielov, ako aj popredajná podpora tejto výcvikovej platformy. “Som veľmi rád, že sme mohli vo vzduchu ukázať lietadlo L-39NG vyrobené pre LOM PRAHA. Prvé dve lietadlá by mali byť dodané do konca tohto roka a dúfame, že do polovice roka 2025 budeme mať ďalšie dve. Uplatnenie opcie na ďalšie 4 lietadlá by podľa našich informácií malo ponúknuť potrebné kapacity na výcvik pilotov našej armády v súvislosti s obstaraním F-35 a tiež so zámerom LOM PRAHA cvičiť pilotov armád NATO v rámci programu NFTE (NATO Flight Training Europe). Lietadlo predstavuje komplexnú a nákladovo efektívnu výcvikovú platformu, ktorá je optimálnym riešením pre základný a pokročilý výcvik budúcich stíhacích pilotov Armády Českej republiky, ktorí budú využívať lietadlo piatej generácie F-35A Lightning II,” povedal Viktor Sotona, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti.

 

 

Centrum leteckého výcviku v Pardubiciach, ktoré tento rok oslávilo 20. výročie svojho vzniku, bude využívať české cvičné lietadlá L-39NG na základný a pokročilý výcvik pilotov českého letectva. Medzi významné investície CLV patrí aj výstavba úplne nového pozemného výcvikového strediska, ktorého súčasťou je aj hala s certifikovaným letovým simulátorom L-39NG (tzv. Simulátor plnej misie). “V súčasnosti intenzívne pripravujeme našu modernú infraštruktúru, špičkovú techniku a skúsený personál na prechod na nové cvičné lietadlá L-39NG, aby sme budúcim pilotom mohli ponúknuť najkvalitnejší letecký a taktický simulovaný výcvik, ako tomu bolo vždy v uplynulých dvoch desaťročiach. Výcvikový systém L-39NG chceme navrhnúť tak, aby pripravil pilotov na lietadlo F-35. Na tento účel sme už dostali súhlas od spoločnosti Lockheed Martin, pričom lietadlo L-39NG bolo schválené ako vhodná platforma na výcvik lietadiel F-35,” povedal Jiří Protiva, riaditeľ spoločnosti LOM PRAHA.

 

 

Ukážkový let lietadla L-39NG pre spoločnosť LOM PRAHA sa uskutočnil 12. júna na továrenskom letisku vo Vodochodoch, keď piloti Aero predviedli zákazníkovi letovú spôsobilosť a prevádzkovú pripravenosť lietadla. Štandardný program továrenského vzletu sa uskutočnil už skôr. Jeho cieľom je potvrdiť funkcie lietadla, najmä motora, systémov lietadla, avioniky, ako aj ovládateľnosť a správanie lietadla vo všetkých fázach letu od vzletu cez akrobáciu až po pristátie. Let prebieha v rozmedzí nadmorských výšok od 0 do 8 500 metrov a pri rýchlostiach od pádovej po maximálnu (Machovo číslo 0,8 alebo 900 km/h). Továrenskí piloti spoločnosti Aero predviedli správanie lietadla L-39NG v rámci jeho bežnej prevádzkovej obálky a potvrdili vysoký štandard, pokiaľ ide o letové výkony, avioniku a bezpečnosť.

 

Aero L-39NG ponúka robustnú konštrukciu s použitím najnovších výrobných technológií vrátane kompozitných materiálov, s vynikajúcou viditeľnosťou z kabíny a vysokou úrovňou ochrany pilota. Odolnosť voči nárazom vtákov výrazne zvyšuje tvrdený čelný panel kabíny a kompozitná konštrukcia nábežnej hrany krídla certifikovaná na rýchlosť až 650 km/h. Novovyvinuté integrálne palivové nádrže v krídle a centrálne plnenie paliva prispievajú k nízkym prevádzkovým nákladom lietadla a najlepšiemu doletu v triede.

 

Na sériovej výrobe lietadla L-39NG sa podieľa takmer 300 českých dodávateľov. Český výrobca otvoril v Brne aj ďalšie vývojové centrum, kde okrem iného vzniká technická dokumentácia pre L-39NG. Zmluva na dodávku štyroch lietadiel (s opciou na ďalšie štyri) pre Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA bola podpísaná 14. novembra 2022, pričom sériová výroba sa v Aere začne 10. mája 2023.

 

 

Spoločnosť AERO Vodochody AEROSPACE a.s. sa zameriava na vývoj, výrobu, údržbu a modernizáciu vojenských a civilných lietadiel a je najväčším výrobcom lietadiel v Českej republike a jedným z najstarších výrobcov lietadiel na svete. V oblasti vlastných lietadiel je Aero stálym partnerom viacerých vojenských vzdušných síl a má silné postavenie na trhu s vojenskými cvičnými a ľahkými bojovými lietadlami. S 11 000 vyrobenými lietadlami za 100 rokov svojej existencie, stovkami lietadiel L-39 Albatros, ktoré sú stále v prevádzke u desiatok vojenských prevádzkovateľov a množstva demo tímov, a najmä s novými lietadlami L-39NG sa Aero etablovalo ako líder na svetovom trhu cvičných prúdových lietadiel. V oblasti civilného letectva Aero spolupracuje s najväčšími výrobcami lietadiel na širokej škále projektov a je partnerom vo viacerých programoch zdieľania rizika, kde je zodpovedné nielen za výrobu a montáž leteckých zostáv, ale aj za ich vývoj.

Radka Černá

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov