Existovala schéma dodávok francúzskych súčiastok pre ruské stíhačky Su-30SM?
Vo verejnom diskurze na Ukrajine sa táto téma vyskytuje, bolo by dobré, keby sa do nej celým talentom neoprel rezort diplomacie, prípadne vyššie postavené figúry a figúrky. Najmä v spojení s populárnou tézou, že žiaden z cca 13 štátov, ktoré deklarovali úmysel sprostredkovať mierové rozhovory nemal na tom úprimný záujem, lebo na vojne najviac zarábajú. India ani Kazachstan v tomto poradí teraz spravidla neuzatvárajú prvú trojku, v absolútnom či relatívnom vyjadrení sa vedia umiestniť vyššie. Práve ich by sa mala týkať nová kauza. Údajný pašerácky chodník, ktorý mala Ruská federácia použiť na obídenie sankcií a získanie elektronických súčiastok pre svoje bojové lietadlá.
Aj na stíhačkách Su-30SM určených ruskému alebo bieloruskému letectvu sa mohli vyskytnúť francúzske komponenty avioniky, pre ktoré sa intenzívne hľadala domáca náhrada. Išlo o výrobky firiem Thales a Safrane:
Thales SMD55S/SMD66S multifunkčné displeje nahrádzané MFI-66.
Thales TLS2020 multimodálne prijímače pre presnú navigáciu a pristávanie nahrádzané VIM-95.
Thales TACAN-NC12 taktický navigačný systém náhrada pre Su-30 neznáma.
Safran SIGMA 95NAA inerciálny navigačný systém nahrádzaný BINS-SP-2.
Thales HUD-3022 head-up displej nahrádzaný IKŠ-1KI-1.
Ukážka fungovania HUD firmy Thales pre civilné lietadlo. Pilotovi poskytuje syntetický pohľad s premietaním kľúčových údajov. Nie je interferencia s head-down výstupmi na palubnej doske:
V prvej polovici septembra 2024 sa najprv objavili informácie, že Rusko by mohlo pokračovať v používaní vyššie uvedených systémov vďaka ich údržbe firmou z Kazachstanu. “Kazašský” článok autora vyšiel o dva týždne skôr, logicky preto podobnú informáciu nemohol obsahovať.
Malo sa to diať cez kazašskú firmu Analyst Research Consulting Group LLC (ďalej “ARC Group”), ktorú v roku 2014 založil v útlom veku 16 rokov Aldanazar Sagynbek. “Bosými nohami po snehu chodil” (týmito slovami hájil nemenovaný ukrajinský prezident svojho syna, ktorému sa v podnikaní začalo podozrivo dariť po jeho inaugurácii, úplná absencia umeleckej tvorby ako poľahčujúcej okolnosti v korupčných kauzách na Slovensku môže byť príznakom toho, že tamojšie anti-elity potrebujú nejakú formu terapie).
Typickými predmetmi podnikania pre firmy s jedným neplnoletým zakladateľom bývajú spravidla kúpa a predaj munície, zbraní, vojenského vybavenia a náhradných dielov, ako aj ich opravy a údržba. Svojho podnikateľského sna sa Sagynbek nikdy nevzdal a v roku 2018 sa jeho firma ARC Group stala distribútorom francúzskej firmy Safran.
Podľa dostupných informácií firma plánovala v októbri 2021 uzavrieť kontrakt na opravy komponentov firmy Thales (SMD55S, TLS2020 a HUD-3022) na stíhačkách Su-30SM v Kazachstane a Rusku, jeho konečná verzia z nasledujúceho mesiaca už podrobnosti vynecháva. V auguste 2022 mal generálny riaditeľ Rosaviaspeckomplekt P. Gricenko poslať spoločnosti ARC Group list, v ktorom načrtol plány opráv na rok 2022 (13 produktov, platba 1,45 milióna eur) a 2023 (88 produktov, platba 6,42 milióna eur). V liste zo dňa 9.12.2022 mal naopak Sagynbek informovať, že kazašskí technici absolvovali školenia na SMD55S/66S a HUD-3022. Následne mali podľa ukrajinských zdrojov odcestovať do Ruska, kde sa mohli podieľať na údržbe Su-30SM. Určitým problémom tejto verzie by mohlo byť to, že Rusko v auguste 2024 Kazachstanu dodalo ďalších 6 stíhačiek Su-30SM.
Správa o dodávke šiestich Su-30SM vzdušným silám Kazachstanu v auguste 2024, krajina ich teda aktívne používala už predtým, resp. aj počas výroby uvedených šesť kusov :
Aktuálne ešte majú Ukrajinci podozrenie, že indická flotila 262 lietadiel Su-30MKI môže predstavovať “loophole” (medzeru) pre zabezpečenie servisu a dodávok náhradných dielov pre ruské stíhačky prostredníctvom kazašského dodávateľa. Zdrojom týchto obáv má byť článok na portáli Defence.in. V ňom sa píše, že Francúzsko formálne požiadalo Indiu, aby sprísnila kontrolu vývozu komponentov avioniky stíhačiek Su-30, kvôli obave, že môžu byť nepriamo dodávané do Ruska, čím by sa obchádzali medzinárodné sankcie. India zatiaľ neodpovedala na žiadosť Francúzska. Treba však uviesť, že Rusko pravdepodobne s Indiou mohlo predtým rokovať o exporte stíhačiek Su-30 vyrobených licenčne v Indii, čím by si udržalo podiel svojich obrazcov na medzinárodnom zbrojnom trhu. Bez toho, že by ich samo vyrobilo a vystavovalo by tým potenciálnych kupcov možným sankciám zo strany západu.
Napríklad, pokročilá verzia rusko-indických stíhačiek pre Malajziu Su-30MKM by mala okrem francúzskych a ruských obsahovať napríklad varovný systém pred ožiarením laserom od juhoafrického výrobcu. Ani základná indická verzia Su-30MKI sa nezaobišla bez izraelských komponentov avioniky.
India má však sama akútny nedostatok bojových lietadiel, bude zrejme potrebovať aj ďalšie desiatky Su-30 a svoje doteraz vyrobené Su-30MKI by chcela upgradovať s využitím domácich komponentov. Konflikt na Ukrajine však spôsobuje zdržanie ich modernizačného procesu:
Medzinárodný trh so zbraňami bol veľmi komplexný už pred februárom 2022, nie všetko, čo sa ňom odohráva musí byť pre Ukrajincov naplnením obáv. Okrem toho, dejú sa zjavne aj závažnejšie veci. Prezident Putin usporiadal summit BRICS a ukázalo sa, že Rusko nie je v medzinárodnopolitickej izolácii. Prišiel aj generálny tajomník OSN, s ktorým sa kvôli tomu prezident Zelenský odmietol stretnúť v Kyjeve. Poslanec Blaha bol v Rusku a našiel tam nejaký “univermag” plný automatických pračiek. Vojna spôsobila nestabilitu v globálnom meradle a ak je príležitosť, takmer všetky štáty sa na nej snažia zarobiť. Na strane víťazov pritom nemusia stáť tí, ktorí v pomere k svojmu predchádzajúcemu bohatstvu získajú najviac.
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942