.
Aktuality, Pozemná technika,

Dostalo Rusko zásielku arabských ľahkých taktických obrnených vozidiel?

Opäť oveľa zložitejší príbeh, než sa v súčasnosti môže zdať. V zásade má ísť o to, že ruské vojská obdržali najmenej 20 vozidiel od firmy Streit Group buď priamo zo Spojených arabských emirátov, prípadne z Juhoafrickej republiky. To sa v niektorých západných aj ukrajinských zdrojoch berie ako fakt. Tu je ukážka o niečo obozretnejšieho prístupu, ktorý aspoň správu dáva do kontextu s rastom zbrojnej výroby v samotnom Rusku. Treba ale povedať, že ani jeden záber v celom príspevku nepochádza z videí, na ktoré sa odvoláva:


 

 

Autor článku videl a počul inkriminované dve videá. Skutočne sa zdá, že mohli byť ukradnuté z mobilov ruských vojakov. Jeden z nich má úprimnú radosť z riadenia vozidla, ktoré je na inej úrovni ako zrejme nákladný Ural, na ktorý bol vojak predtým zvyknutý (jeho vozidlo je na platforme Toyota Land Cruiser). V druhom prípade vojak hovorí autorovi známym slangom o tom, že sa podieľal na presune obrnených vozidiel, ktoré si sníma v hangári na mobilný telefón. Aby sme boli konkrétnejší, Rusko malo dostať tri typy vozidiel.

 

Spartan-SUT je výrobcom definovaný ako podporný úžitkový APC (Armoured Personnel Carrier – obrnený transportér, resp. obrnený automobil 4×4) s úrovňou ochrany STANAG II pre rýchle akcie a misie, ako sú mierové operácie alebo sprievod konvojov, hliadkovanie v mestách alebo na hraniciach. Obrnené bezpečnostné vozidlo SPARTAN-SUT je modulárne vozidlo, ktoré je úplne flexibilné a prispôsobiteľné na akúkoľvek úlohu. Trup SPARTAN-SUT je vyrobený z vysoko pevnej balistickej ocele CEN 1522. Výsledkom je bunka na prežitie, ktorá kombinuje vlastnú balistickú odolnosť, tuhosť podvozku a doplnkovú ochranu podlahy pred účinkami mín a výbuchov improvizovaných nástražných zariadení. Nákladový priestor v zadnej časti SPARTAN-SUT umožňuje rýchlu manipuláciu s prevážaným materiálom. Treba dodať, že vozidlo Spartan existuje aj vo verzii Monocoque, nemá teda plošinu pre náklad, ale je to ľahké obrnené vozidlo na prevoz pechoty s kapacitou 8 ľudí výsadku plus veliteľ a vodič.

 

Vozidlo Spartan-SUT:

 

V druhom prípade ide o vozidlo Cobra. Nie je možné určiť model, môže však ísť skôr o Cobra 2-LAMV. V takom prípade nejde o jednoznačne vojenské vozidlo. COBRA-LAMV je určená pre orgány činné v trestnom konaní a polovojenské zložky, prípadne na prepravu vojsk v nepriateľskom prostredí. Podľa výrobcu ponúka ideálnu kombináciu ochrany, mobility a užitočného zaťaženia, vďaka kompaktným rozmerom a vysokej mobilite je COBRA vhodná pre mestské prostredie a menej náročný terén. Štandardné vozidlo sa dodáva v trojdverovej konfigurácii, ktorá ponúka sedenie pre vodiča, veliteľa a šesťčlenný výsadok vzadu; môže byť tiež dodané v päťdverových variantoch a ako Vehicle Borne Assault System (VBAS) pre špeciálne sily pri útokoch na budovy a lietadlá. Má opancierovaný trup a podlaha dokáže odolať výbuchom a črepinám granátov. Ochranu je možné ďalej vylepšiť voliteľným pridaním keramických alebo kompozitných pancierových dosiek, podlahových rohoží proti účinkom výbuchov a sieťovej ochrany proti pouličným nepokojom.

 

 

Vozidlo Cobra-LAMV:

 

V treťom prípade môže ísť o vozidlo Cougar-LAMV. Ten výrobca definuje ako malý, agilný a veľmi schopný ľahký obrnený transportér s vynikajúcou nosnosťou na ceste aj v teréne. COUGAR je navrhnutý pre operácie s potrebou vysokej mobility v meste aj na vidieku, môže prepravovať 8-člennú posádku, vodiča a veliteľa. Vozidlo je dostupné so štandardnou výbavou, ako sú pneumatiky run-flat, klimatizácia a 2-bodové zámky dverí. Voliteľná výbava zahŕňa vyslobodzovacie navijaky, ťažný čap a balistickú ochranu skiel. COUGAR ponúka nákladovo efektívnu a spoľahlivú platformu, môže byť vybavený vežou s guľometom kalibru až 12,7 mm alebo rôznymi zbraňovými stanicami podľa potrieb pre zákazníka.

 

Vozidlo Cougar-LAMV:

 

Samozrejme, v extrémnom prípade z toho vzniklo podozrenie, že sa proti Ukrajine spolčil v Kazani globálny juh a štáty BRICS začali Rusku hromadne dodávať zbrane. Zrovna kategória ľahkých taktických obrnených vozidiel, ktoré sú postavené na komerčných podvozkoch Toyota Land Cruiser a Ford F-550. To je niečo, čo však Rusko objektívne potrebuje na zvýšenie taktickej mobility svojich vojsk.

 

 

K tomu treba uviesť.
1. Nie je jasné, či sú uvedené vozidlá v Rusku, prvé zmienené video by pravdepodobne bolo možné geolokalizovať, čo sa neurobilo, jediným príznakom je jazyk, ktorým sa na ňom hovorí a možná prítomnosť GAZ Tigr, čo samo osebe nezaručuje, že bolo nasnímané v Rusku a nie napríklad na základni nejakej súkromnej vojenskej organizácie v zahraničí, ktorá môže mať rusky hovoriaci personál. Streit Group napríklad v minulosti spolupracovala v Wagnerom na vývoji vozidla Condor/VPK-Ural.

 

2. Ak by aj vozidlá boli v Rusku, nie je z ničoho zrejmé, že boli dodané ruským vojskám a budú použité v boji. Môže ísť o dodávku malého počtu vozidiel, ktoré mohli byť len prenajaté na porovnávacie skúšky s ruskými analógmi vyvíjanými ruskými zbrojovkami. Mohlo tiež ísť o vozidlá dodané súkromným bezpečnostným službám, ktoré poskytujú komerčné služby svojim klientom. Mohli byť dodané aj na humanitárne potreby pre organizácie pôsobiace na hraniciach s Ukrajinou, kde môžu dodávať zásoby alebo evakuovať ľudí v prípade hrozby delostreleckých prepadov.

 

3. Nie je jasné, či komukoľvek dodala vozidlá priamo firma Streit Group. Je fakt, že ako každý komerčný subjekt potrebuje predávať, má v zásobe stovky hotových výrobkov a dňa 25.2.2023 slávnostne inaugurovala najväčší súkromný závod na výrobu obrnených vozidiel na svete v postavený v slobodnej ekonomickej zóne Ras Al Khaimah. Ako však už bolo naznačené v bode jedna, má aj celosvetovo množstvo kooperačných väzieb na výrobu obrnených vozidiel. Ak by chcel byť autor veľmi zlý, vytiahne priamo z wikipedie, že na výrobu vozidiel Spartan a Cougar má licenciu aj ukrajinský KrAZ. Teoreticky sa teda nedá vylúčiť, že to on ich dodal Rusku. Ale môže platiť aj to, že vozidlá boli licenčne vyrobené v Rusku, kde mala mať firma Streit Group výrobnú prevádzku alebo kooperáciu od augusta roku 2009. Obrnené bojové vozidlo/obrnený transportér 6×6 Varan, ako aj MRAP Typhoon používajú podvozky ruskej firmy KamAZ. Terénnemu špeciálu Shaman-8×8 sa ani príliš nemenilo meno, Streit group ho vyvíjala na báze Šamanu ruskej firmy Avtoros.

 

 

Nakoniec vyššie spomenuté inkriminované vozidlo GAZ Tigr tiež firma Streit Group vyvíjala spoločne s ruskou skupinou GAZ Group do podoby exportného modelu nazvaného v katalógu Streit Group ako Falcon-APC. Uvidíme ako sa to vyvinie.

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho,  je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov