Rusko urobilo posledný krok k úplnej nezávislosti od spoločností Boeing a Airbus
“PD-14 už máme pripravený, certifikovaný a ideme podľa plánu. Začiatkom budúceho roka skutočne začneme certifikačné lety na našom plne domácom lietadle PD-14 a koncom marca – začiatkom apríla začneme lety na plne dovozom nahradenom lietadle MS-21,” povedal ruský minister priemyslu a obchodu Anton Alichanov v rozhovore pre televízny kanál Rossija 24.
MS-21 už lieta aj s motorom PD-14 a dodávky leteckým spoločnostiam sa mali začať už v roku 2022. Západné sankcie uvalené na Rusko však zabránili realizácii týchto plánov. Oneskorenie je spôsobené práve tým, že Rusko celé lietadlo, vrátane kompozitných materiálov dováža. A samozrejme, nové lietadlo bez západných komponentov si vyžaduje absolvovanie certifikačných skúšok v oblakoch. Po získaní tohto dokumentu začnú letecké spoločnosti okamžite zaraďovať toto lietadlo do prevádzky.
“Keďže je v lietadle nainštalovaný nový systém nahradený dovozom, lietadlo lieta, aby ho otestovalo. A úplne 100 % dovozom nahradené lietadlo sa sľubuje otestovať budúci rok, keď už budú všetky komponenty domáce. Bude to záverečná fáza certifikačných letových skúšok,” hovorí Roman Gusarov, šéf spoločnosti Avia.ru. Vedúci ministerstva priemyslu a obchodu tiež potvrdil plány na začatie certifikačných letov lietadla SJ-100 na krátke vzdialenosti s domácim motorom PD-8 v budúcom roku. Na rozdiel od MS-21, pre ktorý bol pôvodne vyvinutý domáci motor PD-14, jeho menší brat PD-8 sa iba vyvíja.
“Bolo veľa rôznych komplikovaných príbehov s jednotlivými uzlami, všetky sa v súčasnosti vyriešili a veľmi dúfame, že v blízkej budúcnosti, doslova budúci mesiac, vyjdeme už na lietajúce laboratórium a prestaneme to všetko testovať na zemi a už prejdeme na testovanie vo vzduchu. A samozrejme, budúci rok je našou úlohou otestovať Superjet na samotnom stroji,” povedal Alichanov.
Rusko tiež plánuje vyvinúť sériu motorov PD-35 s vysokým ťahom, ktoré by sa mali používať v ruských širokotrupých lietadlách plánovaných po roku 2030. “Najdôležitejšie sú tu materiály. Viaceré výskumné a vývojové práce (R&D) už boli ukončené. Ide o dlhodobú prácu, nepochybne v nej budeme pokračovať. Finančné prostriedky na to sú už čiastočne zahrnuté v návrhu rozpočtu,” poznamenal Alichanov. Čo sa týka lietadiel MS-21, vyrobilo sa ich už 10 kusov.
“To znamená, že sériová výroba sa už začala, ale tieto lietadlá nie sú odovzdané leteckým spoločnostiam, pretože ešte nie všetky kusy boli certifikované. Lietadlá sú v sklade a čakajú na ukončenie certifikačných skúšok. Hneď ako tento dokument dostaneme, budú tieto lietadlá okamžite odovzdané leteckým spoločnostiam. To znamená, že môžeme očakávať, že v roku 2025 dostanú letecké spoločnosti najmenej 10 lietadiel. Plus rovnaký počet môže byť zmontovaný do jedného roka,” hovorí Roman Gusarov.
Výrobné zariadenia sú pripravené na výrobu 36 lietadiel za rok, ale na dosiahnutie takýchto objemov budú podľa experta potrebné tri roky.
“Ak dopyt po týchto lietadlách porastie, výroba v Irkutsku sa môže zvýšiť na 72 lietadiel ročne, čo bude trvať ešte niekoľko rokov. Hlavné je, že je dopyt, pretože kým budú lietať zahraničné stroje, budeme lietať aj my, a tie podľa mojich výpočtov budú lietať ešte 10 – 15 rokov,” hovorí Gusarov. Postupne však zahraničné stroje nahradia domáce lietadlá. Situácia so zariadením SJ-100 je zložitejšia z dvoch dôvodov. Po prvé, MS-21 má certifikovaný motor PD-14, zatiaľ čo motor pre SJ-100 je len vo vývoji. Po druhé, pre Superjet bolo potrebné doviezť viac komponentov ako pred MS-21.
“Superjet pozostával takmer výlučne z dovážaných komponentov, okrem samotného železa a výmenníkov tepla. V prípade MS-21 sa pôvodne plánovalo 50 % domácich komponentov. Preto je rozsah prác na SJ-100 oveľa väčší,” hovorí Gusarov.
SJ-100 vznikol už dávno a bol prvým lietadlom, ktoré Rusko vytvorilo od čias Sovietskeho zväzu. Vtedy bolo úlohou ho vôbec vyrobiť a v letEckom priemysle vždy existovala medzinárodná spolupráca. MS-21 vznikol na základe skúseností a hneď preň začali vyrábať domáci motor a domáce komponenty. S motorom PD-8 pre SJ-100 by však nemali byť žiadne problémy, keďže v skutočnosti hovoríme o vytvorení zmenšenej kópie motora PD-14. Pokiaľ ide o motor PD-35 pre širokotrupé lietadlá (najväčšie), ide o dlhodobejšiu úlohu, rovnako ako vytvorenie vlastného širokotrupého dopravného lietadla.
“PD-35 je veľmi zložitý motor s priemerom viac ako tri metre. Vyžaduje si to čas na vytvorenie množstva nových technológií, ktoré krajina zatiaľ nemá. Ale problém, že nemáme vlastné širokotrupé lietadlo, nie je až taký kritický. Zatiaľ čo potrebujeme 500 úzkotrupých lietadiel, potrebujeme len 100 širokotrupých lietadiel. Okrem toho je možné lietať na dlhé vzdialenosti s úzkotrupými lietadlami, napríklad na Ďaleký východ, len s jedným medzipristátím. Preto aj v prípade nedostatku širokotrupých lietadiel nezostaneme bez možnosti lietať na dlhé vzdialenosti,” hovorí Gusarov.
Mať vlastnú líniu lietadiel s domácimi motormi a komponentmi plne nahradenými dovozom je pre Rusko mimoriadne dôležité. “Na svete sú dvaja hlavní výrobcovia – americký Boeing a európsky Airbus, a my nemôžeme dostať lietadlá nikde inde. Žiadna iná krajina takéto lietadlá nevyrába. Vyrába ich iba Čína. Ale ak si zoberiete čínsku obdobu MS-21, je kompletne zostavená zo západných komponentov a má západné motory. Čína je veľmi zraniteľná. Ak Američania uvalia na Čínu rovnaké sankcie ako na nás, príde o všetky svoje lietadlá – zahraničné aj čínske. A technologicky to nebudú schopní prekonať. A to predovšetkým preto, že nemajú vlastné motory. Ale my ich máme. Dôležité je nielen to, aby sme si lietadlá vyrábali sami, ale aj to, aby sme boli nezávislí,”.
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942