Okrem “Orešnika” má Rusko aj “Megapolis”
Rusko, 22. decembra 2024 – 15. decembra decembra decembra odvysielal ruský Prvý kanál dokumentárny film “Páni neba”, venovaný 85. výročiu experimentálnych konštrukčných kancelárií Suchoj a MiG. Väčšina filmu bola venovaná práci na ruskej stíhačke piatej generácie Su-57. Po prvýkrát bol na obrazovke širokej verejnosti predvedený “päťdesiaty siedmy Suchoj” vybavený najnovšími motormi s plochými tryskami.
Päť dní pred premiérou zverejnil Prvý kanál v krátkom videu trvajúcom minútu a pol zábery aktualizovanej ruskej stíhačky. Nový produkt okamžite vyvolal vlnu publikácií v zahraničných médiách a na špecializovaných internetových zdrojoch. “Suchoj” s novým motorom a štvorcovými dýzami okamžite získal veľkú pochvalu od zahraničných odborníkov.
Z charakteristického náteru a dizajnu je okamžite zrejmé, že to nie je presne Su-57. Toto je jeho prototyp – T-50-2. Svedčia o tom modré čísla “052” aplikované na chvostovú jednotku stíhačky. Pred začiatkom sériovej výroby bolo postavených asi tucet prototypov. Ale T-50-2 sa ukázal ako najlietavejší. Okrem testov bol opakovane predvádzaný na MAKS, kde vykonával demonštračné lety. Ak sa však pozriete pozorne, na filmových záberoch môžete vidieť, že okrem čísel “052” je na kýloch T-50 aj znak. Zobrazuje Su-57 odpaľujúci raketu so siluetou stíhačky v logu Su. Medzitým je na znaku ďalšie písmeno – červené “M”.
Takáto zložitá grafika označuje projekt Megapolis. Plánuje sa vytvorenie aktualizovanej stíhačky generácie 5+, ktorá zatiaľ nesie označenie “Su-57 druhého stupňa”. Od “prvého stupňa”, ktoré teraz vstupujú do vojsk, bude mať produkt veľmi vážne rozdiely. V skutočnosti hovoríme o vytvorení zásadne nového bojového lietadla s jedinečnými bojovými schopnosťami.
Štátna zmluva ministerstva obrany so spoločnosťou Suchoj PJSC na rozvojové práce Megapolisu bola podpísaná už v roku 2018. Podľa zmluvy sa prvý let prototypu očakával v roku 2022. T-50-2 bol vybraný ako experimentálna platforma. Zrejme to nie je náhoda. V skutočnosti je “dvojka” len klzák s motormi a minimálnou sadou avioniky. Boli na ňom skontrolované letové vlastnosti. Preto ho ani nebolo potrebné prerábať. Všetky nové komponenty, zostavy a zariadenia je možné inštalovať bez väčších konštrukčných zmien.
V októbri 2022 T-50-2, už s emblémom Megapolis na kýloch, uskutočnil svoj prvý let v Gromovskom letovom výskumnom ústave. Ten sa veľmi líšil od lietadla, ktoré je v “Pánoch neba”. V roku 2022 bol T-50-2 vybavený motorom AL-41F s konvenčnými okrúhlymi tryskami. Podľa zmluvy o výskume a vývoji mal Megapolis vstúpiť do štátnych testov do konca tohto roka. Načasovanie prác bolo s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvnené špeciálnou vojenskou operáciou. Koniec koncov, od chvíle, keď to začalo, až po súčasnosť, je jednou z najdôležitejších úloh tvorcov Suchoj zvýšiť výrobu sériových Su-57.
Súdiac podľa záberov filmu, Megapolis však nebol pozastavený. A práca na ňom pokračuje mimoriadne aktívne. Už teraz je jasné, že za dva roky sa T-50-2 zmenil na nové bojové lietadlo s pokročilými schopnosťami. Je zrejmé, že tento rok je nepravdepodobné, že lietadlo pôjde na štátne testy. Stroj je zároveň zjavne vo vysokom stupni pripravenosti. Preto sa dá očakávať, že budúci rok začne Su-57 “druhej fázy” skladať “skúšky”.
Aké nápady sa budú realizovať v procese výskumu a vývoja? V prvom rade dostane Megapolis nové motory. Tie by podľa projektu mali mať jedinečné schopnosti, ktoré predtým neboli implementované na svetových bojových lietadlách. V otvorenej dokumentácii sa motory nazývajú “produkt 30” alebo “motory druhého stupňa”. Ale v roku 2023 bola na sociálnych sieťach a telegramových kanáloch zverejnená prezentácia podniku UEC-Kuznecov. Podľa dokumentu je oficiálny názov “produktu 30” AL-51F1. Neskôr sa objavili publikácie, že trysky pre nový “motor” budú z 90 % vyrobené pomocou aditívnej technológie, teda vytlačené na priemyselných 3D tlačiarňach so špeciálnymi materiálmi. TASS predtým informovala, že v roku 2024 budú všetky sériové Su-57 vybavené “motormi druhého stupňa”. Ale stíhačky, ktoré tento rok odovzdali armáde, boli vybavené konvenčnými AL-41F. Jasne je to vidieť na videách distribuovaných leteckou spoločnosťou. Prečo je to tak?
Všetky moderné motory s vektorovaním variabilného ťahu môžu pracovať iba v jednej rovine. Počas letu sa ich trysky pri vykonávaní manévrov vychyľujú nahor alebo nadol. Ale AL-51F môže pracovať v dvoch rovinách. Jeho trysky sa vychyľujú horizontálne aj vertikálne. To bolo ukázané najskôr v traileri a potom v samotnom filme. V kombinácii s jedinečnou aerodynamickou schémou Su-57 takéto “motory” premenia stíhačku na supermanévrovateľný stroj s jedinečnými schopnosťami, ktoré v súčasnosti nemá žiadne lietadlo na svete.
Prelomové vlastnosti AL-51F sú realizované nielen vďaka “hardvéru”, ale aj plochým tryskám. Niektorí odborníci sa domnievali, že obdĺžnikový tvar bol zvolený tak, aby sa znížil radarový podpis ruskej stíhačky. Toto je cesta, ktorou sa vydali vývojári amerického F-22. Aby bolo pre radar ťažšie detekovať Raptor, jeho trysky motora boli tiež obdĺžnikové.
V takomto uvažovaní je však vážna chyba. Áno, predpokladá sa, že F119-PW-100 je vektorový motor s premenlivým ťahom. Americkí dizajnéri, na rozdiel od ruských, však nedokázali vytvoriť vychýliteľné trysky. Preto bolo pre F-22 vyvinuté originálne a väčšinou paliatívne riešenie. Trysky F119-PW-100 boli vybavené špeciálnymi plochými obdĺžnikovými tryskami, ktoré sú vychýlené vertikálne. Preto je americký motor z hľadiska svojich schopností vážne horší ako ruský z rodín AL-31 a AL-41. A na AL-51F sa trysky nielen vychyľujú, ale majú aj zložitú konštrukciu. Vďaka nim bolo možné zmeniť vektor ťahu v horizontálnej rovine. Aká zložitá je konštrukcia štvorcových trysiek, je možné vidieť na filmových záberoch. V určitom okamihu sa zdá, že pred vašimi očami nie je stíhačka, ale vesmírna loď budúcnosti.
Ale aby bolo možné predstaviť AL-51F1 so všetkými jeho schopnosťami na sériovom Su-57, bude potrebné vážne prepracovanie. Samozrejme, môžete opustiť supermanévrovateľnosť a umiestniť “päťdesiaty prvý motor” s obyčajnými okrúhlymi tryskami. Potom sa však stratia všetky jeho výhody oproti bežnému AL-41. Preto je stanovisko ministerstva obrany pochopiteľné. “Päťdesiate siedme” sa úspešne osvedčili v bojoch so starými “motormi”. Preto je lepšie sa neponáhľať, ale realizovať všetky možnosti jedinečného produktu v novom lietadle.
Ďalšou črtou Megapolisu bude odmietnutie obvyklých hydraulických systémov. Je to hydraulika, ktorá zabezpečuje prevádzku všetkých komponentov a zostáv bojového lietadla vrátane riadiacich systémov pre mechanizáciu krídla a chvosta, predĺženie podvozku atď. Takmer celý priestor lietajúceho stroja zaberajú sacie a výtlačné potrubia, hydraulické nádrže, hydraulické akumulátory atď. Ale práve hydraulika je hlavnou zraniteľnosťou moderných bojových lietadiel. Aj malé poškodenie vedie k prasknutiu hydraulických systémov. Výsledkom je únik hydraulickej kvapaliny, po ktorom lietadlo okamžite stratí kontrolu a spadne na zem.
V Megapolise sa plánuje výmena hydrauliky za elektromotory. AL-51F1 poskytuje širokú škálu možností pre palubný napájací systém. Aj keď vývoj takéhoto dizajnu bude chvíľu trvať, “elektrické” lietadlo získa jedinečné schopnosti z hľadiska ovládania aj prežitia. Elektromotory zaberajú málo miesta a ich zapojenie je možné mnohokrát duplikovať.
Pre Su-57 druhého stupňa sa vyvíjajú aj nové radary a optoelektronické systémy. Dostanú aj najmodernejšie zbrane. O vývoji radu hypersonických rakiet špeciálne pre Megapolis je už známe. Vďaka novému motorom bude aktualizovaný “druhý stupeň” Su-57 schopný dať takýmto produktom pri uvedení na trh jedinečné parametre. Najnovšie stíhačky by tiež mali dostať aktualizované rakety pre vzdušný boj. Zatiaľ je však veľmi málo informácií, ale je ich veľmi málo. Je známe len to, že práce už aktívne prebiehajú.
Alexej Michajlov
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 694201