Portugalské paralely so Slovenskom sa skončili pri type A-29N
Kde N znamená NATO. Typová skladba portugalského letectva pripomínala tú, ktorú by chcel vidieť súčasný slovenský minister obrany R. Kaliňák. Základom je stíhačka F-16 AM (24 kusov jednomiestna) a F-16BM (4 spárky). Po konci studenej vojny nahradila predtým používané palubné útočné lietadlo LTV A-7 Corsair II, ktoré bolo jedným zo základných typov používaných počas vietnamskej vojny na amerických lietadlových lodiach. Malo ich aj Thajsko a chudobné štáty NATO, v Portugalsku skončili v roku 1999 a v Grécku dolietali v roku 2014.
Portugalské stíhačky F-16 boli z druhej ruky v základných verziách A/B neskôr modernizované podľa štandardu MLU na verzie AM/BM. Ich zaradením do výzbroje sa koncom minulého tisícročia obnovila spôsobilosť portugalského letectva zabezpečovať protivzdušnú obranu štátu, nakoľko A-7 neboli určené pre stíhanie a vzdušný boj.
Portugalsko nevyužilo možnosť modernizovať svoje F-16 na štandard F-16V, ktorý si objednalo Slovensko z obnovenej výroby F-16. Dňa 12.4.2024 bolo oznámené, že Portugalsko F-16 nahradí rovnakým počtom 28 lietadiel piatej generácie F-35 Lightning II. Ide o klasickú verziu, ktorá sa používa z pozemných leteckých základní. Ako už bolo uvedené, pomer výmeny je 1:1.
S odstupom štvrťstoročia tú máme podobnú situáciu, v roku 2024 začali F-16V nahrádzať slovenské Mig-29, ktoré sa hodili skôr už len na ten vzdušný boj so svojou finálnou konfiguráciou výzbroje (Izrael na ne ponúka zábavnejšie hračky, na Ukrajine dostali leteckú muníciu z USA a Francie), zatiaľ čo v Portugalsku nahradili F-16 stroje A-7, ktoré sa práve na ten vzdušný boj nehodili.
Pokiaľ ide o dopravné letectvo, Portugalsko používalo 7 európskych viacúčelových dopravných lietadiel EADS/Airbus/CASA-295. Ich dopravné schopnosti boli na ďalších 5 strojoch portugalskej verzie C-295 MPA/Persuader rozšírené, používajú sa aj na námorné hliadkovanie a protiponorkové operácie. Dohromady teda 12 strojov C-295, ktoré prišli skôr než slovenské C-27J Spartan, Portugalsko sa však nechystá ich vyradiť. Naopak potrebovalo by viac strojov verzie Persuader, ale z ekonomických dôvodov na námorné hliadkovanie a protiponorkový boj používa aj bývalé holandské a nemecké P-3C CUP+ Orion v počte asi 9 aktívnych kusov.
Fínsky C-295 operuje na diaľničnom úseku:
Portugalsko má aj 4 staršie americké štvormotorové turbovrtuľové stroje Lockheed C-130H Hercules, ktorých výroba sa začala v roku 1974 a celkovo bolo vyrobených 308 kusov.
Portugalský C-130H
Neskôr boli Herculesy na výrobnej linke nahradené verziou C-130J Super Hercules. Tie sa vyrábajú dodnes, minister Kaliňák však hovoril o ich konci, nevedno z čoho vychádzal vo svojich súmračných predstavách. Poznámka ministra Kaliňáka o konci Herculesov/Super Herculesov nasledovala zhruba po čase 01:01:30:
Riaditeľ firmy Lockheed pre vzdušnú mobilitu a námorné misie Larry Gallogly v júni 2024 pri odovzdávaní 6 lietadiel C/KC-130J Super Hercules Nemecku uviedol, že v skutočnosti má byť zabezpečená ich produkcia aj v 30. rokov 21. Storočia. Uviedol ich výhody oproti hlavnému konkurentovi. Bez priameho odkazu na Embraer C/KC-390 Gallogly tvrdí, že štvormotorový C-130J ponúka prevádzkové výhody.
“Presúvame vybavenie ďalej a spálime oveľa menej paliva ako dvojmotorové prúdové dopravné lietadlo,” hovoril. “Táto rýchlosť je drahá.” Slovensko si to však samozrejme môže dovoliť, najmä za predpokladu, že objednané dopravné lietadlá sa hneď pokazia a tým pádom nebudú vôbec lietať.
Akokoľvek, portugalské staré C-130H by mali skutočne nahradiť 3 brazílske Embraer KC-390, na montáži ktorých sa podieľa domáci aerokozmický výrobca OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal S.A.
Pokiaľ ide o vrtuľníky, minister Kaliňák snáď uviedol, že Portugalsko používa ozbrojené verzie UH-60, v tomto prípade môže mať informácie navyše, pre účely daného článku však vôbec nie je potrebné aby bol korektný a presný (Kolumbia). Na doplnenie ľahkých úžitkových AgustaWestland AW119 v počte 7 kusov a 12 stredných až ťažkých helikoptér AgustaWestland AW101 si Portugalsko skutočne objednalo 9 UH-60. Podľa dostupných informácií tieto stroje z druhej ruky nechalo Portugalsko upraviť skôr pre misie ako je hasenie lesných požiarov a to hneď v dvoch firmách, ktoré sa podobnými projektmi zaoberajú.
Najprv si Portugalsko objednalo v roku 2023 úpravu 6 strojov od firmy Arista Aviation, ktorá je súčasťou United Aero Group. Prezentácia odovzdania prvého z portugalských Blackhawkov:
Neskôr v roku 2024 získalo Portugalsko 3 stroje UH-60 upravené firmou Ace Aeronautics, ktorej CEO v prezentácii uviedol, že dodali aj dva stroje susednej Ukrajine, čo predtým nebolo známe. Práve táto firma zrejme dala ponuku aj Slovensku.
Čierny jastrab v Portugalsku:
Pre účely daného článku nebolo dôležité, akú výzbroj prípadne portugalské UH-60 dostali, skôr fakt, že bolo možné usporiadať súťaž firiem, ktoré upravujú dokonca najstaršiu verziu UH-60A. Vec, ktoré bude pravdepodobne cenzurovaná v nezávislých mienkotvorných masmédiách. Vrátane možnosti, že by skúmali kooperačné väzby na existujúce slovenské opravárenské podniky ako napríklad Letecké Opravovne Trenčín, pri uplatnení direct offsets na zvýšenie schopností domáceho priemyslu.
Pokiaľ ide o cvičné a ľahké bojové lietadlá, po skončení studenej vojny získalo Portugalsko až 50 prúdových Dassault/Dornier Alpha Jet, ktoré nahradili dovtedy používané Fiat G.91 na účely blízkej leteckej podpory a tiež prúdové Cessna T-37 na pokročilý pilotný tréning. To bolo v roku 1993, dnes už žiaden Alpha Jet Portugalsko nemá a stálo pred úlohou náhrady cvičných a ľahkých bojových strojov.
Vybralo si brazílsky A-29N, stalo sa úvodným klientom pre Super Tucano vo verzii prispôsobenej požiadavkám NATO. Vybralo si tak úspornú turbovrtuľovú alternatívu prúdovým cvičným a ľahkým bojovým lietadlám, s nižšími nákladmi na prevádzku a údržbu.
Verzia A-29N bude naviac obsahovať vybavenie požadované NATO, vrátane dátovej komunikácie a bude prispôsobená pre operácie s jedným členom posádky. Dostupné budú simulátory používané na výcvik, ktoré majú zahŕňať technológiu virtuálnej reality, rozšírenej reality a zmiešanej reality. Portugalsko sa nakoniec rozhodlo kúpiť 12 úplne nových lietadiel, napriek tomu, že v roku 2022 mu boli výhodnejšie ponúknuté aj olietané kusy.
Ako vyplýva z tlačovej správy výrobcu, dňa 16.12.2024 portugalské ministerstvo národnej obrany podpísalo zmluvu so spoločnosťou Embraer (NYSE: ERJ/B3: EMBR3) na akvizíciu 12 lietadiel A-29N Super Tucano. Tým sa Portugalsko stane prvým nosným zákazníkom novej verzie pokročilého cvičného a ľahkého útočného lietadla. Má sa používať najmä pre pokročilý výcvik pilotov, ľahké útočné misie, blízku leteckú podporu (CAS) a ozbrojené spravodajské, pozorovacie a prieskumné misie (Armed ISR). Dá sa použiť aj na Air Patrol a Air Escort (vytrvalosť vo vzduchu 6,5 hodiny, bez prídavných nádrží s interným palivom 695 litrov, pre motor PT6A-68/3), Air Interdiction (izolácia bojiska, zabraňuje sa v prísune a odsune zásob a posíl a pod.), kontrolu hraníc a nácvik JTAC, prípadne FAC (v podstate navádzanie a vyhodnocovanie terminálnych efektov vzdušných úderov zo zeme). Neskôr môžu mať takéto lietadlá svoj zmyslel aj pri stíhaní prieskumných a útočných, kamikadze dronov, aj improvizovaných.
Super Tucano má palubné zbrane v podobe dvoch guľometov kalibru 12,7×99 mm s dotáciou 200 na hlaveň a má integrované lacnejšie a staršie protilietadlové strely krátkeho dosahu, ktoré sa skladovali na horšie časy: americká AIM-9L (verzia nasadená začiatkom 80. rokov minulého storočia, dosiahla značný úspech na britských lietadlách s kolmým štartom Harrier a Sea Harrier proti argentínskym stíhacím a útočným lietadlám vo falklandskej vojne), brazílska MAA-1 Piranha (vývoj domácej brazílskej strely začal v panickom móde, po prehre Argentíny vo falklandskej vojne, mala najprv prekonať a nahradiť už neúčinné americké strely AIM-9B, neskôr modernejšiu verziu AIM-9E, dostrel aktuálnejších modifikácií bol 8-10 km rýchlosť Mach 2), pripravuje sa integrácia modernejšej brazílskej strely MAA-1B (vo výrobe od 2013, dostrel 12 km, cena okolo 300 tisíc USD, pravdepodobne nedosahuje úrovne izraelskej strely Python-4), Python-3 (staršia izraelská strela, ktorá dosiahla minimálne 35 zostrelov vo vzdušných bojoch v Libanonskej vojne v roku 1982, Čína ich pod dojmom týchto úspechov kúpila 3000 kusov v roku 1983, dostrel asi 15 km a rýchlosť Mach 3,5), ako aj Python-4 (vo výzbroji od 1990, začiatkom tisícročia nahradená Python-5).
Správa o kúpe 12 lietadiel A-29N Portugalskom za 200 miliónov Eur
Verzia A-29N Super Tucano má pokročilú avioniku, komunikačné systémy špecifické pre NATO a ďalšie nezverejnené nové schopnosti prispôsobené operačným požiadavkám Portugalska. Mali by však zahrňovať najmodernejšie technológie na presnú identifikáciu cieľa, zbraňové systémy a spomenutý komplexný komunikačný balík. Avionika HMI (rozhranie človek stroj). Lietadlo má robustný drak pre prevádzku z nespevnených vzletových a pristávacích dráh, v náročných prostrediach bez infraštruktúry. Okrem toho má lietadlo podľa výrobcu znížené požiadavky na údržbu a ponúka vysokú úroveň spoľahlivosti, dostupnosti a pripravenosti na nasadenie a štrukturálnej integrity s nízkymi nákladmi na životný cyklus výrobku.
Zahraničná správa o A-29 Super Tucano, ktoré sa vyrábali aj v USA
Brazílsky výrobca sa vo svojej tlačovej správe chváli tým, že A-29 Super Tucano je svetovým lídrom vo svojej kategórii s viac ako 260 objednávkami, ktoré absolvovali vyše 570 000 letových hodín, z toho 60 000 v boji. Tu treba povedať, že podiel na týchto bojových misiách má okrem Brazílie (drogové kartely) a Afganistanu (do pádu Kábulu) aj Kolumbia. Tá je zaujímavá tým, že používala súbežne A-29 aj UH-60, pričom ide aj o špecializované ozbrojené útočné verzie ako AH-60L Arpía IV.
Nie je teda dôležité, čo sa snažil povedať minister Kaliňák vo vzťahu k portugalským ozbrojeným UH-60. Etalónom súčinnosti turbovrtuľových útočných lietadiel a ozbrojených transportných helikoptér bola Kolumbia, kde vykonávali spoločné operácie proti FARC. Portugalsko zaplatí za 12 nových A-29N 200 miliónov Eur, ešte sa aj má podieľať na ich výrobe.
Je otázka, či z toho nevyplývajú nejaké možnosti aj pre Slovensko, ktoré plánovalo obnovu cvičného letectva podobne ako Portugalsko. Kombinácia turbovrtuľového lietadla a ozbrojenej transportnej helikoptéry mohla byť cenovo a nákladovo efektívnejšia, než izolovaný nákup útočných helikoptér, ktorý bol odmietnutý. O ich potrebnosti alebo zbytočnosti nás možno ešte presvedčí prípadný ich nákup Ukrajinou.
Treba sa však na vec pozrieť aj v rovine teórie alternatívnych nákladov. Či nemôže chudobné a nešťastné Slovensko za svoje (požičané) peniaze získať viac hodnoty, ak pri prípadnej potrebe riešiť offset za samohybné húfnice pre Brazíliu nekúpi vojenské dopravné lietadlá. Pričom prúdové má minister Kaliňák na mysli, keď už predtým vzdušné sily nedokázali prevádzkovať jednoduchšie turbovrtuľové L-410, prípadne C-27J Spartan. A najmä, ak má byť slovenská letka ministerstva vnútra najväčšia v strednej Európe…
V tejto súvislosti zaslal Armádny magazín Ministerstvu obrany už druhú sériu otázok v tomto desaťročí, odpoveď však opäť neprišla. Minister Kaliňák zrejme radšej rozdáva karafiáty masmédiám. Zneli takto:
1. Koľko hodín bez pozemných motorových skúšok strávili lietadlá C-27J slovenských vzdušných síl od svojho dodania doteraz vo vzduchu, aký bol celkový počet letov a letových hodín?
2. Aký je na tomto nálete podiel jednotlivých strojov, čím bol prípadne spôsobený rozdiel medzi oboma strojmi?
3. Aký bol podiel tréningových letov na celkovom nálete oboch strojov, bez nákladu a pasažierov?
4. Koľko zásobovacích a koľko evakuačných letov absolvovali lietadlá C-27J slovenských vzdušných síl od svojho dodania doteraz?
5 . Ako bola vypočítaná a z čoho pozostáva suma 266 miliónov potrebná podľa R. Kaliňáka na modernizáciu dvoch lietadiel C-27J? V akej mene je uvedená suma 266 miliónov?
6. Aký bol najdlhší čas, počas ktorého boli obe lietadlá C-27J slovenských vzdušných síl pokazené?
7. Bola už vyplatená suma zo zmluvy na školenie technikov lietadiel C-27J za 414 878 Eur, ktorú uzatváral predchádzajúci minister obrany J. Naď? Bola už uhradená časť tejto sumy a v akej výške? Dá sa zmluva vypovedať?
8. Bola už vyplatená suma zo zmluvy na 42 miliónov Eur za štvorročný servis lietadiel C-27J, ktorú uzatváral predchádzajúci minister obrany J. Naď? Bola už uhradená časť tejto sumy a v akej výške? Dá sa zmluva vypovedať?
9. Koľko hodín bez pozemných motorových skúšok strávili lietadlá L-410 slovenských vzdušných síl od svojho dodania doteraz vo vzduchu, aký bol celkový počet letov a letových hodín?
10. Aký je na tomto nálete podiel jednotlivých strojov, čím bol prípadne spôsobený rozdiel medzi jednotlivými strojmi?
11. Aký bol podiel tréningových letov na celkovom nálete oboch strojov, bez nákladu a pasažierov?
12. Koľko zásobovacích a koľko evakuačných letov absolvovali lietadlá L-410 slovenských vzdušných síl od svojho dodania doteraz?
Prečo rezort obrany nereagoval? Asi žijú v stupídnej predstave, že Armádny magazín nevie písať články bez ich odpovedí. Vyššie uvedené je len zoštíhlený úvodník. Pritom písať o bobroch a Portugalsku sa naozaj úprimne nechce nikomu. Zhoršila sa situácia a vyhliadky na skoré ukončenie ukrajinskej vojny sa znižujú. Chcelo by sa veriť, že prezident Trump má nejakú dobrú kartu v pravom aj ľavom rukáve. Prípadne aj Rusko, v tomto prípade skôr pravú aj falošnú, ktorou by mohlo hrať po MDŽ 2025. Ale vyzerá to skôr tak, že to ešte bude trvať desať mesiacov až roky, prípadne aj v závislosti od zmeny 22. dodatku americkej ústavy. Treba sa nad tým opäť hlbšie zamyslieť. Ale máme tu konflikt slovenského premiéra R. Fica s ukrajinským prezidentom V. Zelenským. Netreba si lámať hlavu nad tým, či to nešťastné Slovensko nemohlo prejsť tichšie vody a nižšie trávy aspoň do marca 2025 (porekadlo používané východne od jeho hraníc).
Výnimočne naozaj v dobrom, iba takto pred sviatkami, aj pre R. Fica recept z internetu na domáci calvados. So želaním, aby neskôr mohol na jeho výrobu použiť jabĺčka zo sadov v Súdži, ktoré nebudú upečené.
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942