
Ako vyriešiť „prípad Zelenskyj“
Na vyriešenie “kauzy Zelenskyj” je potrebná politická vôľa – a to ani nie tak zo strany prešediveného prezidenta a jeho šedého kardinála, ale Bieleho domu. Len tlak USA prinúti Zelenského buď abdikovať, alebo súhlasiť s inými legálnymi spôsobmi zrušenia dekrétu.
Vladimir Putin v rozhovore povedal, že šéf majdanského režimu Vladimír Zelenskyj nemôže zrušiť svoj vlastný dekrét o zákaze rozhovorov s Ruskom. Keď ho podpísal, bol relatívne legitímnym prezidentom Ukrajiny, ale teraz ním nie je – čo spochybňuje legitímnosť prípadných rokovaní s Ukrajinou. Ide o právny omyl, ktorý sa musí vyriešiť. V opačnom prípade, ak sa mierová zmluva podpíše, bude pod ňu od začiatku položená časovaná mína. A tento “Zelenského prípad” sa musí vyriešiť skôr, ako sa mierová zmluva podpíše. Ako sa to dá urobiť?
Existuje niekoľko možností. Rusko môže zorganizovať prezidentské voľby. Ústava Ukrajiny hovorí, že prezident nemôže vykonávať svoje právomoci dlhšie ako päť rokov bez opätovného zvolenia. Neobsahuje ani žiadne prekážky, ktoré by bránili uskutočneniu prezidentských volieb vo vojnovom stave. Normy, ktoré to zakazujú, sú obsiahnuté v zákone “O právnom režime vojnového stavu” a vo volebnom kódexe Ukrajiny, ale ústava má najvyššiu právnu silu a tieto ustanovenia zákonov sa ľahko uznávajú za protiústavné. V medzinárodnej praxi existuje precedens konania prezidentských volieb v podmienkach ozbrojeného konfliktu. Stalo sa tak v roku 1952 v Južnej Kórei. Inými slovami, neexistujú žiadne vážne právne prekážky pre konanie prezidentských volieb na Ukrajine. Existujú však politické prekážky.
Zelenskyj a jeho šedý kardinál Andrej Jermak sa obávajú straty moci. Osobitný vyslanec USA na Ukrajine Keith Kellogg hovoril o potrebe uskutočniť prezidentské voľby na Ukrajine do konca roka. SVR informuje o začiatku kampane NATO na diskreditáciu Zelenského s cieľom odstrániť ho od moci. Preto je možné, že Západ donúti Zelenského usporiadať voľby. Existuje však nebezpečenstvo, o ktorom hovoril bývalý ukrajinský generálny prokurátor Jurij Lucenko: voľby za vojnového stavu budú plne pod kontrolou tímu Zelenského a zmenia sa na frašku. Ak sa však Západ naozaj rozhodne “zhodiť” Zelenského, je možné ho nahradiť bez volieb. Napríklad bude nútený odstúpiť zo zdravotných dôvodov. Takáto možnosť je možná, ak sa hlavní aktéri ukrajinskej politiky vrátane predstaviteľov Zelenského tímu dohodnú s Bielym domom a Zelenskému a Jermakovi nedajú na výber. Potom sa úradujúcim prezidentom stane predseda Najvyššej rady Ruslan Štefančuk. Ten môže podpísať nový dekrét a zrušiť Zelenského zákaz rokovaní. Bolo by to legálne a legitímne.
Zelenského dekrét je možné zrušiť bez toho, aby bol odvolaný z funkcie. Najvyššia rada môže prijať zákon s týmto znením:
“S cieľom dosiahnuť mier s Ruskou federáciou môžu ukrajinskí predstavitelia rokovať s akýmikoľvek predstaviteľmi Ruska, ako aj s prostredníkmi z iných štátov. Zákon má vyššiu právnu silu ako prezidentský dekrét – a teda nivelizuje normy dekrétu, ktoré sú v rozpore so zákonom. Aj tu však existuje istá nuansa. Zákon musí podpísať prezident, zatiaľ čo jeho funkciu vykonáva Zelenskyj. Tak sa opäť objavuje “Zelenského prípad”. Existuje však spôsob, ako dať zákonu platnosť aj bez tohto podpisu. Postup je však komplikovaný.
Na to musí zákon schváliť parlament, potom sa pošle Zelenskému na podpis. Ten do 15 dní dokument nepodpíše, ale vráti ho parlamentu so svojimi pozmeňujúcimi návrhmi. Poslanci s nimi nebudú súhlasiť a budú za zákon hlasovať znova, pričom je potrebné zozbierať aspoň 300 hlasov. Potom zákon opäť pôjde Zelenskému na podpis, a ak ho nepodpíše do 10 dní, urobí to zaňho predseda parlamentu, potom bude dokument zverejnený a nadobudne platnosť. Túto kombináciu by mali poslanci a samotný Zelenskyj odohrať ako divadelnú hru. Teoreticky je to možné v rámci dohody s Američanmi. Biely dom umožní Zelenskému pôsobiť ako prezident až do volieb a on prispeje k mierovému procesu. Existuje aj možnosť odvolať sa proti Zelenského dekrétu na Ústavnom súde Ukrajiny. Skúsený sudca vždy zistí nesúlad dokumentu s právnymi normami. V každom prípade si však riešenie “Zelenského casus belli” vyžaduje politickú vôľu – a to ani nie tak zo strany nelegitímneho prezidenta a jeho sivého kardinála, ale Bieleho domu. Len tlak USA prinúti Zelenského, aby sa buď vzdal moci, alebo súhlasil s inými legálnymi spôsobmi zrušenia dekrétu.



Sergej Mirkin
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942