.
Aktuality, Letectvo,

Druhý dych pre Su-57 vďaka Alžírsku a Indii?

Ruské stíhacie lietadlo piatej generácie Su-57 sa dlhodobo stretáva s problémami, ktoré mu bránia v masovom nasadení aj v exportnom úspechu. Zatiaľ čo ruské letectvo ho postupne zavádza do služby, exportné zákazky doteraz neprichádzali. Teraz sa však objavujú signály, že by Su-57 mohol získať nový impulz vďaka záujmu Alžírska a Indie. Mohlo by byť toto lietadlo skutočne na prahu druhého dychu?


 

História a problémy Su-57

Su-57 bol koncipovaný ako odpoveď na americké F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Vývoj lietadla však sprevádzali technologické i finančné problémy, ktoré viedli k opakovaným oneskoreniam. Hlavným problémom bolo, že lietadlo stále operuje s vylepšenou verziou motora AL-41F1, zatiaľ čo plnohodnotný motor Izdělije 30 sprevádzali oneskorenie vo vývoji. Tento nedostatok limituje jeho skutočné schopnosti piatej generácie.

 

Ďalším závažným problémom je pomalá výroba. Ruské letectvo má objednaných 76 kusov, ale ich produkcia je oveľa pomalšia, než sa očakávalo. Nízke výrobné tempo spôsobuje, že Su-57 zatiaľ nemá dostatočné prevádzkové zázemie ani rozsiahle bojové nasadenie. To vzbudzuje pochybnosti o jeho spoľahlivosti a efektivite.

 

Treťou prekážkou je obmedzený export. Sankcie, obavy z kvality a nedostatok strategických partnerov bránili Su-57 v preniknutí na medzinárodné trhy. Mnoho štátov dáva prednosť americkým alebo európskym alternatívam, čo znižuje šancu na úspech ruského lietadla.

 

Technické parametre Su-57

Su-57 je viacúčelové stíhacie lietadlo piatej generácie, ktoré kombinuje stealth vlastnosti, vysokú manévrovateľnosť a modernú avioniku. Lietadlo má dĺžku 19,8 metra, rozpätie krídiel 14 metrov a maximálnu vzletovú hmotnosť približne 35 ton. Vďaka svojmu aerodynamickému dizajnu a použitiu kompozitných materiálov dosahuje nižšiu radarovú odrážavosť v porovnaní s predchádzajúcimi ruskými stíhačkami.
Jeho pohon zaisťujú dva prúdové motory, pričom súčasné verzie využívajú AL-41F1, zatiaľ čo budúce varianty majú byť vybavené pokročilými jednotkami Izdělije 30. Su-57 dokáže dosiahnuť rýchlosť až 2 600 km/h a má bojový rádius okolo 1 500 km bez doplňovania paliva. Lietadlo je schopné operovať vo vysokých nadzvukových rýchlostiach bez použitia prídavného spaľovania, čo mu poskytuje výhodu v boji.

 

Su-57 je vybavený širokou škálou zbraňových systémov, vrátane riadených striel vzduch-vzduch a vzduch-zem, presných bômb a kanónu GŠ-30-1 kalibru 30 mm. Kľúčovou vlastnosťou je schopnosť niesť výzbroj vo vnútorných zbraňových šachtách, čo minimalizuje radarový odraz a zvyšuje jeho schopnosti prežitia v boji. Moderný radar N036 Byelka s aktívnym elektronickým skenovaním zaisťuje detekciu cieľov na veľké vzdialenosti a integráciu do systémov velenia a riadenia boja.

 

Alžírsko – kľúčový zákazník ruskej techniky

Alžírsko patrí medzi tradičných odberateľov ruskej vojenskej techniky av minulosti nakúpilo veľké množstvo lietadiel Su-30MKA a MiG-29M. Krajina sa dlhodobo usiluje o modernizáciu svojej leteckej flotily a hľadá stroje, ktoré by jej zaistili technologickú prevahu nad regionálnymi rivalmi. V roku 2020 sa objavili špekulácie, že Alžír podpísal dohodu o nákupe až 14 kusov Su-57, čo by z neho urobilo prvého zahraničného zákazníka tohto lietadla. Teraz Alžírsko potvrdilo objednávku lietadiel Su-57, čím sa stalo prvým zahraničným zákazníkom tohto stroja. Alžírska štátna televízia uviedla, že tamojší piloti už absolvujú výcvik v Rusku, pričom prví Su-57 by mali vstúpiť do služby v alžírskom letectve do konca roku 2026.

 

Mohlo by to naštartovať export lietadla a prispieť k jeho ďalšiemu rozvoju. Su-57 by mohol byť pre Alžírsko zaujímavou voľbou, pretože ponúka pokročilé stealth technológie a silné bojové schopnosti. Táto kombinácia by mohla Alžírsku pomôcť udržať si vojenskú prevahu v severnej Afrike.

 

Ďalším faktorom je dlhodobá spolupráca s Ruskom. Alžírsko sa už predtým rozhodlo pre ruské stíhačky a technika Su-57 by bola kompatibilná s jeho existujúcimi systémami. Navyše sa špekuluje, že Rusko môže ponúknuť výhodné podmienky financovania, čo by mohlo uľahčiť nákup nových lietadiel.

 

India – návrat k ruskej technológii?

India pôvodne spolupracovala s Ruskom na program FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), ktorý vychádzal z projektu PAK FA, neskoršieho Su-57. Pôvodne plánovala zaobstarať až 244 lietadiel, avšak postupne tento počet znižovala na 184, 144 a nakoniec 108 strojov. V roku 2018 India z programu odstúpila kvôli finančným a technickým problémom, rovnako ako kvôli neschopnosti alebo neochote Ruska reagovať na rastúce požiadavky Indie.

 

Vo februári 2025 však ruská Federálna služba pre vojensko-technickú spoluprácu oznámila, že India vážne zvažuje nákup viacúčelových bojových lietadiel Su-57 a ich licenčnú výrobu. Tento záujem môže byť spôsobený výrazným zdokonalením lietadla, priaznivejšími podmienkami pre priemyselnú spoluprácu a tiež ostrým bojovým debutom Su-57 na Ukrajine. Ďalším faktorom je indické zaostávanie za Čínou v oblasti vývoja vlastného lietadla piatej generácie.

 

Na leteckej výstave Aero India 2025 bol Su-57 predstavený v letovej ukážke, ktorá vzbudila veľký záujem. Napriek tomu, že boli zaznamenané drobné výhrady k dielenskému spracovaniu predvádzaného prototypu, letové vlastnosti lietadla boli hodnotené pozitívne.
India plánuje v roku 2025 vypísať globálny tender na 114 viacúčelových bojových lietadiel, aby posilnila svoje letectvo a vyrovnala sa rastúcej sile čínskeho letectva. Medzi potenciálnymi uchádzačmi sú americké spoločnosti Lockheed Martin a Boeing, ruská United Aircraft Corporation, francúzska Dassault Aviation, švédska Saab a nemecký Eurofighter. Lockheed Martin ponúka variant F-16 označovaný ako F-21, zatiaľ čo Rusko môže ponúknuť pokročilý Su-57.

 

Ak by sa India rozhodla pre nákup Su-57, znamenalo by to návrat k spolupráci s Ruskom na poli stíhacích lietadiel piatej generácie. Tento krok by mohol posilniť indické letectvo a zároveň podporiť ruský letecký priemysel. Rozhodnutie však bude závisieť od mnohých faktorov, vrátane technických špecifikácií, nákladov, geopolitických úvah a schopnosti lietadla splniť špecifické požiadavky indického letectva.

 

 

Adam Čaloud

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov