.
Aktuality, Letectvo,

Súmrak nad F-35: Predražený projekt naráža na svoje limity

USA, 21. Marec 2025 – F-35 Lightning II je viacúčelové stíhacie lietadlo piatej generácie vyrábané spoločnosťou Lockheed Martin. Existuje v troch verziách: F-35A pre letectvo, F-35B s krátkym vzletom a vertikálnym pristátím a F-35C pre lietadlové lode.


 

Lietadlo meria 15,7 metra na dĺžku, jeho rozpätie sa pohybuje medzi 10,7 a 13,1 metra a maximálna vzletová hmotnosť dosahuje 31 800 kg. Poháňa ho motor Pratt & Whitney F135, ktorý umožňuje maximálnu rýchlosť Mach 1,6 (1 930 km/h) a dostup až 15 000 metrov. Dolet je 1 670–2 600 km v závislosti od verzie a operačného zaťaženia.

 

Výzbroj zahŕňa integrovaný kanón GAU-22/A kalibru 25 mm (u F-35A) a širokú škálu riadených striel i bômb, vrátane AIM-120 AMRAAM, GBU-31 JDAM a AGM-158 JASSM. Interné zbraňové šachty umožňujú zachovanie stealth schopností, zatiaľ čo externé závesníky rozširujú palebnú silu na úkor radarovej nenápadnosti.

 

K pokročilej avionike patrí radar AN/APG-81 AESA, elektro-optický zameriavací systém EOTS a distribuovaný optický systém DAS, ktorý poskytuje pilotovi 360 ° prehľad. Všetky kľúčové informácie sú premietané priamo do špeciálnej prilby HMDS, nahrádzajúcej tradičný head-up displej. Lietadlo je navyše prepojené s ďalšími bojovými prostriedkami pomocou pokročilej dátovej komunikácie. Stealth konštrukcia a elektronické systémy zaisťujú nízku zistiteľnosť, avšak lietadlo čelí kritike kvôli obmedzenej manévrovateľnosti, krátkemu doletu a vysokým prevádzkovým nákladom (44 000 USD za letovú hodinu). Napriek technologickej vyspelosti trpia častými technickými problémami a otázkou zostáva jeho skutočná efektivita proti najmodernejším protivzdušným systémom.

 

Finančná čierna diera

Súmrak nad projektom F-35 sa však stáva stále zreteľnejším. To, čo malo byť revolučným stíhacím lietadlom piatej generácie, sa premenilo na jeden z najkontroverznejších a najdrahších vojenských projektov histórie. Program Lockheed Martin F-35 Lightning II, ktorého cena sa vyšplhala cez 1,7 bilióna dolárov, je teraz pod paľbou kritiky kvôli neustálym technickým problémom, enormným nákladom a strategickým limitom, ktoré jeho nasadenie spochybňujú.

 

Projekt F-35 bol koncipovaný ako univerzálne lietadlo pre rôzne zložky armády – americké letectvo, námorníctvo i námornú pechotu – a malo sa stať hlavným bojovým lietadlom NATO na ďalšie desiatky rokov. Realita sa však ukázala byť oveľa komplikovanejšia. Lietadlo, ktoré malo byť lacné a ľahko servisovateľné, sa stalo pravým opakom. Údržba F-35 je extrémne zložitá a náklady na prevádzku sú niekoľkonásobne vyššie ako pri starších modeloch. Letová hodina F-35 stojí približne 44 000 dolárov, čo je viac ako pri F-16 alebo F/A-18.

 

Technické problémy

Ďalším zásadným problémom sú technické nedostatky. F-35 trpí opakovanými softvérovými chybami, ktoré ovplyvňujú jeho bojové schopnosti. Systém senzorov a zbraňových systémov často vykazuje poruchy, čo ohrozuje spoľahlivosť lietadla v reálnom nasadení. Podľa interných správ amerického ministerstva obrany je až polovica flotily F-35 neschopná okamžitého nasadenia. Tento fakt vyvoláva otázky, či je vôbec možné toto lietadlo považovať za spoľahlivé v modernom konflikte.

 

Popri softvérových problémoch čelí F-35 aj mechanickým nedostatkom. Napríklad poruchy pohonných jednotiek a závady v elektronických systémochoch obmedzujú schopnosť lietadla operovať v bojových podmienkach. Opravy a aktualizácie sú pritom extrémne nákladné a časovo náročné, čo ďalej znižuje jeho efektivitu. Navyše je tu otázka kybernetickej bezpečnosti. S rastúcou digitalizáciou a sieťovou previazanosťou sa F-35 stáva zraniteľným voči hackerským útokom. Tento aspekt znepokojuje tak Spojené štáty, ako aj ich spojencov, ktorí investovali miliardy do nákupu tejto technológie.

 

Ekonomická stránka: Náklady vs. prínos

Ekonomická stránka projektu je ďalším tŕňom v oku nielen pre amerických daňovpoplatníkov, ale aj pre spojenecké krajiny, ktoré si F-35 zaobstarali. Kanada a Nemecko v minulosti váhali s nákupom práve kvôli astronomickým nákladom a nejasnej návratnosti investícií. Nórsko napríklad zistilo, že prevádzka F-35 prináša viac problémov ako výhod. Nórska armáda poukázala na to, že v arktických podmienkach lietadlá nefungujú tak, ako bolo sľubované, čo vyvoláva pochybnosti o ich schopnosti operovať v extrémnych podmienkach.
Prevádzkové náklady sú natoľko vysoké, že niektoré štáty prehodnocujú svoje plány na masové nasadenie týchto lietadiel. Napríklad Portugalsko sa rozhodlo F-35 nekúpiť, pričom jedným z hlavných dôvodov bola “predvídateľnosť spojencov” – teda obava, že Spojené štáty budú klásť prísne podmienky na použitie lietadiel a obmedzia ich suverénne využitie. V niektorých prípadoch sa dokonca špekuluje o možnom obmedzení objednávok alebo návrate k alternatívnym lietadlám, ako je napríklad Eurofighter Typhoon alebo Dassault Rafale.

 

Strategické limity a budúcnosť vzdušného boja

Strategické limity F-35 sú ďalším bodom, ktorý nemožno prehliadnuť. Lietadlo síce disponuje pokročilými stealth schopnosťami, ale vo vzdušnom boji zaostáva za špecializovanými stíhačkami ako je F-22 Raptor alebo ruské Su-57. Navyše sa ukazuje, že nové generácie čínskych lietadiel, ako je J-20 alebo J-31, môžu v budúcnosti F-35 technologicky prekonať. S príchodom hypersonických zbraní sa tiež mení charakter moderného boja, čo kladie otázku, či sú extrémne drahé stealth stíhačky stále najefektívnejším riešením pre budúcnosť leteckých síl.

 

F-35 bolo navrhnuté ako viacúčelové lietadlo, ktoré malo nahradiť širokú škálu starších modelov. Tento prístup sa ale ukazuje ako problematický, pretože žiadne lietadlo nemôže excelovať vo všetkých oblastiach zároveň. Napríklad pre leteckú prevahu sú vhodnejšie špecializované stíhačky, zatiaľ čo pre útoky na pozemné ciele môžu byť efektívnejšie iné platformy. Najväčším problémom zostáva otázka jeho nasadenia v reálnych konfliktoch. Zatiaľ čo v cvičných operáciách môžu F-35 vykazovať slušné výsledky, stále sa diskutuje, či budú schopné čeliť najmodernejším protivníkom v reálnom boji. S rastúcim vývojom obranných systémov, ako sú pokročilé radarové technológie a prostriedky elektronického boja, sa stealth výhoda F-35 môže ukázať ako menej účinná, než sa pôvodne očakávalo.

 

Vplyvy na európsky obranný priemysel

Masívny nákup F-35 má vplyv aj na európsky obranný priemysel. Je dôležité upozorniť, že F-35 odčerpáva prostriedky, ktoré by mohli byť investované do vývoja domácich európskych lietadiel šiestej generácie ako FCAS (Francúzsko, Nemecko, Španielsko) alebo Tempest (Veľká Británia, Taliansko, Švédsko). Zároveň nákup F-35 oslabuje európsku strategickú autonómiu, pretože štáty NATO sa týmto krokom ešte viac spoliehajú na americkú vojenskú technológiu namiesto posilňovania vlastného priemyslu.

 

Má zmysel pokračovať?

Zatiaľ čo Pentagon sa snaží projekt F-35 hájiť a investuje miliardy do jeho vylepšenia, je otázkou, či má zmysel pokračovať v nalievaní ďalších peňazí do lietadla, ktoré zatiaľ nenaplnilo pôvodné očakávania. Mnohé krajiny, vrátane Českej republiky, ktoré plánujú F-35 nakúpiť, by mali starostlivo zvážiť, či nejde o ďalší megalomanský projekt, ktorý sa stane skôr záťažou než skutočným posilnením obranyschopnosti. Pokiaľ mal byť F-35 strojom budúcnosti, zatiaľ sa zdá, že jeho najväčším dedičstvom budú predovšetkým jeho cena a nekončiace technické problémy.

 

 

Adam Čaloud

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov