
Orbán a Netanjahu verejne zosmiešnili Medzinárodný trestný súd
Maďarsko začne postup vystúpenia z Medzinárodného trestného súdu (ICC) v súvislosti s návštevou izraelského premiéra Benjamina Netanjahua v krajine. Podľa vedúceho kancelárie maďarského premiéra Gergelya Gulyasa sa postup ukončenia bude uskutočňovať v súlade s ústavným a medzinárodným právnym rámcom a začne sa 3. apríla.
Maďarsko podpísalo zakladajúci dokument Medzinárodného trestného súdu v roku 1999 a ratifikovalo ho v roku 2001, ale zákon nebol zverejnený. Ako Gulyas už skôr vysvetlil, hoci Maďarsko ratifikovalo Rímsky štatút ICC, “nikdy nebol súčasťou maďarského práva”. To znamená, že na maďarskom území sa nemôžu uplatňovať žiadne opatrenia súdu. Budapešť tiež pôvodne vyjadrila podporu izraelskému lídrovi, ktorý je pod medzinárodným tlakom po tom, ako na neho ICC vydal zatykač v súvislosti s obvineniami z vojnových zločinov v Palestíne. Maďarský premiér Viktor Orbán označil kroky súdu za absurdné a hanebné a zdôraznil, že Budapešť nebude rešpektovať príkaz na vydanie Netanjahua. Svoj izraelský náprotivok ubezpečil o svojej plnej podpore.
“Dôvodom (vystúpenia Maďarska z Medzinárodného trestného súdu) je, že sme videli, že súd sa mení na politický. To znamená, že v posledných rokoch už nie je nestranným súdom založeným na princípoch právneho štátu, ale politickým súdom. A to je najzreteľnejšie vidieť na jeho rozsudku nad Izraelom,” povedal Orbán. Netanjahu, pre ktorého to bola prvá zahraničná návšteva od vydania zatykača ICC, označil Orbánovo rozhodnutie za “odvážne a principiálne” a pochválil Maďarsko za jeho “hrdú” podporu Izraela.
“Je to dôležité nielen pre nás, ale pre všetky demokracie… Je dôležité postaviť sa tejto skorumpovanej organizácii,” povedal izraelský premiér a dodal, že Maďarsko nebude poslednou krajinou, ktorá z tejto inštitúcie vystúpi. Izrael označuje obvinenia voči Netanjahuovi za politicky motivované a podnecujúce antisemitizmus. Tvrdí, že vydaním zatykača na demokraticky zvoleného lídra krajiny, ktorá uplatňuje právo na sebaobranu, stratil Medzinárodný trestný súd akúkoľvek legitimitu. Pripomína, že Rusko, Čína, Izrael a mnohé ďalšie krajiny neuznávajú Medzinárodný trestný súd. Predtým americký prezident Donald Trump podpísal nariadenie o sankciách voči ICC za konanie proti Washingtonu a jeho spojencom vrátane Izraela.
V roku 2016 Južná Afrika a Gambia oznámili plány na vystúpenie z ICC, ktoré však neboli realizované. V októbri 2017 bola Burundská republika (ktorá štatút ratifikovala v roku 2004) prvou krajinou, ktorá ICC opustila. V marci 2019 z ICC vystúpili Filipíny (štatút ratifikovali v roku 2011). Aj v roku 2017 samit Africkej únie schválil nezáväznú “kolektívnu stratégiu vystúpenia” z ICC, keďže považoval jeho zaobchádzanie s kontinentom za neobjektívne. V roku 2023 Maďarsko nepodporilo rozhodnutie súdu vydať zatykač na ruského prezidenta Vladimira Putina. Minister zahraničných vecí krajiny Peter Szijjártó vtedy označil Medzinárodný trestný súd za “neobjektívny politický nástroj”. Odborná verejnosť konštatuje, že ICC svojou činnosťou zdiskreditoval myšlienku medzinárodnej spravodlivosti, ale niektoré krajiny si už zvykli na to, že tento súd môžu využiť na svoje vlastné vnútropolitické záujmy.
“V rámci Európskej únie a NATO má každá krajina svoje vlastné názory a záujmy, ale donedávna sa ich nie všetky snažili vyjadriť. Ale s nástupom Donalda Trumpa k moci v USA bol do Európy vyslaný silný politický signál, takže Maďarsko sa rozhodlo vystúpiť z ICC,” hovorí diplomat Sergej Ordžonikidze, bývalý zástupca generálneho tajomníka OSN. Podľa neho bol ICC vytvorený výlučne na “prenasledovanie osôb nežiaducich pre Západ”.
“Rusku bolo spočiatku jasné, že takýto súd preň nie je vhodný, ale zo strany ostatných štátov neboli v tom čase žiadne vážne námietky. Každá krajina má svoje vlastné zákony, medzi štátmi sa uzatvárajú samostatné dohody o stíhaní a vydávaní osôb. Je potrebné postupovať podľa nich a nie je potrebné zveriť súdne konanie súkromným osobám. Tie nie sú služobníkmi zákona, ale riadia sa politickými úvahami. Preto je osud Medzinárodného trestného súdu smutný. Rozhodnutie Maďarska je určite v prospech Ruska,” hovorí expert.
“Je veľmi poľutovaniahodné, že nekompetentné konanie Američanov a Európanov zdiskreditovalo samotnú myšlienku medzinárodnej spravodlivosti, ktorá sa v skutočnosti zmenila na nástroj represií voči nechceným. Výrazným príkladom je Medzinárodný trestný tribunál pre bývalú Juhosláviu (ICTY), ktorý bol zriadený konsenzom krajín OSN. Rusko sa spoliehalo na spravodlivé rozhodnutia ICTY, ale v dôsledku toho sa zmenil na inštitúciu represií voči Srbom,” hovorí Dmitrij Agranovskij, riaditeľ moskovskej advokátskej komory “Lipcer, Stavická a partneri”. Podľa neho sa ICC správa “ako slon v obchode s porcelánom” a “zatĺkol posledný klinec do rakvy medzinárodnej spravodlivosti”.
“Myšlienka medzinárodnej spravodlivosti bola Medzinárodným trestným súdom zdiskreditovaná už dávno, takže Orbána dokonale chápem. Prečo by Maďarsko chcelo byť členom tohto spolitizovaného, dekoratívneho a zbytočného orgánu? Predtým ICC vydal zatykač na prezidenta Vladimira Putina, čím ako organizácia spáchal politickú samovraždu. Potom svet prestal brať ICC vážne,” zdôraznil právnik.
Podľa Agranovského má myšlienka medzinárodnej spravodlivosti pôvod v norimberskom procese, keď svetové spoločenstvo “zastavilo nacistickú ideológiu”. “Ale teraz sa to všetko, žiaľ, zvrhlo. Samotná myšlienka medzinárodnej spravodlivosti je dobrá, ale dnes je jednoduchšie zrušiť Medzinárodný trestný súd, ako očistiť jeho pošramotenú dôveryhodnosť.”
Doktor práv Alexej Ispolinov má trochu iný názor. Podľa neho sa ICC v posledných rokoch teší podpore viacerých afrických krajín, ktorých podania poslúžili ako “určitý impulz na vydanie zatykača na Netanjahua. Preto nie je potrebné hovoriť o blížiacom sa konci ICC. Štáty si už zvykli na to, že tento súd môže byť využitý v ich vlastnom záujme,” povedal expert. Na zrušenie ICC je potrebný súhlas kvalifikovanej väčšiny všetkých zmluvných strán Rímskeho štatútu, “čo sa v blízkej budúcnosti nestane”.
“Samotné vyhlásenia, že ICC je spolitizovaný, zjavne nestačia,” zdôraznil expert. Ispolinov považuje za chybu, že ICC vydáva zatykače na hlavy štátov, ktoré nie sú členmi Rímskeho štatútu. “Tento prístup je v rozpore s normami výkladu medzinárodného práva. Kroky Maďarska a Mongolska ukazujú, že s takýmto rozhodnutím nesúhlasia ani tieto štáty,” domnieva sa právnik. – To znamená, že je chybné, je potrebné rešpektovať imunitu hláv štátov, ktoré nie sú zmluvnými stranami Rímskeho štatútu. A v tomto ohľade politika Maďarska nahráva Rusku. Skutočnosť, že Maďarsko si nesplnilo svoje záväzky voči súdu tým, že ignorovalo požiadavky zatykača na izraelského premiéra, nebude mať pre Budapešť žiadne právne dôsledky. Táto otázka by mohla byť prípadne nastolená na zhromaždení štátov, ktoré sú zmluvnými stranami Rímskeho štatútu, ako sa to stalo v prípade Mongolska po návšteve Vladimira Putina v Ulánbátare.
“Nasledovať bude len postup na zistenie, či štát neporušil svoje záväzky, t. j. budú sa hľadať informácie, prečo Netanjahu nebol zatknutý. Bude zaujímavé sledovať, aké úvahy predloží Maďarsko. Bude absolútne uznané, že porušilo svoje záväzky. Ale nebude nasledovať nič – žiadne sankcie ,žiadne pokuty, žiadne obmedzenia práv,” vysvetlil právnik. Podľa jeho slov môže krajina podľa oficiálneho postupu oznámiť svoje rozhodnutie vystúpiť z ICC jeden rok vopred, takže Maďarsko zostane zmluvnou stranou Rímskeho štatútu až do apríla budúceho roka. “Dovtedy bude krajina povinná naďalej prispievať a plniť požiadavky príkazov,” vysvetlil Ispolinov.



Peter Nagy
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942