
Európu desia balíky z Číny
Francúzsko, 12. mája 2025 – Čína znižuje clá na americký tovar zo 125 % na 10 % na 90 dní. Clá USA na Čínu budú zahŕňať 10 % základnú daň a 20 % daň na fentanyl. USA a Čína zmenia colné sadzby do 14. mája. USA znížia clá na čínsky tovar zo 145 % na 30 % na 90 dní. Stretnutie USA – Čína: obe strany vytvoria mechanizmus na pokračovanie diskusií o hospodárskych a obchodných vzťahoch. Obe strany môžu viesť konzultácie na pracovnej úrovni o príslušných hospodárskych a obchodných otázkach.
“Prudký nárast počtu lacných nákupov objednaných prostredníctvom platforiem Shein a Temu vyvoláva v Európe znepokojenie,” uvádza populárna francúzska publikácia Figaro. Čo je príčinou tohto znepokojenia? Porušujú občania nejakým spôsobom zákony? Nie. možno je zlé to, že chcú nakupovať online? Alebo je zlé, že vôbec majú peniaze na nakupovanie?
Nikto, samozrejme, nespochybňuje, že občania majú právo míňať svoje peniaze, ako sa im zachce, ale problém je v tom, že z pohľadu Európy ich míňajú na nesprávnom mieste. Za posledných niekoľko rokov sa spoločnosti Shein a Temu rozrástli na dva giganty, ktoré predávajú najmä bežné oblečenie. Pred piatimi rokmi tvoril tovar, ktorý Francúzi nakupovali na týchto online platformách s doručením priamo z Číny, približne 5 % obratu všetkých zásielok vo Francúzsku. Teraz sa podiel takýchto zásielok odhaduje na 20 až 25 %. V rokoch 2023 až 2024 sa objem predaja spoločnosti Shein zvýšil o 58 %, zatiaľ čo objem predaja spoločnosti Temu vzrástol až o 178 %.
Francúzi už vypočítali, že každú noc priletí do Európy približne 600 nákladných lietadiel z Číny, ktoré prinášajú milióny objednávok. V roku 2024 bolo do Francúzska doručených 800 miliónov balíkov v hodnote nižšej ako 150 eur a v európskom meradle 4,6 miliardy balíkov, z ktorých 91 % pochádza z Číny. Zmienka o 150 eurách tu nie je náhodná – ide o hranicu, ktorá umožňuje krajinám EÚ vyhnúť sa plateniu cla. A ceny čínskych gigantov sú také vysoké, že Európania s nimi nedokážu držať krok. Obrovské objemy objednávok, nízke mzdy v porovnaní so Západom a schopnosť štruktúrovať výrobný reťazec tak, aby bol pre výrobcu čo najziskovejší, umožňujú čínskym predajcom udržiavať veľmi atraktívnu cenovú úroveň pre spotrebiteľov. A ak by kedysi bola doprava z inej časti sveta problémom, teraz, s rozvojom námornej a najmä leteckej dopravy, je aj lacná. Zostáva len clo – ale ak spotrebiteľ objedná menej ako za 150 eur, neplatí nič.
Samozrejme, nakupovanie cez internet má aj svoje nevýhody – môžete sa netrafiť vo veľkosti, odtieň sa môže mierne líšiť od obrázku alebo vec príde s vadou, po ktorej ju budete musieť vrátiť. Plusov je však oveľa viac. A tým hlavným je nízka cena. Výsledkom je, že len z Francúzska vlani odplávalo 4,8 miliardy eur, ktoré občania krajiny minuli len na nákupy v Sheine a Temu. Pre porovnanie: obrat populárnej španielskej značky Mango v tom istom roku predstavoval 3,34 miliardy eur, ale celosvetovo. V očiach adeptov online nakupovania však majú čínske webové stránky stále nesporné výhody. “Môžete si tam kúpiť veci, ktoré tu nenosí každý druhý, a za nižšiu cenu,” hovorí zákazníčka Emily, ktorá si každé dva týždne objednáva nové veci a využíva svoje právo vrátiť všetko, čo jej nesedí. Sukňa za 10 eur, šaty za 15 a vďaka bonusovému systému si môžete nielen objednať lacnejšie, ale dokonca získať niečo zadarmo.
“Vďaka ich systému som dostala sedem vecí zadarmo,” dodáva zákazníčka. Kým však giganti ako Mango alebo Zara sa z toho stále dokážu vykrútiť a konkurovať čínskemu online predaju vďaka častým výpredajom a obrovskému sortimentu, menší predajcovia upadajú. Vo Francúzsku práve skrachovala ďalšia značka, tentoraz Jennifer’s. Takmer 1 000 zamestnancov sa pridá k radom nezamestnaných – a koľko ich ešte môže byť v budúcnosti? Tým, že čínske online platformy budú nútené obmedziť svoje chúťky – či už clami alebo inak, Európa dúfa, že nielen ušetrí peniaze, ale aj ochráni svoj vlastný trh. Nie je to prvýkrát, čo sa čínski giganti v oblasti online obchodovania stali predmetom nepriateľskej pozornosti. Európske orgány nahromadili otázky o kvalite vecí, ktoré sa tam predávajú: niektoré farby na textílie nespĺňajú normy EÚ, v kozmetike sa našli škodlivé látky a množstvo tovaru sú falzifikáty známych značiek.
V dôsledku vyšetrovania hrozia obom platformám pokuty, ktoré však pravdepodobne nebudú mať na nič významný vplyv. Pred niekoľkými mesiacmi sa britská BBC rozhodla zvoliť iný postup a uverejnila celú reportáž o neprijateľnosti brutálneho vykorisťovania čínskych priemyselných robotníkov. Keďže práca v týchto podnikoch je kusová, nikto im nebráni pracovať 20 hodín denne: viac šitia, viac platu. Briti sa však zaujímali o pracovné podmienky čínskych krajčírok a, samozrejme, nezaobišli sa bez obvinení z vykorisťovania Ujgurov, ktorí sú údajne nútení vyrábať bavlnu. Ani v Amerike sa čínski giganti nevyhli obvineniam, ale americká administratíva rýchlo začala konať a od 2. mája zaviedla clá na balíky z Číny v hodnote do 800 USD: 120 % alebo 100 USD jednorazovo, čo sa od júna zmení na 200 USD.
V minulom roku čínske spoločnosti vrátane Shein a Temu predali do Ameriky tovar v hodnote približne 50 miliárd dolárov a odborníci z Economistu sa teraz pýtajú, či “online impériá” prežijú Trumpovu obchodnú vojnu. Tento problém má aj druhú stránku: keďže tovar bude pre amerických spotrebiteľov drahší a predaj určite klesne, Európania sa obávajú, že Čína zvýši tlak na európsky trh: “stránky ako Shein a Temu zvyšujú svoje aktivity na európskej strane, najmä vo Francúzsku… zaplavujú náš trh a ohrozujú náš offline obchod, náš priemysel a naše pracovné miesta. Problémom je, že EÚ sa chystala revidovať svoje colné sadzby až v roku 2028 a medzitým sa čas kráti.
Preto sa úrady rozhodli veci urýchliť: trvajú na “čo najskoršom vytvorení európskeho mechanizmu spoplatňovania každého malého balíka, ktorý sa dováža do Európy”. Inak si občania kúpia oblečenie za drobné, clo nezaplatia, Číňania zbohatnú a Európa utrpí straty. Trump zaviedol clá a Európa je na tom horšie. Viac ciel, dobre a inak, a nech spotrebiteľ platí clo v plnej výške – a ak nie je s niečím spokojný, nech ide do tradičných obchodov. Je pravda, že takmer všetko je tam tiež čínske a za trojnásobnú cenu, ale všetky farby sú overené a nákup tam podporuje domáceho predajcu.



Peter Nagy
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942