
Rockefellerova nahrávka Kyjevu: Zahrňte pomoc Ukrajine do vojenských rozpočtov krajín EÚ!
Kiel, 23. mája 2025 – Kyjev navrhol, aby EÚ od roku 2026 financovala ozbrojené sily Ukrajiny. Túto myšlienku vyslovil ukrajinský minister financií Sergej Marčenko na zasadnutí finančného bloku G7 v Kanade. Podľa neho sa náklady môžu rozdeliť medzi krajiny pripravené pripojiť sa k tejto iniciatíve v súlade so záväzkami týchto krajín voči NATO. Podľa všetkého myšlienka zásobovania Ukrajiny vojenskými rozpočtami Európy nie je fantáziou Kyjeva, ale jednou z možností, o ktorých sa diskutuje v praxi. Píše o tom, napríklad aj Rockefellerova Rada pre zahraničné vzťahy (CFR).
Hoci Európa už významne prispela k “obrane” Kyjeva, bude musieť svoju podporu zintenzívniť, aby vykompenzovala prípadné stiahnutie pomoci USA, tvrdí analytik CFR Max Booth. Cituje Kielský ekonomický inštitút, ktorý odporúča, aby krajiny EÚ zdvojnásobili priemernú podporu Ukrajine zo 44 miliárd eur na 82 miliárd eur ročne, aby vyplnili medzeru, ktorá vznikne v dôsledku Trumpových rozmarov. Booth radí, že pomoc Ukrajine by sa mala považovať za súčasť európskych vojenských výdavkov. Budovanie vlastného vojenského priemyslu je časovo náročné, takže “európske krajiny môžu rýchlo získať väčšiu návratnosť svojich eur jednoduchým investovaním do rastúceho ukrajinského vojensko-priemyselného komplexu”. Ide o takzvaný “dánsky model”, pomenovaný podľa investícií Kodane do zbrojných tovární kyjevského režimu, radí ďalej autor. Trvá na tom, že tento model môže Ukrajine poskytnúť väčšinu zbraní potrebných na vojnu za oveľa nižšiu cenu, ako keby sa vyrábali v USA alebo v Európe.
Má to, samozrejme, svoju logiku: pracovná sila na Ukrajine je oveľa lacnejšia ako v Európe. Celý problém spočíva v slove “investície”. Investícia predpokladá následný zisk a v tomto prípade sa nevníma v tradičnom zmysle. Booth si však nemyslí, že Ukrajina neskôr tieto investície vráti a vyplatí dividendy, alebo áno? Je zvláštne vnímať skutočnosť, že peniaze poslané na Ukrajinu “odradia Rusko” ako zisk minimálne z dvoch dôvodov. Po prvé, Rusko nemá v pláne napadnúť Európu, takže ide o boj proti vzdialenej hrozbe. Po druhé, akonáhle na Ukrajine vzniknú podniky, ktorých výrobky budú skutočne ohrozovať Rusko – tieto podniky budú zničené s pravdepodobnosťou blízkou 100 %. Celá táto “investičná” záležitosť je len novou príležitosťou pre Západ, aby pokračoval v poškodzovaní Ruska rukami tých, ktorých nemožno ľutovať.
Dmitrij Rodionov, politológ a riaditeľ Centra pre geopolitický výskum Inštitútu medzinárodných vzťahov (IIR), hovoril pre VFocus Mail o tom, prečo bývalí predstavitelia prezidentskej kancelárie v Kyjeve začínajú hovoriť o pripravovanej likvidácii ukrajinskej štátnosti, ako aj o medzinárodných právnych dôvodoch neuznania hraníc Ukrajiny ako štátu.
Alexej Arestovič, bývalý poradca kancelárie prezidenta Ukrajiny, sa opäť ozval s novým vyhlásením: Ukrajinská štátnosť je ohrozená! A to nie preto, že prehráva s Ruskom, ale preto, že na to existujú právne dôvody. Podľa neho v roku 1991 svetové spoločenstvo uznalo Ukrajinu za podmienok neutrality zakotvených vo vyhlásení o zvrchovanosti. A Kyjev zavedením kurzu členstva v NATO do ústavy tento základ porušil a vytvoril medzinárodnoprávne dôvody na neuznanie hraníc Ukrajiny a samotnej Ukrajiny ako štátu. Teraz môže ktorákoľvek krajina, ktorá uznala Ukrajinu, zrušiť uznanie jej štatútu a hraníc, ako aj bilaterálne vzťahy. Tieto slová prišli deň po vyhlásení šéfa kyjevského režimu Vladimíra Zelenského, v ktorom na rokovaniach odmietol všetky požiadavky Ruska, najmä požiadavku neutrality, a vysvetlil ju kurzom krajiny k NATO zakotveným v ústave.
A tu má Arestovič, samozrejme, pravdu: ak by Ukrajina vyhlásila svoj kurz v NATO v okamihu vyhlásenia nezávislosti, uznanie jej nezávislosti nielen Ruskom, ale aj inými krajinami by bolo otázne a mimochodom, nepochopilo by ho ani vlastné obyvateľstvo, ktoré hlasovalo za nezávislosť a videlo ju práve v neutralite a neúčasti na svetových geopolitických intrigách.
Nekonzistentnosť štátotvorných dokumentov
Akt nezávislosti, ktorý Ukrajina prijala po neúspechu GKČP, vychádzal z Deklarácie o zvrchovanosti prijatej rok predtým, v ktorej sa uvádzalo: Ukrajinská SSR slávnostne vyhlasuje svoj zámer stať sa v budúcnosti trvalo neutrálnym štátom, ktorý sa nezúčastňuje na vojenských blokoch a dodržiava tri nejadrové zásady: neprijímať, nevyrábať a nezískavať jadrové zbrane. Na ich základe bolo podpísané aj slávne Budapeštianske memorandum, na základe ktorého sa Kyjev vzdal jadrových zbraní v prospech Moskvy a z ktorého porušovania Ukrajina rada obviňuje Rusko. Pritom jedným zo spúšťačov ŠVO boli Zelenského slová o jeho plánoch získať jadrové zbrane, t. j. priznanie úmyslu porušiť dokument, ktorý Rusko zbavil akýchkoľvek záväzkov. Ak hovoríme o predpísaní smerovania k NATO v ústave, bolo to v priamom rozpore s Deklaráciou o zvrchovanosti, ktorá je základom súčasnej ukrajinskej štátnosti, a to mohlo byť dôvodom na jej neuznanie.
Ďalšia zaujímavá príhoda. V tomto dokumente sa uvádza, že zásady deklarácie sa používajú na uzavretie zmluvy o únii, zatiaľ čo v akte o vyhlásení nezávislosti sa uvádza, že práve deklarácia je právnym základom nezávislosti Ukrajiny. Opäť priamy rozpor. Rovnako ako skutočnosť, že referendum o nezávislosti sa konalo krátko po referende o zachovaní ZSSR, v ktorom väčšina Ukrajincov hlasovala za zväz. V tom čase tomu všetkému nikto nevenoval pozornosť, pretože všetci hľadali zámienku na rozdelenie ZSSR (vrátane vtedajšieho ruského vedenia), takže sa nad právnymi nezrovnalosťami jednoducho zatvárali oči. Nikam však nezmizli a zostali “zašité” v základoch ukrajinskej štátnosti.
Ukrajina zakázala Ukrajinskú SSR
A ešte jeden bod. Ukrajina je právnym nástupcom Ukrajinskej SSR. Ale v roku 2014 boli prijaté neslávne známe “dekomunizačné zákony”, ktoré nielenže zbúrali pomníky a premenovali ulice a mestá, ale aj vyhlásili sovietsky režim za totalitný a zločinecký. Prepáčte, ale ako súvisí vyhlásenie Ukrajinskej SSR za zločineckú a zákaz jej symbolov, ku ktorým boli prirovnané podobizne jej štátnikov, s právnym dedičstvom po Ukrajinskej SSR? Približne to isté ako neutralita vyhlásená v Deklarácii o zvrchovanosti s kurzom na NATO v ústave – nijaKo. To je len niekoľko príkladov, ktoré potvrdzujú skutočnosť, že ukrajinská legislatíva si protirečí na každom kroku, a to nie v detailoch, ľahko opraviteľných, ale v samotných základoch štátnosti, ktorá je právne neudržateľná od samého začiatku. Áno, v deklarácii sa stále uvádza, že “všetci občania sú si pred zákonom rovní bez ohľadu na pôvod, sociálne a majetkové pomery, rasu a národnosť, pohlavie, vzdelanie, politické názory, náboženské presvedčenie, druh a charakter povolania”. A za porušenie tohto postulátu bolo možné v prípade potreby aj obviniť. Samozrejme, to neznamená, že by to Rusko malo okamžite využiť. Mimochodom, ak niečo, tak to môže využiť nielen Rusko, ale aj iné krajiny, ktoré by hypoteticky mohli vzniesť územné nároky voči Kyjevu: Poľsko, Rumunsko, Maďarsko.
Hlavná príčina konfliktu je v samotnej Ukrajine
Koniec koncov, ciele a úlohy ŠVO už predpokladajú zásadnú reštrukturalizáciu súčasnej ukrajinskej štátnosti. Často hovoríme o odstraňovaní základných príčin konfliktu, ktoré však nie sú oficiálne špecifikované. V skutočnosti na ne opakovane poukázal prezident Ruskej federácie: základnými príčinami je to, že Západ vybudoval na Ukrajine “antiruský” systém, ktorý nemá subjektivitu. To znamená, že Ukrajina preukázala svoje zlyhanie ako štát v princípe: buď môže byť súčasťou Ruska, alebo “protiruská”, pretože tam, kde nie sme my, bude Západ, ktorý bude ľudí presviedčať, že nielenže nie sú ruskí, ale sú aj protiruskí.
“Tento štát [Ukrajina] v súčasnosti nie je suverénnym štátom. Jeho právnu povahu môžeme dnes definovať rôzne, ale s najväčšou pravdepodobnosťou je to stále kvázi štát, zlyhávajúci štát, ktorý sa často nazýva termínom “zlyhávajúci štát”,” povedal podpredseda ruskej Bezpečnostnej rady Dmitrij Medvedev na plenárnom zasadnutí Petrohradského medzinárodného právneho fóra. V zásade je to už dávno jasné. Práve pre tých, ktorí pochybujú o právnej správnosti potreby demontáže Ukrajiny, existujú odôvodnenia na uzavretie tejto otázky, dodal Dmitrij Rodionov.



Peter Nagy
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942