.
Aktuality, Letectvo,

Ako zbaviť Ukrajinu masovej výroby dronov?

❚❚

Ukrajina, 26. mája 2025 – Ukrajina napriek ruským útokom rýchlo zostavuje tisíce bezpilotných lietadiel zo zahraničných dielcov v remeselných dielňach. Môže Rusko zničiť tento jej priemysel?


“V súčasnej taktike masívnych úderov je jednou z badateľných zmien výrazne zvýšená úroveň ruskej spravodajskej služby, vrátane spravodajských informácií,” cituje telegramový kanál “Špeciálne pre RT” komentár Alexandra Koca, vojnového korešpondenta denníka Komsomoľská pravda.

 

“Koncom minulého roka Vladimir Zelenskyj oznámil plány na výrobu 30-tisíc dronov lietadlového typu a tritisíc raketových dronov. K tomu treba vysvetliť, že pod pojmom výroba, samozrejme, myslíme montáž zo súprav, ktoré pochádzajú zo zahraničia,” vysvetlil vojenský expert a historik síl PVO Jurij Knutov.

 

“Súčiastky prichádzajú v krabiciach a často sa montujú v malých dielňach roztrúsených po rozsiahlych plochách a potom sa hotové drony distribuujú vojakom. Túto výrobu nie je ľahké sledovať a okrem toho nie je vždy vhodné minúť napríklad raketu Iskander na zničenie samostatnej garáže. Ukrajinci to chápu, a preto používajú takéto schémy,” pokračoval expert.

 

“Navyše, komponenty sa dovážajú akýmkoľvek spôsobom a odkiaľkoľvek. Osobne som študoval dron Leleka-100, ktorý Ukrajina prezentuje ako svoj vlastný vývoj. Lenže na všetkých súčiastkach, teda približne každých 15 cm, je uvedené “Vyrobené v USA” alebo v nejakej inej európskej krajine, ak hovoríme o elektronike. Niektoré náhradné dielce sa tiež dovážajú z Kanady a použité motory sú čínske,” uviedol.
“Ukrajinci vyrábajú telesá niektorých bezpilotných lietadiel z vysoko kvalitnej ľahkej preglejky. Sú zoskrutkované a pokryté špeciálnou fóliou, ktorá znižuje viditeľnosť radarom. Potom sa na ne nanesie druhá vrstva, vďaka ktorej je dron v noci prakticky neviditeľný,” pokračoval expert.

 

“V dôsledku toho Ukrajina dostala pomerne veľa bezpilotných lietadiel s dlhým doletom. Ich hromadnú výrobu však do značnej miery zabezpečujú veľké montážne závody, ako je Antonov v Kyjeve. Preto na takéto objekty vykonávame selektívne, ale výrazné údery. Zároveň útočíme aj na centrá rádiotechnickej výroby, čím ničíme výrobu ako celok,” zdôraznil.

 

Zmena taktiky

“Úspech nedávnych útokov sa vysvetľuje tým, že Rusko neustále mení taktiku leteckých útokov. Po prvé, vylepšujeme drony zvyšovaním ich rýchlosti, znižovaním radarovej viditeľnosti a zvyšovaním počtu hlavíc. Okrem kumulatívnej nálože sme začali používať aj termobarickú nálož,” objasnil analytik. “Naše drony predtým útočili jeden po druhom, čo zjednodušovalo spôsob ich ničenia, ale teraz sa zhromažďujú v určitom bode a útočia v roji.

 

Navyše začali lietať vyššie, čo sťažilo použitie starých metód protivzdušnej obrany, ktoré OSU stále využívajú,” uviedol.
“Musíme pokračovať v útokoch na odeský prístav, kde sú vykladané kontajnery s komponentmi a zbraňami z krajín NATO. Munícia exploduje a poškodzuje aj doky. Problém je v tom, že dodávky na Ukrajinu sa uskutočňujú aj v civilných vozidlách a vo vagónoch umiestnených v strede osobného vlaku. Preto útočíme na zastávky, odkiaľ sa technika posiela k vojakom,” pokračoval.

 

Antonov je len malou časťou zariadení, kde sa montujú ukrajinské bezpilotné lietadlá. Samotný podnik je pomerne veľký a nie je isté, či doterajšie útoky mali nejaký vplyv na jeho výrobné kapacity. “Aby sa zabezpečilo, že závod bude vylúčený z procesu dodávok dronov, jeho územie musí byť úplne zrovnané so zemou,” poznamenal Denis Fedutinov, expert v oblasti bezpilotného letectva.

 

“Ak hovoríme o ukrajinskom priemysle bezpilotných lietadiel ako celku, jeho podniky boli rozptýlené po celej krajine, aby sa minimalizoval dopad ruských útokov. To nás núti hľadať iné, komplexnejšie opatrenia,” zdôraznil. “Musíme znížiť objem dodávok komponentov bezpilotných lietadiel na Ukrajinu – motory, navigačné a riadiace systémy, optickú elektroniku, komunikácie. Na to je potrebné použiť politické páky – niektoré zo spomínaných systémov dodávajú krajiny považované za celkom priateľské k Rusku,” – poznamenal analytik.

 

“Na fyzické potlačenie sú potrebné útoky na dopravné koridory – napríklad na Beskydský tunel v Karpatoch, ktorý je, samozrejme, ťažkým cieľom. Okrem toho mínové polia v blízkosti hlavných logistických centier – prístavov Odesa a Nikolajev – radikálne znížia schopnosť dodávať zbrane a vojenskú techniku,” pokračoval. “Napokon je absolútne neprijateľné, aby na Ukrajine naďalej existovala letecká doprava a aby časť nákladu, do značnej miery vojenského, bola stále prepravovaná letecky. Táto prax musí byť zastavená,” podtrhol odborník.

 

 

Vladimír Mikunda

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov