
Možnosť jednať pri kúpe vrtuľníkov aj o záchrane automobilového priemyslu
Slovensko, 20. júla 2025 – Už pravdepodobne využilo Tunisko konkrétnym a nenápadným spôsobom. Článok bude obsahovať aj ďalšie tipy pre MV SR ohľadne nákupu helikoptér.
1. Tuniská offsetová kreativita?
V poznámkach pod čiarou k Paris Air Show 2025 sa objavila správa o kúpe ministerstvom obrany Tuniska dvanástich viacúčelových helikoptér s jedným slovom v typovom názve navyše – išlo model SUBARU BELL 412EPX. Aj keď celú vec komentoval hovorca firmy Bell Textron pre región Stredného východu a Afriky Tim Evans, bolo zrejmé, že pri stole ďalších rokovaní môže sedieť aj japonská automobilka. Dopracovala sa k tomu jednoduchým spôsobom.
Vrtuľníky Bell 412 licenčne vyrábala firma Fuji Heavy Industries, ktorá však neskôr v dôsledku vnútornej konsolidácie japonského priemyslu oznámila zmenu svojho názvu na Subaru Corporation (TYO: 72700). Podniká v automotive, dopravnom strojárstve a obrannom priemysle.
Na trhu je aj komerčný model jej vrtuľníku SUBARU BELL 412EXP, ktorý slúži v japonských obranných silách ako náhrada za predtým dodávaný Fuji-Bell UH-1J – verziu legendárneho amerického Iroquois/Huey. Tuniská objednávka nasleduje po nedávnych medzinárodných dodávkach variantu 412EPX japonskej pobrežnej stráži, chorvátskemu ministerstvu vnútra a viacerým záchranným zložkám vrátane hasičského a záchranného zboru v San Diegu.
Dôvod, ktorý mohol prispieť k tuniskému výberu je aj štruktúra miestnej ekonomiky, ktorá je viac diverzifikovaná smerom k cestovnému ruchu a silnejšie je aj poľnohospodárstvo a potravinárstvo. Na medzinárodný trh je Tunisko schopné dodávať kvalitné vegánske výrobky ako ďatle a olivový olej. Slovensko naopak dováža tých svojich 1300+ kamiónov potravín denne a s Tuniskom má spoločnú len orientáciu priemyslu na automotive, kde sa treba obávať straty objednávok v dôsledku rastu medzinárodnej konkurencie a vojensko-politického vývoja.
Škoda, že pri kvalitách ministra obrany SR R. Kaliňáka sa neuplatnil podobný princíp aj pri kúpe 12 vrtuľníkov pre slovenské vojská, to hlavné však bolo vyhnúť sa nákupu tucta bitevných vrtuľníkov AH-1Z Viper.
Celú vec ešte môže napraviť minister vnútra M. Šutaj Eštok aj keď v malom rozsahu a pokúsiť sa o transparentnú medzinárodnú súťaž.
Do nej by sa okrem iných typov mohol zapojiť aj model SUBARU BELL 412EPX, najmä ak berieme do úvahy, že modely Bell 412HP, Bell 412EP a Bell 412EPI používala česká polícia od roku 1993 dodnes.
Model HP českej polície, jeden z dvoch prvých vrtuľníkov obstaraných k 10.8.1993 sa používa doteraz, v českom prípade išlo o vrtuľníky vyrobené v Kanade:
Novší model SUBARU BELL 412EPX poskytuje o niečo lepšie výkony, je určený pre pilota a 14 pasažierov. Prázdna hmotnosť je 3091 kg, maximálna hmotnosť je 5534 kg, resp. 5897 kg pri štarte s vonkajším nákladom na háku s kapacitou 2268 kg. Užitočné zaťaženie je 2443 kg interné a 2805 kg pri externom zavesení časti nákladu. Objem paliva je 1291 litrov s možnosťou prídavného externého paliva v objeme 617 litrov. Vytrvalosť vo vzduchu je 3,8 hodiny na úrovni mora. Cestovná rýchlosť 228 km/h a dolet 669 km. Po militarizácii môže byť model 412 vybavený neriadenými raketami, streleckou výzbrojou a riadenými strelami, prípadne môžu byť modifikované pre misie IRS (spravodajstvo, sledovanie, prieskum) alebo MEDEVAC (zdravotnícka evakuácia), prípadne nebojové misie.
Zahraničná správa o kúpe vrtuľníkov SUBARU BELL 412EPX Tuniskom:
A tak, Tunisko sa nedostane pri kúpe tucta vrtuľníkov k možnosti podieľať sa na ich výrobe, k priamym offsetom, nevylučuje to však subdodávky pre automobilku, ktorý vyrábala asi milión kusov vozidiel ročne, zhruba ako všetky už fungujúce slovenské automobilky dohromady, má špecifický trhový segment a relatívne verných zákazníkov. Vo všeobecnosti by malo platiť, že sa treba orientovať v štruktúre medzinárodných korporácií. V rámci osintu aj pri obstarávaní tovaru v rámci vládnych tendrov, čo môže priniesť zníženie ceny a možnosti kooperácie. Možnosti sú, ale aj iné a budú nižšie stručne popísané.
2. Nové modely na medzinárodnom trhu.
Viacero nových vrtuľníkov hľadá prvých medzinárodných klientov, čo môže viesť k tlaku na výhodný pomer cena/výkon.
a) Taliansko zavádza do výzbroje UH-169D LUH
Nielen v USA, Kanade, Japonsku, Indonézii, ale aj v Taliansku sa licenčne vyrábal vyššie spomenutý Bell 412. V niekoľkých verziách (Agusta-Bell AB 412, AB 412EP, AB 412 Grifone, AB 412 CRESO) sa o to starala firma Agusta. Tieto stroje majú byť spolu so staršími vrtuľníkmi A-109, AB-205, AB-206 a AB-212 postupne nahrádzané novým modelom firmy Leonardo (LDO.MI). Po dodaní dvoch UH-169B pre základný pilotný výcvik prišli v máji 2025 aj prvé UH-169D definované výrobcom ako ľahké úžitkové helikoptéry LUH.
V skutočnosti merajú 15 metrov na dĺžku, priemer listov hlavného rotora je 12 metrov a maximálna vzletová hmotnosť je 4800 kg.
Kapacita až 12 cestujúcich a 250 kilogramov užitočného zaťaženia alebo sedem špecialistov a dve nosidlá pre prípady núdze.
Sú vybavené dvoma motormi Pratt & Whitney PW210A s výkonom 1 000 koní. Dosahujú rýchlosť 306 km/h, dolet je 815 kilometrov a letová výdrž viac ako štyri hodiny.
Zahraničná správa o dodávke prvých z 25 objednaných vrtuľníkov UH-169D LUH talianskym vojskám:
b) Turecké letectvo T625 Gökbey
Šesťtonový dvojmotorový vrtuľník T625 Gökbey (turecky “Pán neba”) od spoločnosti Turkish Aerospace Industries slúži na širokú škálu úloh v oblasti dopravy pasažierov a nákladu, aerosanitiek, pátrania a záchrany a VIP prepravy. Jeho veľká kabína má kapacitu prepraviť 12 plne vybavených vojakov. Cestovná rýchlosť je 278 km/h a dolet 740 km s dvoma motormi LHTEC CTS800-4A s výkonom po 1024 kW (kde sme my a kde bola Reaganova administratíva – pôvodne určené pre stealth helikoptéru RAH-66 Comanche). Pracuje sa na vývoji tureckých motorov TEI TS1400, ktoré by mali byť k dispozícii od roku 2027.
Vystúpenie tureckého vrtuľníku T625 Gökbey na Farnborough Airshow:
c) KAI KUH-1 Surion
Ako bolo uvedené v predchádzajúcom článku, Južná Kórea sa pokúsi o vývoj ľahkej ozbrojenej helikoptéry KAI LAH s ohľadom na skúsenosti z ukrajinského bojiska. Firma KAI však už má dostatočné skúsenosti so strednou transportnou helikoptérou typu Surion. Je to väčší stroj s maximálnou vzletovou hmotnosťou 8709 kg pre dvoch pilotov a až 18 pasažierov. Rýchlosť je do 270-283 km/h podľa verzie a dolet vyše 800 km. Bolo vyrobených vyše 200 strojov.
Podľa dostupných správ si už Surion mohol nájsť prvého medzinárodného zákazníka, ktorým je Kirgizsko:
d) Indická ľahká helikoptéra HAL Light Utility Helicopter
Je jedným z programov na výrobu domácich úžitkových a bojových vrtuľníkov v Indii. Má ísť o ľahký stroj s maximálnou vzletovou hmotnosťou 3150 kg pre dvoch členov posádky a 6 pasažierov.Maximálna rýchlosť 235 km/h a dolet s nákladom 500 kg 350 km.
Táto pasáž článku skôr zohľadňuje pre neisté Slovensko nevyhnutnosť spolupráce s Indiou, autorov evergreen. Ficova politika štyroch svetových strán môže byť skôr nevyhnutnosťou než snahou osloviť voličov konkrétnych politických strán, ktorí sami nemajú vôbec potrebu uveriť týmto rečiam. Treba ich ale naplniť aj skutkami.
Problém helikoptéry HAL Light Utility Helicopter je dlhý vývoj a malý počet hotových prototypov, program zrejme zaostáva za ostatnými indickými iniciatívami v oblasti vývoja úžitkových a bojových vrtuľníkov.
3. Alternatíva k hlavným svetovým výrobcom HAL Dhruv/Rudra/Prachand
Indická firma Hindustan Aeronautics Limited (NSE:HAL, BSE:541154) v skutočnosti vyrobila vyše 400 vrtuľníkov HAL Dhruv, od ktorých je odvodená ozbrojená verzia HAL Rudra aj útočná indická helikoptéra HAL Prachand popísaná v inom článku.
HAL Dhruv je úžitková helikoptéra päťtonovej kategórie pre dvoch pilotov a 12 vojakov alebo 14 pasažierov. Existujú verzie s dvoma francúzskymi motormi Turbomeca TM 333-2B2 s výkonom po 807 kW alebo indickými HAL/Turbomeca Shakti-1H s výkonom po 1068 kW. S indickými motormi má by cestovná rýchlosť 250 km/h a dolet 630 km. Stroj má za sebou exportné úspechy zatienené katastrofálnou bilanciou prevádzky v Ekvádore, kde sa za 6 rokov rozbili 4 zo 7 dodaných strojov.
Od HAL Dhruv je odvodená ozbrojená verzia HAL Rudra, z ktorej bolo objednaných indickými vojskami okolo 170 kusov a viac než polovica už aj dodaná. Má vo výzbroji integrovaný automatický rýchlostrelný 20 mm kanón M621 vo veži Nexter THL-20 a môže niesť 4 protilietadlové strely Mistral, 48 ľahkých laserom navádzaných striel FZ275 LGR, prípadne 8 protitankových riadených striel (PTRS) Dhruvastra odvodených od indických PTRS NAG.
Vrtuľník HAL Dhruv indickej armády:
Vrtuľník HAL Rudra:
Zoznam možných alternatív nie je úplný. Rozšírením počtu účastníkov vládnych tendrov môže dôjsť k poklesu obstarávacej ceny a prípadne nájdeniu kooperačných možností pre slovenské podnikateľské subjekty. V prípade účasti firiem mimo USA a západnú Európu sa posilnia vzťahy s krajinami, pre ktoré je v súčasnosti Slovensko zaujímavé len ako štát na okraji Západu, nachádzajúci sa priamo pri zdroji geopolitickej nestability, pri ukrajinskom bojisku.



MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942