.
Aktuality, Letectvo,

Taliansko kupuje americké lietadlá pre elektronický útok

❚❚

Vo svete sa zdá byť len málo nejednoznačnejších vecí než slovenský vianočný nákup bizjetov a náhrada legendárneho amerického elektronického útočného lietadla Lockheed EC-130H Compass Call. Opak je pravdou a tieto prípady si to navzájom dokazujú!


 

V septembri 2017 americké vzdušné sily (USAF) oznámili, že spoločnosť L3 Technologies bude slúžiť ako hlavný systémový integrátor pre budúce lietadlo Compass Call založené na bizjete Gulfstream G550. Nové elektronické útočné lietadlo bolo 14. novembra 2023 pomenované veliteľstvom Air Combat Command (veliteľstvo vzdušného boja) ako EA-37B Compass Call. Na tom by nebolo nič čudné, ak by firma Gulfstream Aerospace medzitým nezastavila výrobu bizjetu Gulfstream G550, ktorý je platformou EA-37B. Pre civilných zákazníkov ho na výrobnej linke vystriedal model G600 už v októbri 2019, obmedzená sériová výroba G550 pre plnenie vojenských objednávok prebiehala do júna roku 2021, teda zhruba v rovnakom období, kedy produkciu slovenských stíhačiek F-16V zdržiaval covid.

 

Prezentácia modelu G600 výrobcom. Zastavenie výroby G550 pred štyrmi rokmi sa netýkalo modelu G500, ktorý mal oproti G550 zníženú kapacitu palivových nádrží a teda aj menší dolet:

 

Pokiaľ vzdušné sily akéhokoľvek štátu s dlhodobou víziou obranného plánovania budú chcieť EA-37B, cesta sa začína hľadaním už použitej platformy G550. Nič čo by malo veľmi trápiť Taliansko, ktoré má stroje Gulfstream G550 v zásobe. Nie však na evakuácie horolezcov z Pakistanu, dojímavo kradnúce spánok slovenskému ministrovi obrany, ale špeciálne bojové misie.

 

 

V roku 2012 Taliansko objednalo dve lietadlá G550 CAEW ako súčasť protiplnenia k izraelskej objednávke 30 pokročilých talianskych cvičných prúdových lietadiel M-346. Sú vybavené senzorovým balíkom EL/W-2085 (novší derivát izraelského AWACS systému Phalcon) pre lietajúce systémy včasného varovania. C v slove CAEW – znamená konformný, pôvodný Phalcon bol na oveľa väčšom štvormotorovom prúdovom dopravnom lietadle Boeing 707.

 

Taliansky AWACS na leteckom dni v britskom Fairforde:

 

V decembri roku 2020 Taliansko kúpilo 8 lietadiel Gulfstream G550, pričom bolo rozhodnuté, že prvé dve budú modifikované pre misiu AISREW (Airborne Intelligence, Surveillance, Reconnaissance, and Electronic Warfare – spravodajstvo, pozorovanie, prieskum a elektronický boj) s palubným balíkom firmy L3 Harris a zvyšných šesť bude dodaných ako “zelené” lietadlá, ktoré budú misijnými systémami vybavené neskôr. V skutočnosti sa talianske stroje AISREW budú zrejme viac podobať na austrálske MC-55A Peregrine, zahraničné video, ale zobrazuje aj možnú podobu talianskych AISREW.

 

 

Dá sa predpokladať, že hlavnou úlohou dvoch talianskych strojov AISREW bude SIGINT, čiže zber spravodajských informácií formou zachytávania nepriateľskej komunikácie (COMINT) aj vysielania iných než komunikačných elektronických signálov. (ELINT, napríklad vysielanie rádiolokátorov). V menšej miere prieskum alebo elektronický boj. Na ten by sa mali zamerať ďalšie dve lietadlá – tentokrát už EA-37B Compass Call.

 

Len dňa 2.5.2025 sa pritom uskutočnil prvý cvičný let typu EA-37B zo základne Davis-Monthan Air Force Base, Arizona, USA. Štartovali letci z 55. skupiny elektronického boja amerických vzdušných síl, cieľom bolo základné oboznamovanie sa s lietadlom pre členov 43. perute elektronického boja.

 

Taliani vôbec nestrácajú čas a 21.7.2025 firma BAE Systems (LON:BA) oznámila, že získala od spoločnosti L3Harris (NYSE:LHX) kontrakt v hodnote 12 miliónov dolárov na podporu prestavby dvoch lietadiel Gulfstream G550 na platformy palubného elektronického útoku (EA) pre talianske vzdušné sily. Cieľom projektu je vybaviť Taliansko vylepšenými schopnosťami dlhého dosahu na narušenie a potlačenie nepriateľských systémov velenia, riadenia, komunikácie, navigácie a protivzdušnej obrany. Inými slovami, stroj je schopný nielen bojovať proti radarovým systémom včasného varovania, ale vďaka cielenému ožiareniu objektov ho možno použiť aj v operáciách na potlačenie alebo zničenie nepriateľských systémov protivzdušnej obrany (SEAD/DEAD).

 

Zahraničná správa o talianskych EA-37B už zahŕňa informáciu o vyčlenení 300 miliónov USD pre L3 Harris, z programu P-MMMS (Piattaforma Multi-Missione, Multi-Sensore – Multimisijná, multisenzorová platforma) v hodnote 1,632 miliardy Eur, z ktorých už 638 miliónov bolo alokovaných. Talianom ostávajú 4 “zelené” lietadlá Gulfstream G550.

 

 

Ešte si aj treba hľadať olietaný stroj. Takto sa to robí, do psej matere! Americké vzdušné sily majú 5 z 10 plánovaných EA-37B Compass Call, zrejme v roku 2017 nepredpokladali, že záujem o tento stroj môžu mať aj ich spojenci. Celkový počet vyrobených bizjetov Gulfstrem G550 bol asi 600, mnohé z nich si už našli sekundárne vojenské použitie. Ako platforma pre špeciálne misie v Austrálii, Nemecku, Izraeli, Taliansku, Singapure, Turecku a USA. Ako VIP transport v mnohých ďalších vrátane Tanzánie a Ugandy. Záchrana horolezcov v Pakistane sa však nespomína v žiadnom konkrétnom prípade.

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov