.
Aktuality, Námorníctvo,

USA spustili ľadoborcové preteky s Ruskom, no hlavne musia poraziť Čínu

❚❚

Rusko, 25. augusta 2025 – USA a ich spojenci začali s výstavbou ľadoborca vo fínskej lodenici, ktorá predtým patrila Rusku a vyrábala plavidlá špeciálne preň. Teraz lodenicu využívajú USA. Washington chce vybudovať flotilu plavidiel ľadovej triedy dvakrát väčšiu ako Rusko, hoci v súčasnosti má iba jeden starý ľadoborec z roku 1976. Zdá sa, že väčšiu šancu dobehnúť Rusko má Čína.


 

Lodenica vo Fínsku začala s výstavbou ľadoborca Polar Max, ktorého výrobu si objednala Kanada. Ide o prvý ľadoborec v histórii Fínska, ktorý bude dodaný do Severnej Ameriky. Výstavba sa začne v Helsinkách a bude dokončená v kanadskom Quebecu. Dodanie ľadoborca Kanade je naplánované na rok 2030. Ten bude schopný prekonať ľad s hrúbkou až 6,4 m a odolávať silným teplotným zmenám typickým pre Arktídu.

 

Konkrétne súvislosti

Táto stavba je pre Rusko zaujímavá z dvoch dôvodov. Po prvé, lodenica Arctech Helsinki Shipyard patrila Rusku od roku 2014 a stavala mu zásobovacie plavidlá a ľadoborce. Ale v roku 2019, kvôli európskym sankciám, banky lodenici odmietli poskytovať služby a tak bola predaná prevádzkovateľovi výletných lodí s ruskými koreňmi, registrovanému na Cypre. V roku 2023 sa majiteľ opäť zmenil, a to na kanadskú lodiarenskú spoločnosť Davie. Rusku sa teda nepodarilo lodenicu zachrániť.

 

Po druhé, výstavba ľadoborca vo fínskej lodenici je jedným z projektov, ktorými chcú Spojené štáty vyzvať do súťaže Rusko a Čínu pri výstavbe ľadoborcov novej generácie. Minulé leto Spojené štáty, Kanada a Fínsko podpísali pakt ICE a dohodli sa na spojení síl s cieľom odstrániť rozdiely s Ruskom v množstve a kvalite flotily ľadoborcov. Rusko má totiž najpočetnejšiu flotilu ľadoborcov na svete. Pozostáva zo 46 plavidiel, z ktorých osem je na jadrový pohon.
Spojené štáty majú iba jeden prevádzkyschopný ľadoborec, ktorý bol postavený v roku 1976 – USCGC Polar Star. Druhý im prestal fungovať pred piatimi rokmi kvôli požiaru a nebol obnovený.

 

Fínsko má 8 až 11 ľadoborcov, Kanada ich má 17, ale mnohé si vyžadujú rozsiahle opravy a len menej ako tretina plavidiel dokáže skutočne plniť svoje úlohy.
Keď bol v júni 2024 podpísaný pakt ICE, vtedajší prezident USA Joseph Biden hovoril o potrebe spustiť na vodu 70 – 90 ľadoborcov v nasledujúcich 10 – 15 rokoch. Či sa im však podarí v takomto ambicióznom projekte uspieť, je veľkou otázkou.

 

“Rusko je lídrom vo flotile ľadoborcov: má ich desiatky, vrátane niekoľkých jadrových, čo mu umožňuje celoročný prístup k územiu pozdĺž Severnej námornej trasy. Fínsko a Kanada majú síce menej plavidiel, ale sú silní v navrhovaní a stavbe arktických plavidiel, a preto sa stali partnermi Spojených štátov,” hovorí Pavel Sevosťjanov, zastupujúci štátny radca Ruskej federácie, docent Katedry politickej analýzy a sociálno-psychologických procesov na Ruskej ekonomickej univerzite Plechanova.

 

“Ani Fínsko a ani Kanada však nemajú skúsenosti s prevádzkou jadrových ľadoborcov a Spojené štáty napriek svojej schopnosti stavať lodné reaktory pre lietadlové lode a ponorky, nemajú technológiu použiteľnú pre ľadoborce,” poznamenáva Alexander Vorotnikov, docent Inštitútu spoločenských vied Prezidentskej akadémie a koordinátor expertnej rady Kancelárie rozvojových projektov Arktídy.

 

Podstata ruského náskoku

Existuje dôležitý faktor toho, prečo je Rusko v tejto oblasti tak ďaleko pred Spojenými štátmi. “Prevádzka ľadoborcov v Rusku nie je výnimočná ani naliehavá, ona je každodennou nutnosťou. Drsné klimatické podmienky ruského severu, ako aj využívanie riek tečúcich do Severného ľadového oceánu, robia podporu ľadoborcov kriticky dôležitou,” hovorí Vorotnikov.

 

V Rusku je v niektorých regiónoch jednoducho nemožné prežiť bez ľadoborcov. Napríklad najväčším arktickým mestám, ako sú Murmansk, Noriľsk, Vorkuta. Ľadoborce im a ďalším odľahlým ostrovným územiam pomáhajú dodávať potraviny, palivo, lieky a iný tovar. Ľadoborce podporujú aj ťažbu nerastov na pobreží a vo vodách, pričom slúžia aj národnej bezpečnosti, vrátane zásobovania vojenských základní, hovorí Vorotnikov. Na tento účel sa v Rusku stavajú špeciálne vojenské ľadoborce, ako napríklad Ivan Papanin.

 

“Silná ruská flotila, vrátane jadrovej, bola historicky nevyhnutná pre rozvoj severu. Bola to flotila, ktorá zabezpečovala výstavbu nových fabrík, export produktov a dopravné prepojenie regiónu, čo významne prispieva k exportu a HDP krajiny. Už v predvojnových rokoch ľadoborce umožňovali export dreva, čo poskytovalo devízové príjmy, a severské dodávky dodnes zostávajú životne dôležitými pre milióny obyvateľov,” hovorí Alexander Vorotnikov.

 

“Pre Rusko je flotila ľadoborcov nástrojom suverenity a hospodárstva. Potreba nových výkonných plavidiel je určená rastom tranzitu a úlohami sprievodu konvojov, pátracích a záchranných operácií a ochrany hospodárskej zóny a logistiky,” hovorí Sevosťjanov. Na rozdiel od Ruska Spojené štáty takéto problémy nemali; nepotrebujú ľadoborce ani na prežitie a ani obchod. Spojené štáty mali a majú Panamský prieplav.

“Jediný ich severný štát, Aljaška, má miernejšie klimatické podmienky a lepšiu dopravnú dostupnosť, čo si nevyžadovalo silnú flotilu ľadoborcov,” hovorí koordinátor expertnej rady Kancelárie pre rozvoj Arktídy.

 

Dôvody US zaostávania

“Spojené štáty výrazne zaostávajú kvôli úpadku stavby lodí a dlhodobému odmietaniu investovať z politických dôvodov. Teraz sa Amerika ponáhľa dobehnúť zameškané, pretože strategická konkurencia v Arktíde rastie a dopravné a energetické projekty si vyžadujú moderné ľadoborce,” poznamenáva Sevosťjanov. Vorotnikov sa domnieva, že snaha Spojených štátov a ich spojencov posilniť svoju prítomnosť v Arktíde sa vysvetľuje, po prvé, bojom o prírodné zdroje regiónu a, po druhé, snahou rozvíjať nové dopravné koridory v dôsledku geopolitických faktorov – vojenskej aktivity v blízkosti ruských hraníc a príprav na možné provokácie.

 

Keďže Spojené štáty nemajú žiadne silné ekonomické ani sociálne dôvody na rozvoj flotily ľadoborcov, armáda môže byť hlavnou. Pobrežná stráž USA si už objednala nákup 8 – 10 nových výkonných ľadoborcov na hliadkovanie. Kanadská spoločnosť Davie Shipbuilding podpísala zmluvu na projektovanie a výstavbu siedmich veľkých ľadoborcov a dvoch veľkých arktických trajektov. Rusko tiež nestojí na mieste a pokračuje v budovaní a rozširovaní svojej flotily ľadoborcov, a to aj pre rozvoj Severnej námornej cesty. Musí postaviť tri jadrové ľadoborce projektu “Leader”, ktoré sú schopné pohybovať sa v ľade s hrúbkou až 4 – 4,5 m.

 

Rusko má aj iné problémy

“Na plný rozvoj Severnej námornej trasy a jej celoročnú prevádzku nemusia súčasné ruské kapacity stačiť. Odborníci sa domnievajú, že na to, aby trasa stabilne fungovala za akýchkoľvek okolností, je potrebné až zdvojnásobiť flotilu ľadoborcov, vrátane výstavby supervýkonných plavidiel typu “Leader”, ako aj zvýšiť počet arktických tankerov, plynojemov a kontajnerových lodí Arc7,” hovorí Alexander Vorotnikov.

 

Medzinárodná spolupráca v rámci BRICS a nástroje, ako je Medzinárodné územie pokročilého rozvoja (ITOR), môžu Rusku pomôcť vyriešiť tieto rozsiahle problémy, hovorí koordinátor expertnej rady Kancelárie pre rozvoj Arktídy. Čo sa týka Číny, tá urobila neuveriteľný skok z nuly na jedného zo svetových lídrov v oblasti flotily ľadoborcov. Aj preto sú kroky Spojených štátov zamerané, okrem iného, na odstránenie rozdielu s Čínou.

 

Čínsky trhák

Do roku 1993 Čína vôbec nemala flotilu ľadoborcov. V roku 1994 kúpila od Ukrajiny výskumné plavidlo ľadovej triedy – nákladnú loď, ktorá bola postavená v roku 1993 v lodenici Cherson a zrekonštruovaná v Číne. Tento ľadoborec dostal názov “Xuelong-1”. A ako to dokáže len Čína, už v roku 2019 uviedla do prevádzky vlastný čínsky ľadoborec “Xuelong-2”, postavený len za tri roky. Na porovnanie: Fíni a Kanaďania ho plánujú postaviť za päť rokov. V roku 2024 Čína dokončila výstavbu ľadoborca ​​novej generácie Ji Di a väčšieho polárneho výskumného plavidla Tan Suo San Hao. Druhé menované bolo postavené len za dva roky. Situácia zatiaľ vyzerá tak, že Čína má oveľa väčšiu šancu dobehnúť Rusko ako Spojené štáty a ich spojenci. Odborníci nevylučujú, že Čína pôjde cestou Ruska, ktoré je v súčasnosti jediné na svete, ktoré vie stavať jadrové ľadoborce.

 

 

Vladimír Mikunda

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov