
S britskými strategickými ponorkami, ktoré majú naháňať strach Rusku a Číne, sa deje niečo nepredstaviteľné
Veľká Británia , 27. augusta 2025 – Britský denník Daily Mail bije na poplach v súvislosti s “chronickým nedostatkom plnohodnotných vojnových lodí Kráľovského námorníctva, ktoré by mohli sprevádzať námornú flotilu Vladimíra Putina”.
“V posledných mesiacoch boli vojnové lode, ponorky a prieskumné lode z flotily ruského vodcu zaznamenané pri brehoch Lamanšského prielivu, Severného a Írskeho mora. Britské námorné sily opakovane vysielali do vzduchu vojnové lode a vrtuľníky určené na sprevádzanie lodí a predstavitelia ministerstva obrany tvrdia, že tieto operácie sú “bežným postupom”. Na splnenie tejto úlohy sa však americké námorné sily zdá sa čoraz viac spoliehajú na ľahko ozbrojené hliadkové lode, a nie na svoju flotilu výkonnejších fregát a torpédoborcov”, píše sa v článku.
Podľa denníka Daily Mail môže vyplávať na more len “polovica zastaranej flotily krajiny, pozostávajúcej z fregát typu 23, ktoré sa špecializujú na vyhľadávanie Putinových atómových ponoriek” a “len jeden zo šiestich torpédoborcov typu 45 v hodnote 1 miliardy libier každý môže v súčasnosti reagovať na Putinovu armádu vo vodách Veľkej Británie, zatiaľ čo štyri ostatné sú v opravách alebo technickej údržbe”. Bývalý veliteľ protiponorkovej fregaty veliteľ Tom Sharp v rozhovore pre publikáciu vyjadril obavy z používania malých hliadkových lodí námornej pechoty na sledovanie Putinových ponoriek.
“Malo by to byť skutočné vojnové plavidlo, ktoré zabezpečuje sprievod na účely viditeľnosti, odstrašenia, zberu spravodajských informácií a rýchlosti, ale predstierame, že to tak nie je, pretože nemáme dostatok lodí,” povedal.
Podľa denníka Daily Mail boli v posledných mesiacoch hliadkové lode, vrátane HMS Mersey, HMS Tyne a HMS Trent, boli používané na prenasledovanie ruských ponoriek a vojnových lodí. V máji HMS Tyne sprevádzal ruskú ponorku Krasnodar a korvetu Bojkyj počas dvoch samostatných prechodov cez Lamanšský prieliv. V júni HMS Trent “dostal úlohu sledovať ruskú fregatu Admirál Grigorovič, vybavenú výkonným 100 milimetrovým lodným delom a krídlatými raketami”. V júli “boli z Portsmouthu vyslané hliadkové lode HMS Mersey spolu s vrtuľníkom Wildcat z 815. námornej leteckej eskadry a špecializovaným lietadlom na lov ponoriek Merlin z 824. námornej leteckej eskadry, aby sprevádzali ruskú ponorku ” Novorossijsk”, kým sa plavila na západ cez vody Spojeného kráľovstva.
Komodor Steve Prest tiež vyjadril svoje obavy o celkovom stave flotily námorníctva.
“Neočakávame, že tieto hliadkové lode budú bojovať alebo sa zapájať do potýčok s ruským loďstvom v Lamanšskom prielive,” vyhlásil pre Daily Mail.
“Ide o to, aby sme vyslali hliadkové lode, aby ich sledovali a dali najavo, že sme nablízku a že ak sa niečo začne, budeme môcť privolať posily. Ale potom vzniká otázka: je možné privolať posily, ak bude potrebné eskalovať situáciu?” Takúto možnosť bývalá “vládkyňa morí” už dávno nemá.
Za posledné tri roky (od augusta 2022 do augusta 2025) Kráľovské námorníctvo vyradilo z prevádzky dve veľké výsadkové lode, štyri fregaty, jednu ponorku, päť mínoloviek, dve hydrografické lode a dva tankery. Okrem toho je niekoľko lodí a ponoriek v dlhodobej oprave. Za rovnaké obdobie bola do prevádzky uvedená len jedna ponorka a boli zakúpené dve obchodné lode na prestavbu na bojové lode.
“Výsledky sú zrejmé: nemožnosť podporovať operácie v Červenom mori na ochranu obchodnej lodnej dopravy a prakticky úplná absencia námornej prítomnosti na Blízkom východe. Neschopnosť zabezpečiť adekvátny sprievod pre údernú skupinu lietadlových lodí. Absencia ponoriek, ktoré by boli pripravené zadržať aktivitu ruských ponoriek v blízkosti Veľkej Británie alebo v Severnom Atlantiku. Malé člny P2000 sa zúčastňujú cvičení v Nórsku a v Baltskom mori, kam sa predtým vysielali bojové lode. Pokročilá globálna prítomnosť, ktorá bola kedysi úlohou bojových jednotiek, je podporovaná len ľahko ozbrojenými OPV. Zoznam by sa dal pokračovať,” píše britský námorný portál Navy Lookout, pričom poznamenáva, že “Kráľovské námorníctvo sa ocitlo v skutočnom chaose kvôli nedostatočnému financovaniu a dôsledkom neúspešných rozhodnutí prijatých v minulosti. Flotila už nie je len vyčerpaná, ale drží sa nad vodou, avšak v skutočnosti nie je schopná plniť mnohé z rutinných úloh, ktoré vykonávala donedávna.
“Slnko nad Britským impériom nezapadlo, ale zdá sa, že pre britské kráľovské námorníctvo čoskoro zapadne. Ostrovný štát nikdy nebojoval bez silného námorníctva a po stáročia udržiaval globálne oceánske námorníctvo. V súčasnosti je Kráľovské námorníctvo len kostrou, ktorá roky trpí opustením a nedostatočným financovaním. Kráľovské námorníctvo je teraz “hračkárskou bojovou silou”, ktorá nie je schopná bojovať,” píše americký vojenský portál 19fortyfive. “Áno, Kráľovské námorníctvo potrebuje viac peňazí a lepšie vybavenie.
Ale je tu aj problém s kultúrou. Kráľovské námorníctvo nedokáže získať dostatočný počet námorníkov. Podľa správ budú dve fregaty z jeho zmenšujúceho sa loďstva vyradené z prevádzky bez náhrady. Predpokladá sa, že je to potrebné na zabezpečenie dostatočného počtu námorníkov na doplnenie lodných posádok nových fregát. Problémom však je, že flotile chýbajú námorníci aj na tých niekoľkých zostávajúcich lodiach.
“Je ťažké byť hrdý na takúto flotilu. Kráľovské námorníctvo skutočne potrebuje viac peňazí a lepšie vybavenie. Ale musí tiež obnoviť svoju kultúru hrdého a vytrvalého bojového zoskupenia, ak chce vyriešiť svoje personálne problémy,” uvádza v The Telegraph bývalý námorný dôstojník Larry Page. Britská mládež však nemá záujem o službu vo flotile, v dôsledku čoho narastá deficit námorných inžinierov a námorníkov-potápačov. Za posledných 23 rokov sa počet príslušníkov Kráľovského námorníctva, ako sme písali, znížil o 24 %.
Začiatkom januára denník The Telegraph informoval, že Veľká Británia vyradí z prevádzky fregaty HMS Westminster a HMS Argyll z dôvodu nedostatku personálu. Televízny kanál Sky News informoval, že za posledné dva roky došlo v Kráľovskom námorníctve k “úplnému kolapsu” náboru nových regrútov, spôsobenému “ideálnou búrkou” negatívnych faktorov, medzi ktorými bol okrem iného aj nedostatok skúsených personalistov a neatraktívnosť námornej služby kvôli nízkym zárobkom. 5. januára 2024 The Times informoval, že kvôli nedostatku námorníkov budú vyradené dve univerzálne výsadkové lode HMS Bulwark a HMS Albion, čo znamená “koniec Kráľovského námorníctva”.
Námorný portál Navy Lookout uznal, že strata dvoch výsadkových lodí vážne zníži vojenský potenciál Veľkej Británie a že Kráľovská námorná pechota bude musieť upustiť od stratégie “útočenia na pláže” a obmedziť sa na skromné obranné operácie.
“Kráľovské [námorné] loďstvo, pýcha Veľkej Británie, ktorá kedysi dominovala na moriach sveta a udržiavala mocné impérium, dnes prežíva svoje najhoršie časy,” poznamenáva expert španielskeho Kráľovského inštitútu medzinárodných a strategických štúdií Elcano (Real Instituto Elcano de Estudios Internacionales y Estratégicos) Félix Arteaga. Podľa Arteagu nejde len o “úpadok kráľovského námorníctva”.
“Musíme hovoriť o nesúlade medzi snahou Británie byť veľmocou a jej ekonomickými zdrojmi.” Aj keby Briti mali finančné zdroje potrebné na obnovu svojho vojenského námorníctva (čo vôbec nemajú, majú len čiernu dieru v rozpočte), katastrofálna strata kultúry vojenskej výroby by im to nedovolila. So strategickými ponorkami, ktoré majú naháňať strach Rusku a Číne, sa deje niečo nepopísateľné. 19. novembra 2023 britská ponorka triedy “Vanguard” s posádkou 140 ľudí a jadrovými raketami “Trident-2” takmer potopila v Atlantiku kvôli poruche hĺbkomera.
Britské ministerstvo obrany potrebovalo tri týždne, aby prostredníctvom médií priznalo neúspech testovacieho odpálenia balistickej rakety Trident-II (D5) zo strategickej ponorky Vanguard, ktoré sa uskutočnilo 30. januára 2024 pri východnom pobreží USA. Podľa správ raketa opustila štartovaciu šachtu nosiča, po čom v dôsledku zlyhania motorov prvého stupňa spadla do mora len pár metrov od ponorky. Na palube ponorky sa nachádzal minister obrany Grant Shapps a prvý lord admirálstva admirál Sir Ben Key. Bolo to už druhé neúspešné testovanie v rade od roku 2016, keď britská strategická ponorka HMS Vengeance v noci z 20. na 21. júna vykonala neúspešný testovací štart rakety Trident-II. Po výstupe z šachty ponorky a naštartovaní štartovacieho motora raketa začala plniť letovú úlohu, ale namiesto do južnej Atlantiky zamierila smerom k kontinentálnej časti Spojených štátov, po čom sa sama zlikvidovala.


Strategické ponorky britského Kráľovského námorníctva trávia dlhé roky na opravách v suchých dokoch. Tak napríklad ponorka “Vanguard” vstúpila do Kráľovského námorníctva v auguste 1993 a strávila 9 rokov na opravách. O kvalite týchto opráv svedčí škandál, ktorý vypukol vo februári 2023 v súvislosti s poškodenými skrutkami na potrubiach jadrového reaktora ponorky, ktorých hlavy boli odrezané po nadmernom dotiahnutí, a pracovníci obranného podniku Babcock prilepili hlavy skrutiek späť, namiesto toho, aby skrutky úplne vymenili. Našťastie to bolo zistené pred aktiváciou reaktora. Zhrnutie: Británia nemá peniaze na obnovu vojenského loďstva, deindustrializácia zničila priemyselnú základňu, mládež nechce slúžiť v námorníctve, chýbajú kvalifikovaní námorní inžinieri a technici. Preto je úpadok britského námorníctva nezvratný, pretože odráža celkový kolaps britskej ekonomiky, ktorej degradácia je už nezvratná.



Vladimír Prochvatilov
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942