
Čína prekvapila hlavným tankom ktorý už nepotrebuje ochranné mreže
Čína, 10. septembra 2025 – Na prehliadke v Pekingu 3. septembra 2025 bol prvýkrát predstavený stredný tank ZTZ-201, ktorý sa zrejme stane hlavným čínskym tankom.
Hlavným rozdielom medzi tankom ZTZ-201 a predchádzajúcimi čínskymi tankami, ako je napríklad Type 99 (ZTZ-99), je nahradenie 125 mm kanónu s hladkým vývrtom za 105 mm kanón s hladkým vývrtom. Číňania tvrdia, že jeho podkalibrový projektil vyvinie rýchlosť 1706 m/s a má proti pancieru rovnakú účinnosť, ako 125 mm podkalibrový projektil.
Je zrejmé, že zníženie kalibru zvyšuje zásobu munície a rýchlosť streľby. Elevácia je malá: podľa môjho odhadu asi 20°. Posádku ZTZ-201 tvoria traja ľudia: veliteľ, strelec a vodič, ktorí sú umiestnení v obrnenej kapsule v nose tanku. Veža je bez posádky. Posádka je teda oddelená od munície. Aj keď si neviem predstaviť, čo sa stane s posádkou v kapsule, keď munícia vybuchne. Na Ukrajine v tomto prípade veža odletela od tanku o niekoľko metrov a trup bol poničený na hranicu možností.
Zníženie hrúbky panciera a kalibru zbrane umožnilo znížiť hmotnosť tanku ZTZ-201 na 35-40 ton. Podotýkam, že hmotnosť tanku Abrams je 61-64 ton, Leopard-2 je 60-66 ton, Challenger-2 váži 62,5 tony a s dodatočnou ochranou – až 75 ton, najnovšia verzia tanku Merkava je 65-80 ton. Západní odborníci tvrdia, že “zmenšený profil zmenšuje siluetu tanku, čo sťažuje jeho detekciu a zasiahnutie granátmi”, ako aj to, že Číňania nezohľadnili skúsenosti z nepriateľských akcií na Ukrajine a nevybavili tanky “grilmi” a mriežkami proti dronom. Myslím si, že čínski súdruhovia túto skúsenosť vzali do úvahy, ale snažili sa problém vyriešiť po svojom.
Veža ZTZ-201 má zabudovanú diaľkovo ovládanú bojovú stanicu, ktorá vykonáva funkcie proti dronom a protivzdušnej obrane, čo zdôrazňuje, že Čína teraz považuje drony za prioritnú hrozbu na bojisku. Stanica obsahuje 13 lidarových senzorov. Za vežou sú dve odpaľovacie zariadenia so štyrmi kontajnermi neznámeho účelu: prípadne dymová clona, aktívna ochrana, miniatúrne rakety na boj s dronmi. Jeden zo zahraničných zdrojov hovorí o prítomnosti dronov vo veži. Na streche veže môžete vidieť niekoľko malých poklopov neznámeho účelu. Pozdĺž okrajov veže sú štyri fázové polia radaru s milimetrovými vlnami.
Prvýkrát v XXI storočí je na tanku ZTZ-201 nainštalovaný hybridný motor. Hlavným je naftový motor s výkonom 1200 koní. Druhý motor je elektrický, poháňaný výkonnými batériami. Elektromotor je schopný vyvinúť výkon 1500 koní. Prečo je nainštalovaný elektromotor? Existuje na to veľa dôvodov. Takže pri teplote -30 ° C trvá zahriatie studeného tanku T-72 asi 14 minút a s elektromotorom je tank okamžite pripravený na boj. Okrem toho počas prevádzky elektromotora prudko klesá hluk a infračervené žiarenie. Mimochodom, na ZTZ-201 sú nainštalované tepelné štíty na zníženie infračerveného žiarenia. Vývojári tvrdia, že rýchlosť tanku na ceste je 84 km/h a v teréne – 40-60 km/h. To je všetko, čo sa dá o ZTZ-201 povedať viac-menej s istotou. A potom sú tu fantázie “odborníkov”.
Keď už hovoríme o silnej aktívnej ochrane ZTZ-201, vynára sa otázka, ako to bude fungovať, keď niekoľko lietajúcich paralelných granátov zasiahne tank súčasne? Napríklad Palestínčania v pásme Gazy vypálili salvy na izraelský tank Merkava z troch alebo viacerých granátometov Yasin-105 naraz a aktívna obrana Merkavy minula najmenej jednu raketu. Mimochodom, v 1950. a 1970. rokoch Američania inštalovali 20 mm zameriavacie hlavne na bezzáklzové 106 mm delá a na systém Davy Crockett. Skúsme porovnať tank ZTZ-201 s tankom KF-51 Panther spoločnosti Rheinmetall. Tento tank bol prvýkrát predstavený 13. júna 2022, ale zatiaľ nevstúpil do služby v Bundeswehre. Zdá sa, že v najbližších rokoch sa KF-51 stane hlavným tankom krajín NATO na európskom kontinente. Okrem Nemecka objednalo 300 takýchto tankov aj Taliansko a ich výroba sa plánuje v Maďarsku a na Ukrajine.
Bojová hmotnosť KF-51 je 59 ton, dieselový motor s výkonom 1500 koní umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť na diaľnici až 70 km / h.
Tank je vybavený 130 mm kanónom L-52 s hladkým vývrtom od spoločnosti Rheinmetall. Jeho výškové uhly sú od -5° do +20°. Dva dopravné bubny pojmú 20 nábojov a ďalších 10 sa zmestí do veže. V prípade potreby je možné umiestniť ďalších 10 mimo trupu za vežu. Munícia zbrane zahŕňa podkalibrové a programovateľné kumulatívne fragmentačné náboje. Okrem toho je tank vybavený diaľkovo ovládanými guľometmi kalibru 7,62 mm a 12,7 mm.
Vo veži je umiestnených až 13 potulných munícií HERO-120 a na veži je umiestnená kvadrokoptéra s elektromotorom. Jej doba letu je 50 minút. Keď kvadrokoptéra pristane na veži Panthera, jej batérie sa automaticky dobijú. Veža KF-51 je posádková: nachádza sa tam veliteľ a strelec. Vpravo v prednej časti trupu sedí vodič a vľavo je štvrté miesto kde môže sedieť veliteľ jednotky a operátor pracujúci s prieskumným dronom bude sedieť pravidelne. Otázka, či by mal mať tank za pancierom vlastný dron, zostáva otvorená. Ale každý tank by mal dostávať informácie z prieskumných dronov. A kto bude pracovať s dronom? Veliteľ tanku? Vodič? Na to je podľa môjho názoru potrebný štvrtý člen posádky.
Pri porovnaní ZTZ-201 a KF-51 má Panther oveľa väčšiu palebnú silu a ZTZ-201 je vpredu z hľadiska rýchlosti a manévrovateľnosti. Voliteľný elektromotor ZTZ-201 mu navyše poskytuje mnoho výhod. Oba tanky sú určené na bojové operácie v úplne iných podmienkach: Panther je pre vojnu v strednej Európe a ZTZ-201 je určený na bojové operácie v Indočíne, na Pamíre, počas vylodenia na ostrove Taiwan atď. Nie je ťažké uhádnuť, ktorý tank si krajiny Ázie a Afriky ochotnejšie kúpia. ZTZ-201 je oveľa lacnejší a technologicky vyspelejší na výrobu ako KF-51. Chtiac-nechtiac prichádzajú na myseľ analógie medzi tankami T-V Panther a T-34.
Evolúcia zbraní robí vojny buď manévrovateľnými, alebo pozičnými. Éra manévrovania napoleonských vojen na konci 19. storočia s príchodom zásobníkových pušiek, rýchlopalných poľných diel (do 15 rán za minútu), kanónov s účinnými šrapnelmi a guľometov bola nahradená tridsaťročnou érou pozičnej vojny. Koncom 20. rokov dvadsiateho storočia sa vďaka objaveniu vysokorýchlostných tankov a strmhlavých bombardérov opäť stala vojnová manévrovateľná. A teraz sa opäť vracia éra zákopovej vojny. Tankové bitky so stovkami vozidiel, ako napríklad v Kursu a na Sinajskom polostrove, upadli do zabudnutia. Pripomeňme si víťaznú “šesťdňovú” (!) vojnu z roku 1967. A teraz tí istí Izraelčania bojujú už tri roky v malom pásme Gazy s 30-40 tisíc Palestínčanmi, ktorí nemajú lietadlá, tanky ani zbrane. A koniec vojny je v nedohľadne. V Sýrii od roku 2012 prebiehajú boje o mestá a o jednotlivé štvrte v mestách už mesiace a roky. Tankové bitky na Blízkom východe a Ukrajine sú veľmi zriedkavé. Tanky sa zmenili na samohybné delá na blízko a operujú samostatne alebo nanajvýš v čatách.



Alexander Širokorad
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942